مقالات

تاریخ مصرف بتادین چقدر است؟ + 24 عوارض استفاده از بتادین

پوویدون آیوداین که به نام تجاری بتادین شناخته شده ، یک محلول آبی حاوی ترکیباتی است که شامل ید آزاد و یک پلیمر مصنوعی به نام پلی وینیل بوده و تاریخ مصرف بتادین(تاریخ انقضای بتادین)به میزان مواد ترکیبی بستگی دارد.بتادین به منظور ضد عفونی پوست قبل و بعد از جراحی و خنثی کردن باکتریها، قارچ ها و ویروس ها مورد استفاده قرار می گیردتمام ویژگی های بتادین از جمله رنگ و خاصیت ضد عفونی کننده آن، ناشی از ید آزاد موجود در ترکیبات بتادین می باشد.اثرات ید برای جلوگیری از التهاب و تحریکات پوستی در بتادین کاهش یافته و اغلب از ۵٪ تا ۱۰ ٪ به بازار عرضه شده است.

پوویدون آیوداین از سال ۱۹۹۵ به عنوان یک ضد عفونی کننده برتر نسبت به سایر ضد عفونی کننده ها شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است به گونه ای که در دسته داروهای ضروری توسط سازمان جهانی بهداشت اعلام شده استایا بتادین خراب میشود ؟آیا میشود از بتادین تاریخ مصرف گذشته استفاده کرد؟از آنجا که بتادین بدون نسخه و به راحتی قابل تهیه و در دسترس عموم قرار دارد ،از این رو بهتر است در هنگام خرید به تاریخ مصرف بتادین دقت نمایید.

  • بتادین در حجم ها و درصد های مختلف به بازار عرضه شده است.بتادین در حجم های 250 ml, 120 ml, 1 litr, 4litr و همچنین در دو نوع سبز رنگ با درصد ۱۰ و قهوه ای رنگ با درصد ۷/۵ تولید شده است.برای دانستن ترکیبات بتادین به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.
  • بتادین سبز یک محلول آنتی سپتیک می باشد که در هر صد میلی لیتر از این محلول ده گرم پوویدون آیوداین قرار دارد.این نوع بتادین برای ضد عفونی و از بین بردن طیف وسیعی از باکتری ها و ویروس ها قبل و بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • محلول ۷/۵ ٪ بتادین یا همان بتادین قهوه ای، دارای ۷/۵ گرم بتادین در هر صد میلی لیتر محلول می باشد که برای اسکراب پوست در زمان جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.بتادین یک مجموعه پلیمری با ید اولیه تشکیل می دهد که باعث تحمل ،پایداری و حلالیت در آب می شود.ید کم واکنش پذیر ترین هالوژن، و سازگارترین ماده بیولوژیکی است و برای تولید هورمونهای تیروئید ضروری است. ید مانند همه هالوژن ها ،به ندرت در طبیعت یافت می شود مگر اینکه مرکب یا یونیزه گردد. کیت تست متادون چیست ؟
  • ید در حذف انواع میکرو ارگانیسم ها به دو صورت عمل می کند.
    ⦁ ید آزاد با از بین بردن غشا و دیواره سلولی باکتری و اختلال در سنتز پروتئین و اسید نوکلئیک باعث حذف میکروارگانیسم می شود.
    ⦁ ید با ایجاد اختلال در عملکرد صحیح آنزیم سینوزولی میکروارگانیسم و توقف تنفس سلول نیز باعث از بین رفتن میکروب ها و باکتری ها می شود.به طور کلی عملکرد بتادین بدین گونه می باشد که ید آزاد با از بین بردن مکانیسم سلول ها باعث اکسید شدن بافت آنها و مرگ سلول می شود.
  • ید از کمپلکس PVP-I در جایی که به شکل آزاد است توسط محلول حمل می شود که در این صورت فعالیت سریع میکروب کش بتادین را فراهم می کند.تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ید، به طور متناقض نشان می دهد که محلول های با غلظت کمتر ممکن است موثرتر از محلول های با غلظت ید بالاتر باشند.این رفتار به دلیل عوامل جنبشی حاکم بر دینامیک کوئلینگ و هیدراتاسیون ذاتی خود پلیمر بتادین است.

در صورت تماس بتادین با بافت ها ید آزاد گشته، و ترشح تدریجی آن باعث تحریک بافت می شود و ضمن حفظ فعالیت میکروب کش، عامل سمیت احتمالی ید را کاهش می دهددر مقابل کلرهگزیدین، بتادین اثر محافظتی کوتاهتری در برابر تجمع باکتریها بر روی پوست پس از شستن دست دارد و به نظر می رسد اثر آن کمتر از کلرهگزدین باشد.بنابراین از پودیدون-ید به عنوان یک محلول به تنهایی (محلول پویدون-ید) یا همراه با یک شوینده یونی (آماده سازی اسکراب پویدون-ید) تولید می شود
بتادین، بدون مواد شوینده(نرمال سالین)، معمولاً به عنوان محلول 10٪ یا همان بتادین سبز توزیع می شود. هنگامی که به غلظت 1٪ یا کمتر رقیق شود، می توان آن را با خیال راحت بر روی انواع زخم ها مورد استفاده قرار داد، در هنگام غلظت یک درصد بتادین فعالیت ضد باکتریایی خود را حفظ می کند و هیچ تأثیر منفی ذاتی بر بهبود زخم ندارد.محلول پویدون-ید از دهه 1950 به عنوان یک ضد عفونی کننده با طیف گسترده استفاده می شود و در اوایل دهه 1980، اثر تومور کشی آن گزارش شد.

در عمل های روده بزرگ، پودیدون ید به طور کلی به منظور به حداقل رساندن عوارض سپتیک بعد از عمل و کاهش عود سرطان استفاده شده است .اگر شما و یا اطرافیانتان علائم کمبود اکسیژن خون دارید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

مضرات بتادین

تاریخ مصرف بتادین چقدر است؟

آیا بتادین تاریخ مصرف دارد ؟تاریخ مصرف بتادین به شرایط محیطی و شرایط نگهداری از آن بستگی دارد که باعث طولانی تر شدن یا کم تر شدن مدت تاریخ مصرف بتادین(تاریخ انقضا بتادین) می شود اما به طور کلی تاریخ مصرف بتادین از زمان تولید به مدت دو سال بوده و تاریخ مصرف بتادین پس از باز شدن پلمپ تا مدت شش ماه کارایی دارد.آیا بتادین تاریخ انقضا دارد؟ بتادین باید در محیط های خشک و خنک نگهداری شود، گذاشتن بتادین در یک محیط گرم یا مرطوب باعث کم تر شدن کیفیت و زمان تاریخ مصرف بتادین(تاریخ انقضا بتادین) می شود.و نباید از بتادین تاریخ مصرف گذشته استفاده نمود.

اگر در هر شرایطی زمان اتمام تاریخ مصرف بتادین را ندانید، رنگ و بو این محصول نشان دهنده مناسبی برای تشخیص زمان اتمام تاریخ انقضای بتادین است.در صورتی که بتادین بد بو، رنگ آن کدر و محلول درون آن تکه تکه شده باشد نشان دهنده اتمام تاریخ انقضای بتادین است.بتادین مانع مهاجرت لکوسیت ها و تجمع فیبروبلاست در زخم ها می شود.بتادین را می توان به عنوان یک پودر در حالت جامد و بدون از دست دادن قابل توجه ید ذخیره کرد که باعث بالا بردن زمان تاریخ مصرف بتادین خواهد شد.

نمونه های ذخیره شده در دمای 65 درجه سانتیگراد در بطری های شیشه ای به مدت سه سال به راحتی نگهداری می شوند. از آنجا که پویدون-ید تنها فشار بخار ناچیزی را نشان می دهد (0.01 تورر در مقایسه با 3.3 تورر برای ید اولیه در 56 درجه سانتیگراد)، استفاده از ید در دمای بالا مناسب نیست و باعث تغییر شکل ید آزاد می شود. با این حال ، ید در برابر رطوبت هم خاصیت خود را از دست می دهد و باید از آن در برابر رطوبت محافظت شود.

پایداری محلول های پویدون – ید بسیار بیشتر از تنتور ید یا محلول لوگل است. محلول های آبی کمپلکس حاوی 2٪ ید موجود بدون تغییر به مدت یک سال در دمای اتاق نگهداری می شوند.با گذشت زمان ید موجود در محلول بتادین خاصیت میکروب کشی خود را از دست می دهد به همین دلیل پس از اتمام تاریخ مصرف بتادین(تاریخ انقضا بتادین)، نباید از آن استفاده نمود. برای خرید ماسک اکسیژن از صفحه مربوطه دیدن نمایید.

بتادین تاریخ مصرف گذشته

24 عوارض استفاده از بتادین

مضرات بتادین(عوارض بتادین) به طور جدی شایع نمی باشد اما در کل، ید آزاد موجود در بتادین باعث ایجاد بسیاری از مشکلات به شرح زیر می شود.
⦁ اسیدوز متابولیک،
⦁ نارسایی حاد کلیه
⦁ واکنشهای ضد سمی بدن نسبت به ید، یکی دیگر از عوارض استفاده از بتادین (عوارض بتادین)می باشد.
⦁ درماتیت تماسی تحریک کننده
⦁ نکروز بافتی در اثر تماس طولانی مدت با مقادیر زیادی ید موجود در بتادین
⦁ منع مصرف در بانوان باردار به علت ایجاد تیروئید کم کار در جنین
⦁ منع مصرف در نوزادان
درمان موضعی توسط بتادین با خطر قابل توجهی از کم کاری تیروئید در نوزادان، به ویژه نوزادان بسیار کم وزن همراه است که از مضرات بتادین به شمار می آید.
⦁ باقی ماندن اثر رنگ بر روی پوست
⦁ باقی ماندن اثر رنگ بر روی پارچه بعد از استفاده از بتادین
⦁ کاهش تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) و همچنین افزایش TSH در بیماران سوختگی تحت درمان با بتادین از مهمترین مضرات بتادین به شمار می آید.
⦁ پرکاری تیرویید به علت افزایش غلظت ید سرمی در بیماران دچار سوختگی شدید و تحت درمان با بتادین
⦁ غیرفعال شدن قابلیت ضدعفونی کننده بتادین توسط مواد آلی مانند خون ، چرک و بافت نکروزه.
⦁ واکنش های حساسیت بیش از حد در نیمی از بیماران که معمولا با التهاب پوست، تنگی نفس، خس خس و تورم همراه است جز عوارض استفاده از بتادین(عوارض بتادین) می باشد.
⦁ جذب سیستمیک ید از طریق غشاهای مخاطی و زخم های باز ، تا حدی که باعث نقص عملکرد بدن می شود.
⦁ باعث از بین بردن طیف وسیعی از میکرواگانیسم های مفید می شود
⦁ استفاده از بتادین به همراه داروهای لیتیوم دار بسیار زیان بار است
⦁ باعث ایجاد اختلال در جواب آزمایش های مربوط به غده تیروئید می شود
⦁ استفاده از بتادین به علت واکنش پذیری با فلزات در قسمت هایی از بدن که دارای پیرسینگ هستند باعث آسیب به پوست آن ناحیه می شود
⦁ نوشیدن بتادین در کودکان باعث اور دوز و منجر به مرگ می شود
⦁ استفاده از بتادین بر روی زخم باز با تخریب بافت باعث کاهش روند ترمیم زخم می شود
⦁ اختلالات تیروئید (که علائم آن شامل کاهش وزن، افزایش اشتها و تعریق، کمبود انرژی و افزایش وزن، نبض تند یا احساس ناآرامی است) می تواند گاهاً به دلیل استفاده از مقادیر بسیار زیادی از بتادین در مدت زمان طولانی اتفاق بیفتد.
⦁ افزایش مقادیر اسید در خون (علائم اصلی آن تنگی نفس، گیجی و بی حالی است)
⦁ نارسایی کلیه (علائم شامل مشکل در ادرار کردن، تشنگی و خشکی دهان و درد در یک طرف بیمار)
⦁ استفاده از بتادین بر روی بعضی از بیماران باعث ایجاد تاول بر روی پوست آن ها می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در محلول مرطوب ممکن است باعث قرمزی و التهاب پوست یا واکنش های شدید پوستی (به ندرت) یا سوختگی پوست شود.

برای آشنایی با امبوبگ به مقاله نوشته شده ما با عنوان قطعات آمبوبگ مراجعه نمایید.

عوارض بتادین

چند نکته در خصوص بتادین

⦁ محتوای ید موجود در ساخت بتادین از 0.05 تا 1 ies متغیر است
⦁ محلول های PVP-I که برای ضد عفونی کردن پوست یا زخم ها استفاده می شوند، دارای 1٪ ید هستند.
⦁ ید كمی در مدت كوتاهی توسط پوست سالم جذب می شود بنابراین نگرانی در مورد جذب بالقوه ید پس از شستن و ضدعفونی دستها با PVP-I وجود ندارد.
⦁ نفوذ پذیری زیاد پوست نوزادان اجازه جذب مقدار زیادی ید را می دهد به همین دلیل بتادین بر روی پوست نوزادان زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.
⦁ بتادین به دلیل کم هزینه بودن و در دسترس بودن طیف گسترده ای از مصرف کنندگان را دارد
⦁ بتادین اثر ضد باکتریایی خود را تا 8 ساعت پس از استفاده، حفظ می کند.
⦁ بیماران و پرسنل OR که سابقه حساسیت یا واکنش آلرژیک به ید دارند، باید از کاربرد بتادین به هنگام جراحی خودداری کنند.
⦁ کلرهگزیدین گلوکونات، یک جایگزین مناسب برای بتادین می باشد که اگر در غلظت 4٪ استفاده شود، ضد باکتری است و پس از استفاده، فعالیت ضد میکروبی مداوم دارد
⦁ هگزاکلروفن نیز اگرچه به ندرت استفاده می شود، اما یک محلول موثر برای ضد عفونی کردن پوست برای افرادی که به پوویدون حساسیت دارند می باشد
⦁ استفاده از بتادین در بیمارانی که سابقه واکنش آلرژیک به ترکیبات حاوی ید، بیماری تیروئید، نارسایی کلیه و سپسیس سیستمیک دارند، باید خودداری شود.

برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ مصرف بتادین با مشاورین سایت آبی سلامت تماس بگیرید.

برخی سوالات رایج:

آیا بتادین تاریخ مصرف دارد ؟

اریخ مصرف بتادین به شرایط محیطی و شرایط نگهداری از آن بستگی دارد که باعث طولانی تر شدن یا کم تر شدن مدت تاریخ مصرف بتادین(تاریخ انقضا بتادین) می شود اما به طور کلی تاریخ مصرف بتادین از زمان تولید به مدت دو سال بوده و تاریخ مصرف بتادین پس از باز شدن پلمپ تا مدت شش ماه کارایی دارد.

عوارض استفاده از بتادین چیست؟

اسیدوز متابولیک،نارسایی حاد کلیه-واکنشهای ضد سمی بدن نسبت به ید، یکی دیگر از عوارض استفاده از بتادین می باشد.- درماتیت تماسی تحریک کننده- نکروز بافتی در اثر تماس طولانی مدت با مقادیر زیادی ید موجود در بتادین- منع مصرف در بانوان باردار به علت ایجاد تیروئید کم کار در جنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *