مقالات

انواع کیسه کلستومی |8 نوع + کاربرد و توضیحات

کلستومی یک نوع عمل جراحی است که طی آن انتهای روده بزرگ را از دیواره شکم خارج می کند.در این روش، یک سوراخ در کولون ایجاد می شود و سپس کولون در سطح شکم برای خروج مدفوع قرار می گیرد. و به وسیله انواع کیسه کلستومی جمع آوری می گردد.به حفره ایجاد شده در سطح شکم استوما گفته می شود. مدفوع از انتهای کولون و از طریق استوما به داخل یک کیسه تمیز و قابل شستشو وارد می شود

انواع کلستومی

انواع کیسه کلستومی

کلستومی موقت :

گاهی اوقات برای التیام کولون عمل جراحی کلستومی صورت می گیرد و بعد از بهبودی کامل، کولون توسط عمل جراحی سر جای اولش برمی گردد که ممکن است مدت زمان طولانی ای طول بکشد.

کلستومی دائمی:

در این نوع کلستومی، کولون هیچگاه به جای اصلی خود باز نمی گردد. جراحی کلستومی در شرایط خاص مانند سرطان، دیورتیکول، بیماری کرون و تروما در فرد صورت می گیرد

انواع جراحی کلستومی:

کلستومی صعودی:

این نوع جراحی کلستومی یک استوما (سوراخ) در سمت راست شکم ایجاد می نماید. مواد زائدی (مدفوع) که از استوما کلستومی صعودی خارج می شوند تقریبا به فرم مایع است.

کلستومی عرضی:

در این کلستومی یک استوما به وسیله جراحی در بالای شکم سمت راست یا میانی ایجاد و موادی که از این استوما خارج می شوند به شکل شل یا نرم است.

کلستومی نزولی یا سیگموئید:

این کلستومی به وسیله جراحی یک استوما (سوراخ) در سمت چپ شکم ایجاد می کند. مدفوع خروجی از این استوما سفت می باشد. ابعاد کلستومی در ابتدا و بعد از عمل جراحی بزرگ و متورم می باشد که با گذشت زمان و بهبودی کامل به سوراخی با ابعاد استاندارد تبدیل می شود.جراحی کلستومی همیشه دائمی نیست، به خصوص در کودکانی که نقص مادرزادی دارند. کلستومی می تواند نتیجه یکی از چندین روش برای اصلاح مشکلات دستگاه گوارش باشد. “استومي” هاي ديگر شامل ايلئوستومي و اورستومي هستند.

⦁ ایلئوستومی انحراف از پایین روده کوچک است.
⦁ اورستومی انحراف لوله هایی است که ادرار را از مثانه منتقل می کنند.
⦁ کلستومی به عنوان درمان انحرافی روده نیز مورد استفاده قرار می گیرد

انواع کیسه های کلستومی

انواع کیسه کلستومی

انواع کیسه کلستومی(کیسه روده مصنوعی) ، کیسه ای کوچک از جنس پلاستیک درجه یک و ضد آب هستند که در قسمت سری خود دارای یک چسب قوی برای اتصال به استوما بوده و به منظور جمع آوری مدفوع خارج شده از بدن مورد استفاده قرار می گیرند.به انواع کیسه کلستومی(کیسه روده مصنوعی) ، کیسه استوما و یا کیسه استومی نیز گفته می شود پس از عمل کلستومی فرد باید بهترین نوع کیسه کلستومی را که متناسب با شرایط و بهترین عملکرد است را انتخاب نماید. آیا میدانید کیسه ادرار چیست؟

انواع کیسه کلستومی از دو بخش تشکیل شده اند:

⦁ خود کیسه که محل نگهداری مواد زائد خارج شده از استوما می باشد.
⦁ یک لبه بیرون آمده چسبناک که به عنوان سد پوستی شناخته شده و به سطح پوست محل استوما می چسبد.

انواع کیسه های کلستومی

⦁ کیسه های تک قسمتی که شامل دو نوع می باشد.
⦁ کیسه های ته باز
⦁ کیسه های ته بسته
⦁ کیسه های دو قسمتی

کیسه های ته باز

یکی از بهترین نوع کیسه کلستومی، کیسه ته باز می باشد، برای تخلیه محتویات در این نوع کیسه کافیست انتهای این کیسه را باز کنید.معمولا این نوع کیسه با یک کلامپ بسته می شود.کیسه ته باز بیشتر در افرادی که تحت جراحی کلستومی صعودی یا عرضی قرار گرفته اند مورد استفاده قرار می گیرد. محتویات این نوع کلستومی ها شل یا سفت، و در فواصل منظم خارج نمی شوند. این کیسه کلستومی در نوع عرضی و صعودی که ترشحات کم و ماهیت شکل مدفوع غیر قابل پیش بینی است استفاده می شود.

کیسه های ته بسته

کیسه های ته بسته، یکی از انواع کیسه کلستومی(کیسه روده مصنوعی) هستند که یکبار مصرف بوده و این نوع کیسه بعد از پر شدن قابل استفاده مجدد نیستند.معمولا این نوع کیسه برای انواع کلستومی نزولی یا سیگموئید استفاده می گردد . مدفوع خروجی از این نوع کلستومی ها سفت بوده و نیازمند عمل درناژ نیستند . مطلب ترازوی هوشمند چیست رابخوانید.

کیسه دو قسمتی

این نوع کیسه که یکی دیگر از بهترین نوع کیسه کلستومی به شمار می روند کیسه هایی هستند که جدیدا وارد بازار شده و دارای دو قسمت می باشند: قسمت سر که به پوست اطراف استوما می چسبد و یک کیسه که به آن وصل شده و قابل جداشدن می باشد .این کیسه بیشتر در افرادی که دارای پوست های حساس و آلرژیک هستند مورد استفاده قرار می گیرد.از بیماری هایی که فرد نیاز به کلستومی دائمی و استفاده از انواع کیسه کلستومی را دارد می توان موارد زیر را نام برد:
⦁ انسداد و آسیب دیدگی روده
⦁ بیماری کولون، که یک نوع بیماری التهابی روده است
⦁ سرطان روده بزرگ
⦁ پولیپ های روده بزرگ،که یک بافت زائد می باشد و در روده بزرگ ایجاد می شود
⦁ دیورتیکولیت ، که در صورت آلوده یا ملتهب شدن کیسه های کوچک در سیستم هضم، به نام دیورتیکول، ایجاد می شود
⦁ سوراخ شدن مقعد یا سایر نقایص مادرزادی
⦁ سندرم روده تحریک پذیر، که یک بیماری تاثیر گذار بر روده بزرگ است و باعث اسهال، نفخ، یبوست و درد در ناحیه شکم می شود
⦁ کولیت اولسراتیو، یک بیماری التهاب روده به شمار می آید و باعث التهاب دستگاه گوارش نیز می شود
مهمترین ویژگی بهترین نوع کیسه کلستومی که قبل از خرید انواع کیسه کلستومی باید به آن توجه شود
⦁ مقاومت در برابر نشت بو،
⦁ جایگذاری و حمل آسان، جنس نرم ،
⦁ خاصیت اتصال توسط یک چسب محکم
⦁ ضد نشت که تا 3 روز بدون تغییر بر روی سطح پوست متصل می ماند،
⦁ کیسه ای که دیدن آن زیر لباس سخت یا غیرممکن است،
⦁ کیسه ای که روی پوست اطراف استوما قرار دارد نرم باشد.

نحوه خالی کردن کیسه کلستومی

⦁ اجازه ندهید که کیسه کاملا پر شود، سپس اقدام به خالی کردن آن کنید، کیسه ها باید زمانی که 1/2 یا 1/3 از حجم آن پر شد تخلیه شوند.
⦁ در ابتدا بهتر است دستمال کاغذی را جهت کاهش احتمال پاشیده شدن ترشحات پهن کنید، سپس کیسه را به طرف پایین فشار دهید تا خالی شود.
⦁ جهت تمیز کردن انتهای کیسه میتوانید از حوله کاغذی مرطوب استفاده نمایید، یا انتهای آن را با آب بشوئید که البته ضروری نیست، به هر حال انتهای کیسه را تمیز نگه دارید.
⦁ بهتر است از کیسه ای که حفره آن 3/3 سانتی متر بزرگتر از سوراخ استومای شما می باشد استفاده نمایید.مطلب سوند چیست را مطالعه کنید.

کاربرد انواع کیسه کلستومی

کاربرد انواع کیسه کلستومی

کیسه های ته باز

کلستومی های موقت

کیسه های ته باز

کاربرد و توضیحات انواع کیسه کلستومی

انواع کیسه های کلستومی به دلیل چسبی بودن سر خود به راحتی به سطح پوست برای جمع آوری مدفوع می چسبند
⦁ از انواع کیسه های کلستومی می توان در کلستومی دائمی و موقت استفاده نمود.
⦁ در افرادی که کلستومی های موقت یا طولانی مدت دارند، انواع کیسه کلستومی به پهلو فرد متصل می شود که عمل جمع آوری مدفوع و دفع آن به راحتی صورت می گیرد
⦁ از انواع کیسه کلستومی در ایلئوستومی و اورستومی برای عمل دفع استفاده می شود
انواع کیسه های کلستومی بعد از عمل جراحی برای استراحت روده بزرگ بیمار در صورت انجام یک عمل موقتی و در انجام عمل های دائمی به عنوان یک خروجی مصنوعی برای روده، مورد استفاده قرار می گیرد
برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع کیسه کلستومی به مشاورین سایت آبی سلامت مراجعه بفرمایید.

برخی سوالات رایج:

انواع کلستومی را نام ببرید و انواع جراحی کلستومی را نام ببرید؟

کلستومی موقت – کلستومی دائمی . و انواع جراحی کلستومی-کلستومی صعودی-کلستومی عرضی – کلستومی نزولی یا سیگموئید .

انواع کیسه های کلستومی رانام ببرید؟

کیسه های ته باز- کیسه های ته بسته- کیسه های دو قسمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *