مقالات

دستکش لاتکس چیست؟ کاربرد + ویژگی ها و انواع

دستکش لاتکس چیست؟

دستکش های لاتکس، یک نوع دستکش یکبار مصرف هستند که برای معاینات پزشکی به منظور جلوگیری از انتشار عفونت مابین پزشک و بیماران استفاده می شوند. جنس دستکش های طبی برگرفته از انواع پلیمرها از جمله لاتکس، نئوپرن، لاستیک نیتریل و پلی وینیل کلراید ساخته شده اند.دستکش لاتکس نوعی دستکش پزشکی یکبار مصرف است که 100٪ از لاتکس ساخته شده و برای کارهای خانگی و صنعتی بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

دستکش های لاتکس،که دستکش های لاستیکی یکبار مصرف بسیار متنوع هستند در دو نوع غیر استریل و استریل تولید شده اند، دستکش های لاتکس دارای سطح کیفی AQL بوده که سطح استاندارد مناسبی برای تعیین کیفیت یک دستکش می باشد.

جنس لاتکس در دستکش لاتکس چیست؟

لاتکس که مشهور ترین ماده سازنده دستکش های لاتکس می باشد، ماده ای شیری رنگ است که منشا آن از درخت های hevea brasiliensis می باشد لاتکس مایعی قابل تجزیه و یک لاستیک طبیعی است که در طیف وسیعی از محصولات مختلف از جمله چکمه، کاندوم و البته انواع دستکش استفاده می شود. و به دلیل مزایای بسیار زیاد، از قرن هجدهم میلادی مورد استفاده قرار گرفته است و علی رغم توسعه مواد مصنوعی، هنوز کشسان ترین، مقاوم ترین و مناسب ترین ماده برای ساخت دستکش است.

آلرژی به لاتکس در واقع واکنش بدن به پروتئین هایی است که در ساختار لاتکس وجود دارد. این آلرژی معمولا به صورت کهیر، خارش، قرمزی پوست و یا آنافیلاکسی بروز می کند.اگر به لاتکس حساسیت دارید می توانید از دستکش های لاتکس بدون پودر که تحت فرآیند کلرزنی پروتئین های موجود در ساختار لاتکس از بین رفته است را استفاده نمایید.

دستکش لاتکس چیست

انواع مختلفی از مواد برای ساخت دستکش وجود دارد با این حال لاتکس، بیشترین محافظت را در برابر باکتری ها، ویروس ها و مایعات ایجاد می کند. دستکش لاتکس برای دوام در اثر سوراخ شدن و پارگی می تواند ضخامت های مختلفی داشته باشد.

انواع دستكش لاتكس

دستکش های لاتکس به دو نوع لاتکس بر پایه با پودر و بدون پودر در بازار عرضه شده اند. پودر داخل دست کش لاتکس چیست؟

نوع پودر دار دستکش لاتکس چیست؟

پودر لاتکس چیست ؟ پودر داخل دستکش های لاتکس بر پایه نشاسته ذرت است و برای استفاده راحت تر از دستکش، به درون دستکش لاتکس اضافه می شوند. در گذشته از پودر لیکوپودیوم یا تالک در درون دستکش استفاده می نمودند که به دلیل تحریک کنندگی بافت، نشاسته ذرت جایگزین آن ها شددر خدمات غذایی یا فروشگاه های لباس از این نوع دستکش به دلیل پودر به کار رفته در آن استفاده کمتری می شود.برای بسیاری از افراد این پودر بسیار حساسیت زا بوده است و امکان استفاده از آن را ندارند.

نوع بدون پودر دستکش لاتکس چیست؟

در دستکش لاتکس بدون پودر فرآیند کلرزنی جایگزین پودر نشاسته برای ایجاد راحتی در هنگام استفاده شده است. کلر زنی فرآیندی است که در طی آن دستکش ها با محلول کلر شسته شده و پروتئین های لاتکس از بین می روند. این نوع دستکش برای افرادی که نسبت به پودر های درون دستکش دچار آلرژی می شوند بسیار مناسب است.

سایزبندی دستکش لاتکس

دستكش های لاتکس بر حسب شرکت تولید کننده آن دارای سایز بندی اسمال، مدیوم، لارج و ایکس لارج (s,m,l,xl) می باشند.

کاربرد لاتکس

انواع رنگبندی دستکش لاتکس

دستکش لاتکس رنگی دارای سه طیف برای تعیین میزان مقاومت و ضخامت به منظور کاربرد های متفاوت می باشد. مقاومت دستکش های لاتکس با ضخامت آن رابطه مستقیمی دارد یعنی هرچه ضخامت بیشتر باشد مقاومت دستکش در برابر خراشیدگی و پاره شدن بیشتر می باشد.دستکش لاتکس رنگی با زخمات های زیر :

  • دستکش به رنگ آبی دارای ضخامت کم
  • دستکش به رنگ صورتی دارای ضخامت متوسط
  • دستکش به رنگ سبز دارای ضخامت بالا

برای خرید سوتین و اینکه چگونه  سایز سینه خود را اندازه بگیرید میتوانید به مقاله سايز سينه از چند شروع ميشه مراجعه نمایید.

کاربرد دستکش لاتکس چیست؟

کاربرد لاتکس چیست؟ همانطور که گفته شد دستکش های لاتکس، از ضخامت های مختلفی برخوردار هستند و این یکی از دلایلی است که می توان از آنها برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.

  1. دستکش های نازک لاتکس مناسب برای استفاده در معاینات پزشکی
  2. دستکش های ضخیم تر برای کار با پاک کننده های قوی
  3. استفاده از آن در آزمایشگاه های صنعتی
  4. قابل استفاده در انواع کارگاه ها
  5. مورد استفاده در رستوران ها
  6. مورد استفاده در آرایشگاهها
  7. قابل استفاده برای تتو کارها
  8. استفاده از آن در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی
  9. هنگام کار با مواد شیمیایی مانند انواع اسید
  10. قابل استفاده بهیاران در مراکز سالمندان
  11. کاربرد بسیار آن در پزشکی قانونی
  12. قابل استفاده برای تعمیرات صنعتی
  13. قابل استفاده در تعمیرات اتومبیل
  14. قابل استفاده به عنوان پوشش مناسب در هنگام مصرف انواع پماد پوستی
  15. قابل استفاده در زیر دستکش های پشمی یا نخی به منظور بکارگیری از خاصیت ضد آب آن
  16. مورد استفاده برای نانوایی ها
  17. مورد استفاده در فروشگاههای پروتئینی به هنگام پاک کردن مرغ یا ماهی
  18. مورد استفاده خانگی برای جلوگیری از آلودگی پوستی به هنگام نظافت آشپزی

پودر لاتکس چیست

معايب دستکش لاتكس چيست؟

لاتکس یک ماده حساسیت زا است و عوارض استفاده از آن در بعضی از افراد ممکن است موجب خشک شدن و تحریک شدن پوست یا واکنش آلرژیک شدید و درماتیت تماسی شود.

مزایای دستکش لاتکس چیست؟

یکی از مهمترین مزيت استفاده از دستكش لاتکس بهره بردن از خاصیت ارتجاعی بسیار بالای اين نوع دستكش مي باشد که فیکس بودن دستکش را بر روی پوست تضمین می کند، و باعث ایجاد آزادی عمل زیادی در جراحی و انجام آزمایشات در آزمایشگاه هایی که احتمالاً مدت زمان زیادی را از دستکش استفاده می کنند می شود.خاصیت ارتجاعی لاتکس مزیت دیگری نیز دارد. از آنجا که دستکش های لاتکس بسیار محکم و مقاوم هستند، باعث جلوگیری از ورود مواد و مایعات به هنگام کار با مواد آلوده و شیمیایی به زیر دستکش می شوند و به گونه ای غیر قابل نفوذ هستند.

دستکش لاستیکی یکبار مصرف لاتکس مزایای زیادی نسبت به دستکش های وینیل و نیتریل دارد و بنابراین جزو دستکش هایی هستند که بیشتر در زمینه صنعتی و بهداشت استفاده می شوند.برخلاف نمونه های مصنوعی فوق الذکر، دستکش های لاتکس از لاستیک طبیعی ساخته شده و قابل تجزیه در محیط زیست می باشند. این دستکش ها بالاترین سطح حساسیت لمسی را ارائه می دهند. دستکش های یکبار مصرف لاتکس نسبت به باکتری و ویروس غیر قابل نفوذ هستند.دستکش های لاتکس جزو راحت ترین دستکش های طبی به شمار می روند.

تفاوت بین انواع دستکش ها و دستکش لاتکس چیست؟

  • دستکش نایلونی
  • دستکش نیتریل
  • دستکش وینیل
  • مقایسه دستکش لاتکس و دستکش نایلونی

دستکش های نایلونی بر خلاف دستکش های لاتکس از پلاستیک نازک ساخته شده و دارای مقاومت بسیار کم در برابر حرارت، باکتری، ویروس و مواد اسیدی هستنددستکش های نایلونی غیر استریل بوده و ضخامت کم آن باعث شده تا به راحتی خراشیده و یا حتی پاره شوند، این نوع دستکش ها فیت دست نمی شوند و آزادی عمل کمتری نسبت به دستکش های لاتکس دارند.

  • تفاوت دستکش لاتکس و دستکش نیتریل چیست

دستکش نیتریل نیز در واقع یکی دیگر از دستکش های یکبار مصرف پزشکی به شمار می آید که در سال ۱۹۹۰ در نتیجه حساسیت دستکش لاتکس به بازار عرضه شدند.دستکش نیتریل از آکریلونیتریل بوتادین ساخته شده که دارای انعطاف پذیری و مقاومت شیمیایی بیشتری نسبت به دست کش لاتکس می باشد.دستکش نیتریل آبی، نارنجی، مشکی و بنفش به بازار عرضه شده است که هر رنگبندی دارای ضخامت متفاوتی می باشد.

این دستکش ها دارای ظاهری کدر و انعطاف پذیری بالایی می باشند، دستکش نیتریل در برابر الکل و مواد شیمیایی مقاوم است. دستکش نیتریل جایگزین مناسبی برای افرادی است که به لاتکس حساسیت دارند

مزایای استفاده از دستکش نیتریل

مزایای استفاده از دستکش نیتریل چیست؟

این دستکش از مقاومت فیزیکی و انعطاف پذیری بالایی در برابر ساییدگی یا پارگی برخوردار می باشد دستکش نیتریل در برابر حرارت، حلال های شیمیایی، مواد نفتی و انواع شوینده ها مقاوم می باشد.این دستکش ها بدون پودر هستند و برای افرادی که نسبت به پودر درون دستکش ها آلرژی دارند، بسیار مناسب است.

  • تفاوت دستکش لاتکس و دستکش وینیل

دستکش های لاتکس قابلیت لمس بیشتری نسبت به دستکش های وینیل دارند. دستکش های لاتکس ممکن است باعث ایجاد آلرژی شوند اما دستکش های وینیل غیر حساسیت زا هستند.مقاومت فیزیکی و شیمیایی دستکش لاتکس کمتر از دستکش وینیل می باشد. دستکش لاتکس آزادی عمل کمتری نسبت به دستکش وینیل دارد. برای خرید دستکش وینیل از فوشگاه اینترنتی آبی دیدن فرمایید.

برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره تفاوت های انواع دستکش وینل میتوانید مقاله انواع دستکش وینیل را مطالعه نمایید.

  • تفاوت دستکش وینیل با دستکش نیتریل چیست

کیفیت ساختاری بیشتر در دستکش های نیتریل نسبت به ساختار دستکش وینیل موجب پایداری و مقاومت بیشتر آن در برابر نفوذ انواع باکتری و ویروس و مواد شیمیایی آزمایشگاهی یا صنعتی شده است به همین دلیل کاربرد دستکش های نیتریل بسیار بیشتر از دستکش وینیل می باشد.خاصیت انعطاف پذیری همراه با مقاومت لاتکس طبیعی باعث مقاومت در برابر پارگی و سوراخ شدن می شود و ترکیب ضدآب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی به معنی محافظت از دست در برابر خطرات بیولوژیکی مانند باکتری ها و ویروس ها و حتی مایعات بدن است.

دستکش های لاتکس همچنین می توانند در برابر مواد شیمیایی مبتنی بر آب و محصولات تمیز کننده معمول مانند شوینده ها و الکل ها از دست فرد استفاده کننده محافظت کنند. این عوامل باعث می شود که دستکش لاتکس برای کارمندان بهیار ، جراحی و مراقبت های بهداشتی ، دندانپزشکی و بهداشت دندان ، نظافت ، کارهای آزمایشگاهی و موارد دیگر گزینه ای مناسب باشد.امروزه به دلیل شیوع بیماری کرونا، دستکش های لاتکس با توجه به نفوذ ناپذیر بودن نسبت به ویروس، جزو دستکش های پرطرفدار به شمار می رود

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سوال دستکش لاتکس چیست به کارشناسان سایت آبی سلامت مراجعه بفرمایید.

برخی سوالات متداول:

دستکش لاتکس چیست؟

یک نوع دستکش یکبار مصرف هستند که برای معاینات پزشکی به منظور جلوگیری از انتشار عفونت مابین پزشک و بیماران استفاده می شوند.

پودر لاتکس چیست ؟

پودر داخل دستکش های لاتکس بر پایه نشاسته ذرت است و برای استفاده راحت تر از دستکش، به درون دستکش لاتکس اضافه می شوند. در گذشته از پودر لیکوپودیوم یا تالک در درون دستکش استفاده می نمودند که به دلیل تحریک کنندگی بافت، نشاسته ذرت جایگزین آن ها شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *