مقالات

ترازوی هوشمند چیست؟ 14 ویژگی و مزایا

ترازوی هوشمند چیست

شاید برای بعضی از افراد سوال ترازوی هوشمند چیست مطرح شده باشد و همیشه در پی جواب به آن باشند. ترازوهای هوشمند یک نوع ترازوی الکترونیکی هستند که بجز اندازه گیری وزن ویژگی های دیگری نیز دارند.ترازوی هوشمند می تواند اطلاعات اضافی در مورد ترکیب بدن، مانند درصد چربی بدن، توده عضلانی، فرم بدن، میزان آب بدن، متابولیسم پایه، چربی احشایی و توده استخوان را ارزیابی کنند و به ارائه اطلاعات بیشتر در مورد سلامت فرد کمک کند.

ترازوی هوشمند

مقیاس ترازوی هوشمند چیست؟

ترازوهای هوشمند نوعی از مقیاس های الکترونیکی هستند که عملکردهای متنوعی را ارائه می دهند.مقیاس الکترونیکی در ترازوی هوشمند باعث شده تا فرد استفاده کننده زودتر به اهداف خود که تناسب اندام می باشد، برسد.ترازوهای هوشمند قادر به ردیابی و ذخیره داده ها و برقراری ارتباط با سایر دستگاه های هوشمند، مانند ردیاب های تناسب اندام ، تلفن های هوشمند، رایانه و یا ساعت های هوشمند هستند. این ویژگی به کاربران امکان می دهد تا اهداف مورد نظر خود را تعیین کنند، و پیشرفت نمودار سلامت اندام خود را به اشتراک بگذارند.

انواع ترازوهای هوشمند می توانند اطلاعات بیومتریک، از جمله چربی بدن، تراکم استخوان ،ضربان قلب در حال استراحت و درصد آب را از طریق تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریکی (BIA) ثبت کنند. امپدانس بیوالکتریکی شامل یک جریان الکتریکی کوچک است که توسط فلس ها از بدن عبور می کنند.از آنجا که بافتهای مختلف بدن مانند ماهیچه، چربی و استخوان دارای سطوح متفاوتی از محتوای آب هستند، از نظر رسانایی الکتریکی نیز متفاوت هستند. BIA از این اطلاعات برای محاسبه ترکیب بدن افراد استفاده می کند. ویژگی ضربه الکتریکی توسط فلس ها در ترازوهای هوشمند به راحتی خاموش می شود.

افراد باردار و افرادی که دارای دستگاه پزشکی مانند ضربان ساز در بدن خود می باشند، باید قبل از استفاده از این دستگاه ها این ویژگی را خاموش کنند.ترازوی هوشمند از WiFi یا بلوتوث برای انتقال داده به تلفن هوشمند فرد استفاده می کند.هر بار که برای سنجش وزن از ترازوی هوشمند استفاده نمایید، تلفن شما اطلاعات جمع آوری شده را ذخیره می کند. بیشتر ترازو های هوشمند دارای برنامه تناسب اندام برای ذخیره این داده ها هستند. برای دانستن درباره کیسه ادرار به مقاله ما درباره کیسه ادرار چیست ؟ مراجعه نمایید.

نحوه عملکرد ترازوی هوشمند چیست

ترازوهای هوشمند بعد از هر سنجش از طریق همگام سازی باعث ذخیره یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات جدید می شود.

نحوه عملکرد ترازوی هوشمند چیست

ویژگی ترازو هوشمند

⦁ قابلیت وزن کشی
⦁ شاخص حجم بدن
⦁ سنجش آب بدن
⦁ سنجش متابولیسم پایه
⦁ سنجش فرم بدن
⦁ سنجش توده عضلانی
⦁ سنجش توده چربی
⦁ سنجش توده احشایی
⦁ سنجش میزان عضلات نسبت به چربی
⦁ سنجش توده استخوانی

قابلیت وزن کشی

یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین ویژگی ترازو هوشمند توانایی وزن کشی می باشد.انواع ترازوهای هوشمند قادر هستند وزنی مابین پنج تا ۱۵۰ کیلوگرم را اندازه گیری نمایند در بیشتر ترازوهای هوشمند به طور معمول بسته به شرکت تولید کننده، ۴ عدد سنسور برای سنجش دقیق میزان وزن فرد تعبیه شده است.وزن کشی در ترازوهای هوشمند دارای میزان صفر درصد خطا بوده و قادر به نمایش تغییرات وزن در بدن فرد حتی بعد از از نوشیدن یک لیوان آب می باشد. ترازوی هوشمند قادر است وزن فرد را در دو واحد کیلوگرم و پوند بسنجد.

سنجش میزان آب بدن

یکی دیگر از ویژگی ترازو هوشمند سنجش میزان آب بدن در فرد می باشد. آب یکی از مهم ترین و حیاتی ترین عناصر بدن است که میزان دو سوم از حجم کل وزن بدن را تشکیل می دهد. میزان آب بدن برای سلامت و عملکرد صحیح بافت و اعضای بدن مانند قلب و مغز ضروری بوده و در صورت کمبود این میزان، ترازوی هوشمند با دادن اطلاعات دقیق فرد را آگاه می سازد.

شاخص bmi

این شاخص یکی از دقیق ترین شاخص ها است که قادر به مشخص سازی وزن مناسب (تناسب اندام) بر اساس قد و وزن فرد است. بعد از سنجش وزن، باید وزن و قد فعلی خود را وارد اپلیکیشن ترازوی هوشمند نمایید، سپس شاخص مناسب برای شما بر روی ا‌پلیکیشن نمایان می گردد.

  • شاخص bmi هر فرد متغییر بوده و با تقسیم قد به وزن تعیین می شود.
  • اگر این شاخص کمتر از ۱۸.۵ باشد فرد دچار کمبود وزن است
  • اگر این شاخص مابین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ باشد، فرد در محدوده وزن سالم خود قرار دارد.
  • اگر این شاخص مابین ۲۴.۹ و ۳۴ باشد فرد دارای اضافه وزن است.
  • اگر این شاخص بالاتر از ۳۴ باشد فرد دچار چاقی مفرط می باشد.

متابولیسم پایه

نحوه سنجش متابولیسم پایه در ترازوی هوشمند چیست. متابولیسم پایه به میزانی از کالری گفته می شود که اعضای بدن برای انجام فعالیت خود به آن نیاز دارند متابولیسم پایه بر اساس قد، وزن و سن فرد تعیین می شود. دانستن میزان متابولیسم پایه برای افزایش و یا کاهش وزن ضروری می باشد

فرم بدن

هر فرد دارای فرم بدنی متفاوت بر اساس توده عضلانی، استخوانی، چربی و وزن خود می باشد.برای دانستن دربارهباند کشی مقاله کاربرد باند کشی چیست  را مطالعه نمایید.

درصد چربی بدن

مهمترین پارامتر محاسبه شده توسط ترازوی هوشمند چیست. میزان درصد چربی یکی از مهمترین پارامتر هایی است که توسط ترازوی هوشمند سنجیده می شود، شاخص چربی در زنان و مردان متفاوت بوده و در زنان این میزان مابین ۲۵ تا ۳۳ درصد و در آقایان مابین ۱۸ تا ۲۵ درصد می باشد. شاخص چربی از مهمترین شاخص های بدن هر فرد به شمار می آید که میزان بیشتر آن نشان دهنده اضافه وزن می باشد

توده عضلانی

  • حجم ماهیچه های بدن
    میزان حجم ماهیچه های بدن فرد در سنین ۲۰ تا ۹۰ سال در حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد.

مزایا سنجش ماهیچه بدن توسط ترازوی هوشمند چیست
⦁ جلوگیری از کاهش چگالی استخوان بدن و حجم ماهیچه
⦁ کمک به حفظ انعطاف مفاصل بدن
⦁ کمک به کاهش صحیح وزن

توده استخوانی

با افزایش سن میزان توده استخوانی کاهش می یاد . مزیت سنجش توده استخوانی توسط ترازوی هوشمند چیست با فهمیدن میزان توده استخوانی میتوان با رعایت رژیم غذایی کلسیم دار روند کاهش توده عضلانی با بالا رفتن سن را کاهش داد.

چربی احشایی

چربی احشایی نسبت به چربی معمولی در سطح عمیق تر و بیشتر در قسمت شکمی ذخیره می شوند.

 ترازو هوشمند با اندازه گیری bmi

مزیت سنجش چربی احشایی توسط ترازوی هوشمند چیست

چربی احشایی باعث بروز بیماری های زیادی با ایجاد اختلال در عملکرد آنزیم هایی مانند انسولین و آدیپونکتین می شود. دیابت و کبد چرب یکی از چند بیماری است که می توان به وسیله ترازوی هوشمند از بروز آن جلوگیری نمود

از مهم ترین ویژگی ترازو هوشمند

⦁ توانایی سنجش میزان پارامتر های سلامتی
⦁ گزارش گیری
⦁ سنجش میزان وزن و ذخیره وزن افراد خانواده به طور هم زمان
⦁ ذخیره اطلاعات بیومتریک
⦁ سنجش توده لاغری
⦁ توانایی همگام سازی با دیگر دستگاه های هوشمند

از مزایای ترازو هوشمند دیجیتال می توان دارا بودن یک برنامه هوشمند طراحی شده را، نام برد. این برنامه ساختار بدن فرد را در 12 شاخص اندازه گیری می کند، و با سیستم عامل های سلامت شخص ثالث، ادغام می شود و تا 16 کاربر را پشتیبانی می کند. ترازو های هوشمند در دو مدل داخل محیط خانه و بعضی دیگر مناسب محیط های مانند حمام و استخر ها می باشند.این ترازو های هوشمند ضد آب بوده و در صورت تماس با آب و یا بخار آسیبی نمی بینند.

منبع تغذیه در ترازوی هوشمند چیست

بیشتر انواع ترازوهای هوشمند توسط چهار عدد باتری AAA کار می کنند که بیشتر تا یکسال دوام می آورند.

ویژگی ترازو هوشمند

محدوده اندازه گیری وزن در ترازوی هوشمند چیست

محدوده اندازه گیری انواع ترازوی هوشمند بین 11 تا 397 پوند است این ترازو می تواند در دمای 50 تا 104 درجه فارنهایت کار کند.برای شروع به کار ترازوهای هوشمند در ابتدا باید برنامه مربوط به ترازو را در گوشی یا دیگر دستگاه هوشمند خود نصب نمایید و سپس از شما خواسته می شود اطلاعات شخصی مانند تاریخ تولد (برای محاسبه سن) ، جنسیت ، قد و وزن هدف را وارد کنید.در کنار هر آمار، یک کلید دارای کد رنگی بر اساس اینکه در محدوده کم، معمولی، زیاد یا بیش از حد جنسیت، سن و قد خود هستید وجود دارد.

اگر روی پیکان در سمت راست ضربه بزنید، می توانید تجزیه و تحلیل بیشتر محدوده های سالم و توضیح کوتاهی در مورد نحوه محاسبه هر معیار را مشاهده کنید. ممکن است این یک طراحی ساده به نظر برسد، اما برای درک سلامت بدن فرد و تعیین مناطقی که می توانید در آنها تغییر ایجاد نمایید، مفید است. برای اطلاعات بیشتر درباره سوند، مقاله  سوند چیست را بخوانید.

ویژگی صفحه نمایش در ترازوی هوشمند چیست

صفحه نمایش در انواع ترازوی هوشمند از نوع LED و با وضوح بالا می باشد که خواندن اعداد نمایش داده شده را برای کاربر آسان می نماید. نمایشگر این ترازوها به طور معمول ۳.۳ اینچ است.امروزه بسیاری از شرکت ها برای ساخت ترازوی هوشمند از فناوری هشت الکترودی استفاده می کنند. یکی از مهمترین مزایای ترازوی هوشمند هشت الکترودی نسبت به ترازوی هوشمند چهار الکترودی، توانایی سنجش اندام فوقانی، تحتانی و مرکزی بدن استقابلیت اندازه گیری چربی کبد از دیگر ویژگی های ترازوی هوشمند هشت الکترودی می باشد.

بعضی از انواع ترازوهای هوشمند به همراه یک دستبند سلامت به بازار عرضه شده اند این دستبند ها قابلیت همگام سازی با ترازو و نمایش شاخص های سلامتی را بر روی صفحه نمایش خود دارند. بدنه در انواع ترازوهای هوشمند اغلب از یک شیشه حرارت دیده مقاوم در برابر ضربه تولید شده استنرم افزار مربوط به انواع ترازوهای دیجیتال در گوشی هایی با سیستم عامل اندروید به راحتی در گوگل استور و در سیستم عامل ios در اپل استور قابل نصب می باشد. این برنامه ها رایگان بوده و برای نصب نیاز به پرداخت هزینه نیست.

در بعضی مواقع ممکن است نرم افزار ارتقا پیدا نکند برای حل این مشکل بهتر است بلوتوث یا وای فای را خاموش کرده و باتری ترازو را جدا کنید. آنگاه، پس از راه اندازی مجدد اقدام به ارتقا برنامه نمایید.نمایشگر در ترازوهای هوشمند دارای نشانگر اتمام باتری بوده که معمولا باحرف L به صورت چشمک زن نمایان می شود. همچنین دارای اخطار حداکثر وزن می باشد که در صورت اعمال وزنی بیشتر از ۱۵۰ کیلوگرم به صورت EROR یا QL بر روی نمایشگر ظاهر می شود.سنسور ترازوهای هوشمند بسیار حساس بوده و بهتر است ترازو را بر روی سطحی صاف و سفت مانند سرامیک قرار دهید.

جابه جایی ترازوهای هوشمند بر روی سطوح مختلف باعث اختلال در وزن نشان داده شده می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های ترازوی هوشمند چیست و خرید آن، با کارشناسان آبی سلامت تماس حاصل بفرمایید.

برخی سوالات متداول:

ترازوی هوشمند چیست؟

شاید برای بعضی از افراد سوال ترازوی هوشمند چیست مطرح شده باشد و همیشه در پی جواب به آن باشند. ترازوهای هوشمند یک نوع ترازوی الکترونیکی هستند که بجز اندازه گیری وزن ویژگی های دیگری نیز دارند.

نحوه عملکرد ترازوی هوشمند چیست؟

ترازوهای هوشمند بعد از هر سنجش از طریق همگام سازی باعث ذخیره یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات جدید می شود.

1 دیدگاه در “ترازوی هوشمند چیست؟ 14 ویژگی و مزایا

  1. سپیده گفت:

    چرا خانم های باردار نباید استفاده کنند ؟ من درست متوجه مقاله نشدم و اگر ندونیم که باردار هستیم یا نه آیا ممکنه در اوایل خطری برای جنین داشته باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *