مقالات

گوشی پزشکی چیست؟ (stethoscope) اجزا، کاربرد و …

گوشی پزشکی چیست

قبل از خرید گوشی پزشکی در ابتدا بهتر است بدانیم گوشی پزشکی چیست و با کاربرد گوشی پزشکی آشنا شویم.
یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات پزشکی، گوشی پزشکی بوده که از آن به عنوان وسیله ای برای شنیدن انواع صداهای اعضای داخلی بدن به منظور تشخیص انواع بیماری ها به خصوص بیماری قلبی و ریوی استفاده می شود.

انواع گوشی های پزشکی شامل نوع های مکانیکی و دیجیتالی می شود که معمول ترین آنها مدل گوشی آکوستیک نام دارد.
به زبان ساده تر گوشی پزشکی یک دستگاه پزشکی آکوستیک است که برای شنیدن یا گوش دادن به صداهای داخلی بدن انسان ها و حیوانات به کار می رود.

نحوه عملکرد یک گوشی پزشکی به این صورت می باشد که ابتدا صفحه دیافراگم صدا را از سطح بدن بیمار دریافت کرده و از طریق لوله به گوشی ها انتقال می دهد. و پزشک صدا را از طریق سرگوشی می شنود. برای خرید گوشی پزشکی از صفحه مربوطه بازدید نمایید.

 

به طور کلی سه دسته از گوشی پزشکی وجود دارد که از آنها می توان
گوشی پزشکی آکوستیک
گوشی پزشکی دیجیتال
گوشی پزشکی نوزاد ( جنین) را نام برد.

اجزای تشکیل دهنده گوشی پزشکی چیست

کاربرد گوشی پزشکی

هر گوشی پزشکی از اجزای مختلف و ساده تری تشکیل شده است که به توضیح آن می پردازیم
⦁ دیافراگم
⦁ بل
⦁ لوله
⦁ هدست
⦁ ایرتیپ گوشی
⦁ سرگوشی
⦁ دیافراگم

کاربرد دیافراگم در گوشی پزشکی چیست

دیافراگم یک صفحه دایره ای تخت به قطر حدود 3.5cm می باشد که بر روی سطح بدن فرد برای دریافت و انتقال صدای زیر ، با فرکانس بالا مانند صدای اول و دوم ضربان قلب، قرار می گیرد و هر چقدر سطح آن صاف تر نازک تر و محکم تر باشد، کیفیت فیلتر صداهای فرکانس پایین در آن بیشتر است.

⦁ بل
کاربرد بل در گوشی پزشکی چیست
یک قطعه مخروطی شکل در پشت دیافراگم که فاقد پرده بوده و وظیفه انتقال صدای بم (مناسب برای کودکان) با فرکانس کمتر مانند صدای سوم و چهارم ضربان قلبی را به عهده دارد. قطر بل در گوشی پزشکی بزرگسالان 2.5cm است. هرچه عمق بل بیشتر باشد گوشی پزشکی عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

⦁ سرگوشی
به مجموع بل و دیافراگم سرگوشی گفته می شود.

⦁ لوله (Tube)
کاربرد لوله در بهترین گوشی پزشکی چیست
لوله همان تیوپ اتصال دهنده سرگوشی به گوشی بوده که انتقال صدای دریافتی از سرگوشی و کاهش صداهای اضافه جز اصلی ترین وظایف آن می باشد و بهترین جنس آن PVC می باشد، لوله های نازک صدای فرکانس پایین را از بین برده که به تشخیص نادرست می انجامد. طول لوله چیزی در حدود 45 الی 68 سانتی متر درازا دارد، و مقدار کوتاهی یا بلندی آن بستگی به نوع گوشی پزشکی دارد. و تاثیری بر روی انعکاس صدا ندارد.

⦁ هدست یا گوشی
صداهای دریافتی از بل توسط لوله به هدست منتقل می شود، جنس این گوشی در بیشتر گوشی های پزشکی از آلومینیوم سبک و یا استیل ضد زنگ ساخته شده است.

⦁ ایرتیپ گوشی
ایرتیپ گوشی یک قسمت لاستیکی برای قرار گرفتن گوشی در داخل گوش است وظیفه آن کیپ کردن گوشی در داخل گوش بوده و از شنیدن صدای محیط جلوگیری می کند. جنس آن از سیلیکون نرم یا پلاستیک سخت می باشد. که کیفیت سیلیکونی آن برای استفاده بهتر بوده و از گوش خارج نمی شود.

سایز سرگوشی ها با توجه به سن کاربر در حدود 25 تا 35 میلی متر متفاوت می باشد.
از بهترین گوشی پزشکی در ترکیب با فشارسنج دستی، معمولاً در هنگام اندازه گیری فشار خون استفاده می شود. برای خرید فشارسنج عقربه ای صفحه مربوطه را مشاهده نمایید.

انواع گوشی پزشکی چیست

بهتین گوشی پزشکی

گوشی پزشکی بر اساس نوع سرشان به سه رده تقسیم بندی شده است
گوشی پزشکی تک سر (Single Head):
فقط یک سر صاف و دایره‌ای داشته و عمده ترین استفاده‌ آن برای معاینات عمومی و اورژانسی مانند بررسی علائم حیاتی، ضربان قلب و ریه می باشد. به کمک این گوشی ها می توان طیف وسیعی صداها را شنید، از معایب آن می توان به ناتوانی در تفکیک صدا بر اساس فرکانس اشاره کرد.
گوشی پزشکی دو سر یا دو پاویون (Dual Head):
بعضی از گوشی ها دارای یک قطعه مخروطی به اسم بل در پشت دیافراگم می باشند که هر دو در کنار هم باعث تفکیک صداها با فرکانس های مختلف می شود. که نتیجه بهتری دارد.
گوشی پزشکی سه سر (Triple Head):
رتبه کمترین کاربرد گوشی پزشکی متعلق به گوشی های سه سر بوده، استفاده از آنها بسیار سخت است، اما به عنوان بهترین گوشی پزشکی در معاینات بسیار مهم حیاتی قلبی شناخته شده اند.

کاربرد گوشی پزشکی

بهترین گوشی پزشکی به عنوان یک ابزار عمومی برای تشخیص اولیه و غربالگری مورد استفاده قرار می گیرد
انتخاب یک گوشی پزشکی مناسب، بهتر است بر حسب کاربرد های گوشی پزشکی صورت گیرد و این امری بسیار حائز اهمیت می باشد.
گوشی پزشکی در دسته اصلی ترین و پرکاربردترین ابزار در علم پزشکی می باشد. در مورد فشارسنج بازویی امرون بیشتر بدانید.

از مهم‌ ترین کاربرد گوشی پزشکی چیست

مهم‌ ترین کاربرد گوشی پزشکی چیست

⦁ شنیدن صداهای قلبی
با شنیدن انواع صدای تپش قلبی بیمار و آریتمی آن می توان نوع بیماری را تشخیص داد. همچنین با گوشی پزشکی علاوه بر صدای تپش قلب، می توان صدای جریان خون در کاروتید گردنی و باقی عروق بزرگ را در هنگام اندازه گیری فشار خون شنید.
⦁ شنیدن صداهای ریوی
ورود و خروج هوا از داخل ریه یا به عبارتی دم و بازدم باعث ایجاد صداهای ریوی شده که با گوشی پزشکی قابل شنیدن می باشد. در صورت وجود ناهنجاری یا انسداد در مسیر عبور هوای ریوی صداهای طبیعی مانند صدای برونشیال، صدای وزیکولار، و صدای برونکووزیکولار تغییر کرده و به صداهای غیر نرمال مانند ویز، استریدور، رونکای، کراکل نرم یا رال خشن تبدیل می شوند که شنیدن آنها در تشخیص بیماری بسیار موثر است.
⦁ شنیدن صداهای شکمی
روده های انسان به دلیل نوع تحرکی که دارد انواع زیادی صداهای شکمی تولید می کند. در بعضی از بیماری ها مانند انسداد روده و سندروم روده تحریک پذیر، فتق شکمی و … صداهای تولید شده از حالت طبیعی خارج شده که با شنیدن آن ها می توان تشخیص به موقع داد.
برای کسب اطلاعات کافی در پاسخ به سوال کاربرد انواع گوشی پزشکی چیست می توانید با مشاورین سایت آبی سلامت تماس حاصل بفرمایید.

گوشی پزشکی سه سر

گوشی پزشکی تک سر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *