مقالات

کیسه ادرار چیست؟ +8 انواع کیسه های ادرار

کیسه ادرار چیست

کیسه ادرار که به آن یورین بگ نیز گفته می شود برای جمع آوری ادرار در شرایطی که امکان ادرار اختیاری در فرد وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع کیسه های ادرار جهت درمان و کنترل بیماری ها استفاده می شود.کیسه های ادرار از یک کیسه محفظه ای پلیمری تشکیل شده است، این کیسه ها استریل و بسیار شفاف بوده و دارای خطوط درجه بندی بر روی سطح کیسه می باشنداین ویژگی باعث شده تا رنگ ادرار درون کیسه به خوبی مشخص و همچنین میزان ادرار دفع شده توسط بیمار قابل اندازه گیری باشد.

بیشتر انواع کیسه ادرار، دارای یک شیر صلیبی برای تخلیه راحت ادرار از طریق این شیر می باشند. عمل تخلیه ادرار توسط یک کیسه ادرار به وسیله یک سوند سیلیکونی یا لاستیکی که در درون مثانه فرد قرار می گیرد صورت می گیرد.

کیسه ادرار چیست

اجزای تشکیل دهنده کیسه ادرار چیست

⦁ یک محفظه پلیمری شفاف
⦁ شیر یکطرفه
⦁ سوند یا نازال
⦁ محل اتصال گیره نگهدارنده
⦁ شیر صلیبی
⦁ محل عبور بند جهت فیکس کردن کیسه بر روی بدن فرد

موارد مصرف کیسه ادرار چیست

ممکن است به دلیل بیماری هایی که منجر به بی اختیاری ادرار می شوند یا احتباس ادرار، مانند:
حین عمل جراحی، انواع شکستگی ها در قسمت پایین تنه، افزایش سن که منجر به ضعیف شدن ماهیچه های مثانه می شود، عفونت ادراری، سرطان، انسداد مجاری، سنگ مثانه یا حالب، تکرر ادرار، تومور دستگاه های ادراری، تومور دستگاه های تولید مثل، آسیب عصبی، سنگ کلیه و عفونت یا بزرگ شدن پروستات از کیسه ادراری استفاده شود.در بعضی از مواقع از کیسه های ادرار به دلیل مراقبت های بهداشتی و انجام آزمایش ها توسط پزشک مربوطه استفاده می شود.پیشنهاد می شود مطلب  سوند چیست را بخوانید.

مراقبت های بهداشتی توسط کیسه ادرار چیست

مهمترین دلیل استفاده از کیسه ادرار در مراقبت های بهداشتی برای درمان و معالجه بی اختیاری ادرار در فرد می باشد
⦁ در هنگام زایمان و برای تخلیه مثانه بعد از تزریق بی حسی ( بی حسی اپیدورال)
⦁ به منظور تزریق مستقیم دارو به مثانه فرد
⦁ تخلیه مثانه در زمان جراحی، قبل و بعد آن

قبل از خرید کیسه ادرار بهتر است در ابتدا بدانیم انواع کیسه ادرار چیست و با عملکرد هر یک آشنا شویم

انواع مختلف کیسه ادرار چیست

⦁ کیسه ادرار متصل به پا
⦁ کیسه ادرار دو لیتری
⦁ کیسه ادرار مخصوص بانوان(کیسه ادرار زنانه)
⦁ کیسه ادرار مخصوص آقایان(کیسه ادرار مردانه)
⦁ کیسه ادرار یکبار مصرف
⦁ کیسه ادرار مسافرتی
⦁ کیسه ادرار مخصوص نوزاد
⦁ کیسه ادرار شب

انواع کیسه های ادرار

کیسه های ادرار

انواع کیسه ادرار

کیسه ادرار متصل به پا

کیسه ادرار متصل به پا

این نوع کیسه همانطور که از نام آن مشخص می باشد به پای فرد متصل می شود.ادرار از مثانه توسط سوند به درون کیسه ای که اغلب به ران متصل می شود، وارد می گردد. این نوع کیسه در اندازه و حجم های مختلفی به بازار عرضه شده است. کیسه ادرار متصل به پا به راحتی بدون ایجاد برآمدگی زیاد در زیر لباس فرد قرار می گیرد و باعث سلب حرکات آزادانه فرد در طول روز نمی شود.

از مزیت های استفاده از این نوع کیسه ادرار می توان جلوگیری از بازگشت مجدد ادرار به درون مثانه و ایجاد عفونت را به دلیل پایین تر بودن سطح کیسه ادرار از مثانه فرد نام برد که باعث تخلیه کامل ادراری که درون مجاری در جریان است به درون کیسه می شود

کیسه ادرار دو لیتری

این نوع کیسه ادرار بیشتر در زمانی که فرد به دلیل مصرف داروهای کاهنده فشار خون یا داروهای ضد التهابی نیاز به دفع مکرر ادرار دارند و یا افرادی که به علت کهولت سن و بیماری نیاز به بستری در مدت زمان طولانی دارند مورد استفاده قرار می گیرداین نوع کیسه برای افرادی که دچار اغما یا بیهوشی نیز هستند مورد استفاده قرار می گیرد. از مزیت های مهم این نوع کیسه قابلیت اتصال به تخت آن می باشد.در انتهای این کیسه اغلب یک شیر صلیبی برای تخلیه ادرار درون کیسه به منظور جلوگیری از آلودگی و سهولت در تخلیه، تعبیه شده است.

حجم این کیسه دو لیتر می باشد و سطح کیسه ادرار دو لیتری با اعداد خوانا درجه بندی شده است.یکی دیگر از مزیت های این کیسه ضد نشت بودن آن می باشد. یک دریچه یکطرفه در منطقه جانکشن سوند به کیسه تعبیه شده است که مانع بازگشت ادرار و جلوگیری از ایجاد عفونت می شود.این محصول در بسته های یک تا ده عددی تولید گشته است

کیسه ادرار مخصوص بانوان و آقایان

کیسه ادرار مخصوص بانوان و آقایان به دلیل تفاوت آناتومی بدن آن ها با یکدیگر متفاوت می باشدمجاری ادراری در بانوان کوتاه تر از آقایان بوده و به همین دلیل طول و قطر لوله سوند متصل به کیسه های ادراری نیز متفاوت می باشد. قطر سوند ادراری در آقایان کمتر از بانوان است.این کیسه ها از نظر حجم و سایز دارای اندازه یکسانی هستند.سوند های متصل به کیسه ادرار در آقایان به دلیل وجود غده پروستات بسیار نرم تر و انعطاف پذیر تر از سوند های بانوان می باشند.

نحوه جایگذاری سوند متصل به کیسه نیز دارای تفاوت زیادی می باشد. این نوع کیسه ها در حجم های مختلف و با سری شیر پیچی یا صلیبی به بازار عرضه شده اند که مدل صلیبی این کیسه ها بسیار رایج تر می باشد.

کیسه ادرار یکبار مصرف

کیسه ادرار یکبار مصرف

این نوع کیسه، یک کیسه شفاف به همراه یک عدد سوند قابل انعطاف می باشد که با اتصال به مجاری، باعث انتقال ادرار به درون کیسه می شود. کیسه های یکبار مصرف قابل استفاده مجدد نیستند و بعد از استفاده و تخلیه ادرار باید با رعایت نکات بهداشتی آنها را دور انداخت.اغلب کیسه های یکبار مصرف مدرج و دارای یک گیره برای اتصال به تخت می باشند. همه انواع کیسه های یکبار مصرف استریل بوده و باعث بروز عفونت در فرد نمی شوند. یکی از نکات مهم در هنگام استفاده از این کیسه ها، این است که روزانه باید بعد از ۵ بار تخلیه تعویض شوند. با کاربرد باند کشی بیشتر آشنا شوید.

کیسه ادرار مسافرتی

این نوع کیسه ها به نام کیسه های جاذب نیز شناخته می شوند.کیسه های ادرار مسافرتی دارای یک نوع پد بوده که در درون کیسه قرار کرفته و با جذب ادرار به صورت ژل جامد در می آید. از مزایای استفاده از این کیسه فاقد بو و ضد نشتی بودن آن می باشد.این نوع کیسه ها در محیط خارج و مکان های عمومی به منظور جلوگیری از بروز و یا انتقال عفونت و آلودگی مورد استفاده قرار می گیرند.کیسه ادرار مسافرتی توسط پزشکان برای جلوگیری از هر گونه عفونت قارچی و یا باکتریایی در هنگام سفر تجویز می شود.
کیسه ادرار مسافرتی بدون نسخه پزشک و به راحتی در داروخانه ها قابل تهیه می باشد.کیسه های ادرار مسافرتی خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

انواع یکبار مصرف کیسه ادرار چیست

  • کیسه مخصوص لگن حاوی پد جاذب
    این کیسه ها که دارای ابعاد ۶۰*۴۰ می باشند در لگن فرد به منظور جمع آوری ادرار و مدفوع به صورت ژل جامد مورد استفاده قرار می گیرد.این کیسه ها همانند کیسه زباله به راحتی بسته شده و دور انداخته می شود

کیسه ادرار مخصوص نوزاد

  • مخصوص توالت فرنگی متحرک حاوی پد جاذب

این نوع کیسه دارای ابعادی معادل ۵۲*۴۰ سانتی متر می باشد که ۴۵۰ سی سی ادرار و مدفوع را به وسیله پد به صورت جامد در می آورد و به راحتی دور انداخته می شود.

کیسه ادرار مخصوص نوزاد

کیسه ادرار مخصوص نوزادان و کودکان اغلب به منظور نمونه گیری ادرار مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین در کودکان و نوزادانی که دچار عفونت های ادراری می شوند برای به دست آوردن مقدار مطلوبی از نمونه مورد آزمایش نیز استفاده می شود. اغلب این نوع کیسه ها از یک چسب دو طرفه و یک بگ تشکیل شده است. سری کیسه های ادراری مخصوص نوزادان با توجه به آناتومی متفاوت بدن، در دختران به فرم بیضی و در پسران به فرم دایره می باشد. پیشنهاد میشود برای دانستن درباره ماسا؟ژور به مقاله ماساژور چیست؟ مراجعه نمایید.

کیسه ادراری مخصوص شب

این نوع کیسه ها همانند کیسه های دو لیتری می باشند. حجم این کیسه ها به دلیل خواب شبانه و امکان دفع مکرر ادرار دو لیتر است. این کیسه ها دارای جنسی مقاوم، ضد نشت و دارای دریچه ای در محل اتصال سوند به کیسه می باشند که مانع از بازگشت ادرار می شود به همین دلیل با خیالی آسوده در شب مورد استفاده قرار می گیرند.امروزه انواع کیسه های ادرار در شکل ها و سایز های مختلفی به بازار عرضه شده است که هر فرد متناسب با شرایط خود اقدام به خرید انواع کیسه های ادرار می نماید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پاسخ به سوال کیسه ادرار چیست با مشاورین سایت آبی سلامت تماس بگیرید

برخی سوالات متداول:

کیسه ادرار چیست؟

کیسه ادرار که به آن یورین بگ نیز گفته می شود برای جمع آوری ادرار در شرایطی که امکان ادرار اختیاری در فرد وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع کیسه های ادرار جهت درمان و کنترل بیماری ها استفاده می شود.

انواع مختلف کیسه ادرار چیست؟

 کیسه ادرار متصل به پا- کیسه ادرار دو لیتری- کیسه ادرار مخصوص بانوان- کیسه ادرار مخصوص آقایان-کیسه ادرار یکبار مصرف-کیسه ادرار مسافرتی- کیسه ادرار مخصوص نوزاد- کیسه ادرار شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *