مقالات

راهنمای خرید ترازو دیجیتال (نکات مهم قبل از خرید)

ترازو این وسیله­ پرکاربرد، از دیرباز تا امروز عضو جدایی ناپذیر زندگی بشر بوده است. از زمانی که داد و ستد در نسل بشر آغاز شده است، استفاده از ترازو جزئی از آن بوده است و بشر هر روز با این وسیله سر و کار داشته است.

ماهیت اصلی ترازوهای دیجیتال  همان ماهیت ترازو­های قدیمی است. وزن کردن. فقط دقیق­ تر شده است و البته راحت­ تر. ترازو دیجیتال، ترازویی با قطعات الکترونیکی است که از کلی مدار و برد و قطعات دیجیتالی تشکیل شده است و کار اصلی آن وزن کردن است.

راهنمای خرید ترازو دیجیتال

قدمت استفاده ترازو برای بشر طبق تخمین پژوهشگران و باستان شناسان، به بیش از 5000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. در مقبره ها و یادبود هایی که از زمان عهد عتیق به جا مانده است، نقاشی ها و ابزارآلاتی شبیه ترازو در آن دیده می شود.

در قدیم نحوه کار ترازو این چنین بوده که از دو کفه تشکیل می شد. پیشینیان اجناسی داشتند که وزن آن ها را می دانستند و یا آن اجناس معیاری برای قیمت گذاری اجناس دیگر قلمداد می شد. این اجناس یک کفه ترازو را پر می کردند و کفه دیگر متعلق به جنسی بود که نیاز به دانستن وزن آن بود.

بهترین ترازوی دیجیتال

کاربرد ترازوی وزن کشی

با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، ترازو­ها هم به مرور دستخوش پیشرفت و تحول شده ­اند. از استفاده از سنگ و قلاب برای وزن کردن تا ترازوهای عقربه ­ای و حالا هم ترازوهای دیجیتال. ماهیت اصلی همان است فقط قابلیت­های جدیدی به آن اضافه شده است. قابلیت­هایی مانند صفحه نمایشگرهای LED و LCD، حافظه به خاطره سپاری قیمت­ها و امکان اندازه ­گیری وزن در مقیاس دقیق­تر و کوچک­تر. اهمیت استفاده از ترازوهای دیجیتال در امکان وزن کشی دقیق آن با کمترین خطای ممکن است. قیمت برخی اجناس به قدری بالاست که خطای بسیار کوچک در وزن کشی می­تواند، هزینه گزافی روی دست شما قرار دهد.

کاربرد ترازوی دیجیتال

امروزه انواع ترازوهای دیجیتال برای استفاده در صنعت، علم، آموزش، کاسبی و حتی مصارف خانگی به بازار عرضه می­شود. نحوه استفاده از ترازوهای دیجیتال امروزی بسیار ساده است. شما فقط کافیست جنس یا شیء مورد نظر خود را که قصد اندازه گیری وزن آن را دارید، روی ترازو قرار دهید و وزن را بطور دقیق روی نمایشگر ترازو رویت کنید. به همین سادگی. البته ترازوی دیجیتال بسته به نوع کاربرد آن قابلیت های دیگری نیز دارا می­باشد. اندازه ­گیری وزن با واحدهای اندازه­ گیری مختلف دنیا مانند پوند و کیلوگرم و انس و … . قابلیت اندازه ­گیری وزن تا کوچکترین واحدهای اندازه ­گیری مانند میلی گرم و از این دست موارد که هرکدام کاربردی دارند.

کاربرد ترازوی دیجیتال

بهترین مارک ترازو وزن کشی

  • کاربرد ترازوی دیجیتال در تجارت: پرکاربردترین محل استفاده از ترازوهای دیجیتال در تجارت است. برای وزن کردن اجسام در میوه و سبزی فروشی­ها، قصابی­ها و سوپرمارکت­ها. این ترازوها معمولا قابلیت ذخیره سازی قیمت واحد اجسام را دارند و به دستگاه ثبت فاکتور متصل می­شوند که بلافاصله بعد از وزن میوه ­ها، قیمت آنها را محاسبه کرده و مجموع را بصورت کاغذی چاپ و در اختیار مشتری قرار دهد.
  • کاربرد ترازوی دیجیتال در علم: برای اندازه گیری وزن در مقیاس بسیار کوچک و ریز، مختص اندازه گیری وزن اجسام و فلزات بسیار کوچک.
  • کاربرد ترازوی دیجیتال در طلافروشی: نوع خاصی از ترازوهای دیجیتال با دقت اندازه گیری صدم گرم یا حتی هزارم گرم برای اندازه گیری دقیق وزن این فلز گرانبها کاربرد دارد.

موارد مختلف و زیادی از کاربردهای ترازوی دیجیتال در بین مردم وجود دارد و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. امروزه حتی مصرف خانگی ترازوهای دیجیتال نیز تبدیل به یک فرهنگ در بین مردم شده است. چک کردن وزن بطور روزانه باعث می­شود بیشتر به فکر سلامتی خودمان باشیم. از مصرف غذاهای چرب و فست فودها اجتناب کنیم.

ترازوی دیجیتال با کاربری آسان و سهل برای عموم مردم با کمترین فضای لازم در خانه، به یک وسیله پرطرفدار بین خانواده ­ها تبدیل شده است. اما فراموش نکنید، اگر دنبال تهیه ترازوی دیجیتال هستید، یک ترازوی دیجیتال مارک خوب و بهترین مارک ترازوی دیجیتال را تهیه نمایید.

اگر نگران نحوه استفاده از ترازوی دیجیتال هستید، آموزش کار با ترازوهای دیجیتال بسیار آسان است. یک دکمه خاموش و روشن، محل تعویض باتری و نحوه تعویض باتری و یک نمایشگر برای رویت وزن، اصلا چیز پیچیده­ ای نیست.به همین سادگی می­توانید نحوه استفاده ترازوی دیجیتال را بیاموزید و در منزل از آن استفاده کنید.

نکاتی درباره نحوه استفاده ترازوی دیجیتال

نحوه استفاده ترازوی دیجیتال

  • هنگام استفاده از ترازوی دیجیتال به خاطر داشته باشید که سطحی که ترازو را روی آن قرار می­دهید حتما صاف و محکم باشد.
  • هر چند روز یک بار تمام سطوح ترازوی دیجیتال را تمیز نمایید تا از ورود جرم و گرد و غبار به قطعات داخلی دستگاه جلوگیری شود و عمر دستگاه افزایش یابد.
  • از ریختن آب و مایعات روی دستگاه اجتناب نمایید و در صورت خیس شدن دستگاه، بلافاصله با دستمال مخصوص رطوبت را از روی آن تمیز نمایید تا به قطعات داخلی ترازوی دیجیتال شما نفوذ نکرده و باعث خرابی آن نشود.
  • از قرار دادن وسایل بسیار سنگین بر روی کفه ترازوی دیجیتال خودداری نمایید.

اگر شما بهترین برند ترازوی دیجیتال وزن کشی را هم در منزل داشته باشید و از آن به خوبی مراقبت نکنید، عمر دستگاه شما به شدت کاهش پیدا می­کند. البته ترازوهای دیجیتال، برندهای مختلفی دارد که هرکدام مزیت­ها و معایبی دارند و البته با قیمت های متنوع. شما بسته به نیاز و کارایی که از ترازوی دیجیتال خود انتظار دارید، اقدام به خرید دستگاه مورد نظر خود نمایید. دقت کنید که شما برای وزن کشی خود در منزل نیازی به یک باسکول 40 تنی ندارید.

آموزش کار با ترازوی دیجیتال

ابتدا ترازوی دیجیتال را به برق وصل کنید. دکمه  on / off روی ترازو را روشن نمایید. مواد را بر روی ترازو جهت وزن کردن قرار دهید. اگر موادی که برای وزن کردن دارید دارای ظرف است ابتدا ظرف را بر روی دستگاه قرار دهید و دکمه ی پارسنگ را بزنید.

انواع ترازو

ترازوها بر حسب کاربری که دارند به انواع مختلفی تقسیم ­بندی می­شوند. که هرکدام از این تقسیم ­بندی­ها، دوباره بر حسب قابلیت های خود، در دسته بندی های جزئی تری نیز قرار می­گیرند.

آموزش کار با ترازوی دیجیتال

ترازوی دیجیتال خوب

  • ترازو فروشگاهی: معمولا در فروشگاه ها یک نوع ترازوی دیجیتال برای وزن کشی اجسام استفاده می گردد که بستگی به نوع کاربری فروشگاه، در طرح ها و حداکثر وزن قابل تحمل مختلف ارائه می شوند.
  • ترازوی صنعتی: برای استفاده در مراکز کار با مواد بسیار سنگین کاربرد دارد.
  • ترازوی آزمایشگاهی: ترازوهای بسیار دقیق و حرفه ای که برای اندازه گیری اجسام بسیار کوچک و ریز در حد کمتر از گرم حتی، در آزمایشگاه های شیمی و پزشکی کاربرد دارد.
  • ترازوی وزن کشی نفری یا خانگی: این ترازو برای سنجش وزن افراد کاربرد دارد. در خانه ها، داروخانه ها و مراکز درمانی می توان برای وزن کشی افراد استفاده کرد. برای چکاپ وزن خودتان می توانید هر روز از آن استفاده نمایید.
  • ترازو آشپزخانه : این ترازو همانطور که از نامش پیداست برای استفاده در آشپزخانه کاربرد دارد. جزء ترازوهای گرمی دسته بندی شده و برای وسایل خیلی سنگین نمی توان از آن استفاده نمود.

انواع مختلف دیگری نیز با اندازه ها و قابلیت های مختلف در بازار موجود است که هر کدام بسته به نوع نیاز شما می­تواند برای شما مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین ترازوی دیجیتال

انواع ترازوی های خانگی عبارتند از: ترازوی دیجیتال، ترازوی عقربه ای، ترازوی گرمی، ترازوی تشخیصی . که هر کدام کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارا می باشند و در طرح ها و قیمت ها و برندهای مختلف طراحی و تولید می شوند.

برای انتخاب بهترین برند ترازوی دیجیتال وزن کشی در منزل و اطلاع از حدود قیمت ترازو دیجیتال شارژی و غیر شارژی و ترازو دیجیتال مارک خوب باید به نکات زیر دقت نمایید.

بهترین ترازوی دیجیتال

  • کیفیت ساخت

که به کشور سازنده و متریال استفاده شده برای ساخت ترازوهای دیجیتال بر­می گردد. در حال حاضر بسیاری از برندهای آلمانی، چینی و کره ای، اسپانیایی، سوئیسی، ژاپنی، کانادایی و چند کشور دیگر در بازار ایران رقابت دارند. متریال بسیاری از آنها شیشه نشکن یا آلومینیوم و یا پلاستیک فشرده می باشد. هرکدام از برندهای مختلف، احتمالا از  هر کدام از انواع متریال، نمونه هایی را در بازار داشته باشند. بیشتر به ذوق و سلیقه شما در انتخاب ترازوی دیجیتال برمی گردد. البته کشور سازنده ترازو تاثیر مستقیمی روی قیمت آن نیز خواهد داشت.

  • بیشترین وزن قابل تحمل

به چه قصدی، اقدام به خرید ترازوی دیجیتال کرده ­اید؟ مطابق با آن باید ترازوی دیجیتال مناسب را انتخاب نمایید. البته اگر تفاوت این عدد را برای ترازوی دیجیتال مارک خوب بخواهید، بین 5 تا 30 کیلوگرم اختلاف خواهند داشت. البته معمولا ضعیف ترین برندهای ترازوی دیجیتال حداقل 150 کیلوگرم وزن را تحمل می­کنند و این برای وزن کشی شما و اعضای خانواده تان کافیست. مگر اینکه شما قصد وزن کشی کل خانواده را همزمان داشته باشید.

  • قابلیت اتصال

ترازوی دیجیتال این قابلیت را دارد که از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند شما متصل شود. اگر چنین قابلیتی را مد نظر دارید، به مشخصات ترازوی دیجیتال منتخب خود نگاه کنید. با ترازوهایی که قابلیت اتصال به گوشی هوشمند را دارند، شما می توانید تمام موارد مربوط به شاخص سلامت خود را در گوشی خود داشته باشید.

  • سیستم خاموش خودکار

این قابلیت در ترازوی دیجیتال باعث می شود با لمس پا، ترازو روشن شده و چند ثانیه بعد از پایین آمدن از روی ترازو، خود به خود خاموش می شود. اشتباه نکنید و این قابلیت را دست کم نگیرید. این قابلیت ترازوی دیجیتال شما می تواند در مصرف انرژی ترازوی دیجیتال شما بسیار حائز اهمیت باشد.

  • صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش ترازوی دیجیتال خود را حتما چک کنید. اگر شما 1/95 بلندی قد داشته باشید، باید بتوانید از آن ارتفاع عدد روی صفحه نمایش را بخوانید. هر چند صفحه نمایش خیلی بزرگ، میزان مصرف انرژی ترازوی دیجیتال را افزایش می دهد، اما شما باید قادر به خواندن صفحه نمایش باشید.

  • قابلیت اندازه گیری شاخص سلامت

توجه بفرمائید که یکی از کاربردهای ترازوی دیجیتال مراقبت از سلامت شماست. با هر بار وزن کردن خود، رژیم غذایی خود را مطابق تغییرات وزنی خود باید تغییر دهید تا سالم و سلامت زندگی نمایید. شاخص سلامت در ترازوی دیجیتال، شما را در این امر یاری می­نماید. شاخص سلامت شامل مواردی  از قبیل درصد چربی، درصد آب بدن، فشار خون، دمای بدن و برخی موارد دیگر می باشد.

  • دقت ترازو در اندازه گیری وزن

بسته به نوع استفاده شما در منزل یا محل کار، دقت ترازوی خود را چک کنید. معمولا ترازوهای موجود در بازار دقت 100 گرم و برخی هم 50 گرم را دارا می باشند. برای وزن کشی دقت 100 گرم کافیست. اما اگر می خواهید مواد آشپزخانه را وزن کنید، 50 گرم شاید بهتر باشد.

  • منبع تغذیه انرژی

انواع مختلف باتری ها و البته انرژی خورشیدی و برق معمولا سه نوع منبع تغذیه ترازوها هستند. البته باتری خورها هم انواع مختلفی از باتری ها را دارا می باشند. حتما دقت فرمایید باتری ترازوی شما قیمت بالایی نداشته باشد و به راحتی قابل تعویض یا شارژ باشد. نکته مهم دیگر درباره منبع تغذیه ترازو، محل جایگذاری آن در بدنه است. که باید به راحتی قابل دسترسی باشد.

  • خدمات پس از فروش

اصلا این مورد را دست کم نگیرید. هرگونه ایراد و خرابی ممکن است در بهترین برند بازار نیز وجود داشته باشد. همیشه گارانتی یک راه نجات است. آخرین راه نجات. روی پل بازگشت خود ریسک نکنید و حتما از فروشنده بخواهید کارت گارانتی دستگاه ترازوی شما را در اختیار شما قرار دهد و در حفظ آن کوشا باشید.

  • قابلیت تبدیل واحدهای اندازه گیری وزن

گاهی لازم است وزن خود را با واحد دیگری غیر از کیلوگرم بدانید. البته همیشه می توان این واحدها را به هم تبدیل کرد، اما برخی ترازوها این کار را برای شما ساده تر کرده و با فشار یک دکمه، وزن شما به پوند خواهد بود.

  • حافظه

ترازوهای مدرن این قابلیت را دارند که وزن کشی های روزانه را در حافظه خود ثبت کنند. پس با آنها نگران فراموشی وزن خود نباشید و روز به روز تفاوت وزن خود را بدانید. وزن مناسب ضامن سلامتی شماست.

  • نسبت قد به وزن یا شاخص BMI

بسیاری از برندهای ترازوی دیجیتال در طرح های خود علاوه بر اندازه گیری وزن، امکان سنجش قد افراد را نیز قرار داده­ اند. این ترازوها با جایگذاری اعداد مربوط به قد و وزن افراد در رابطه شاخص BMI، آن را برای شما تعریف کرده و شما را از میزان سلامت خودتان آگاه می کنند. آیا نیاز به کاهش وزن دارید؟ وزنتان مناسب است یا باید بیشتر بخورید.

  • ترازوهای سخنگو

تعجب نکنید! بسیاری از برندهای ترازوی خانگی وزن کشی، این قابلیت را دارند که وزن شما را اعلام کنند.

  • قیمت

مطمئن باشید که همه چیز قیمت نیست و شما باید موارد بسیار مهم­تر از قیمت را در انتخاب ترازو در اولویت قرار دهید. اما قیمت فاکتور مهمی است. همیشه به آن دقت کنید. گران نخرید بلکه مناسب بخرید.

جمع بندی:

ترازوی دیجیتال خانگی، فقط یک عدد بی اهمیت را به شما نشان نمی دهد، بلکه این عدد وزن شماست. وزن مناسب، ضامن سلامتی شماست. اگر اضافه وزن دارید، یا نیاز هست که کمی بیشتر بخورید، از ترازویتان بپرسید. این ترازوها هستند که از دیرباز با بشر زندگی کرده و در کار و تجارت و سلامت، یار آنها بوده ­اند. لزوم داشتن یک ترازوی خانگی در منزل بر کسی پوشیده نیست. با نگاهی به نکات انتخاب یک برند خوب، ترازوی مناسب خود را انتخاب کنید.

14 دیدگاه در “راهنمای خرید ترازو دیجیتال (نکات مهم قبل از خرید)

  1. علی گفت:

    جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

    1. مدیریت گفت:

      متشکرم دوست عزیز

  2. مبین گفت:

    سلام بهترین ترازوی وزن کشی چی هست؟

    1. مدیریت گفت:

      سلام دوست عزیز لطفا از صفحه ی فروشگاهی ما دیدن کنید.

  3. محمود گفت:

    سلام ترازو از کجا بخریم ؟

    1. مدیریت گفت:

      سلام دوست عزیز میتونید از صفحه ی فروشگاهی ما دیدن کنید.

  4. مهتاب گفت:

    سلام دقیق ترین ترازوی وزن کشی برای کدام برند است؟

    1. مدیریت گفت:

      سلام دوست عزیز لطفا به صفحه ی فروش آبی سلامت رجوع کنید.

  5. آرمین گفت:

    سلام میشه بگید به طور کل ترازوی وزن کشی چیست ؟

    1. مدیریت گفت:

      با سلام دوست عزیز ترازو یکی از قدیمی ترین ابزار جهت اندازه گیری می باشد ، که گذشته ی صنعت ترازو به حدود 5000 سال قبل از میلاد باز می گردد.

  6. حسین گفت:

    من واقعا نمیدونم از کجا ترازو وزن کشی بخرم که مناسب وزن من باشه انقدر داخل سایتای مختلف گشتم خسته شدم

    1. مدیریت گفت:

      سلام و وقت بخیر
      شما خیلی راحت میتونید با گروه پشتیبانی ما تماس بگیرین و همکاران کامل راهنمایتون میکنند

  7. سینا گفت:

    از کجا ترازو وزن کشی بخرم

    1. farinseo گفت:

      سلام و وقت بخیر
      شما خیلی راحت میتونید با گروه پشتیبانی ما تماس بگیرین و همکاران کامل راهنمایتون میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *