مقالات

معرفی انواع فشار سنج ها و بررسی قیمت آن‌ ها

مقصود از این مقاله برسی دقیق انواع برندهای فشار سنج  موجود در بازار میباشد.امروزه یکی از انواع بیماری‌هایی که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند، فشارخون می‌باشد.فشارخون در واقع میزان فشاری است که جریان خون در هنگام عبور از شریان‌های خونی و در هر پمپاژ قلب به رگ‌ها وارد می‌نماید. فشارخون به تنهایی باعث بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی شده و اکر کنترل نشود ممکن است منجر به مرگ گردد.

به همین جهت بسیاری از پزشکان در هنگام انجام معاینات اولیه بیماران اقدام به سنجش میزان فشارخون می‌نمایند.زیرا بسیاری از افرادی که به این بیماری دچار هستند اطلاعی از آن ندارند.در ابتدای امر توضیح کوتاهی در باره انواع فشار سنج داده میشود.

سنجش میزان فشارخون توسط دستگاهی به نام فشار سنج صورت می‌گیرد.دستگاه فشارسنج به طور کلی به دو نوع فشار سنج دیجیتال و فشارسنج دستی طبقه بندی می‌شود. فشارسنج دستی یکی از رایج‌ترین انواع فشارسنج بوده که از دیرباز توسط بسیاری از پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.بسیاری از پزشکان استفاده از فشار سنج دستی را برای کنترل بیماری فشارخون توصیه می‌نمایند .

انواع فشار سنج

  • فشارسنج جیوه ای
  • فشارسنج عقربه ای(آنالوگ)
  • فشارسنج دیجیتال که به دو بخش فشارسنج بازویی و فشارسنج مچی تقسیم بندی میشوند.

فشارسنج دستی

فشارسنج دستی یکی از محبوب ترین فشارسنج های استفاده شده توسط پزشکان می باشد که از قسمت های مختلفی تشکیل شده است.وجود همه اجزای فشارسنج دستی در اندازه گیری فشار سیستولیک و دیاستولیک ضروری می باشد.فشارسنج دستی در انواع مختلفی تولید شده اند با اینحال اجزای فشارسنج دستی در همه انواع این نوع فشار سنج ثابت می باشد.اجزای فشارسنج دستی شامل پنج قطعه بوده که به نام کاف، گیج فشار، گوشی پزشکی، شلنگ رابط و پوآر هوا شناخته شده اند.

هر یک از اجزای فشارسنج دستی عملکرد منحصر به فردی دارند که در مجموع موجب سنجش میزان فشارخون در هر فرد می شوند.

اگر می خواهید از نحوه کار دماسنج دیجیتال آگاه شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه استفاده از دماسنج دیجیتال را مطالعه کنید.

 

فشار سنج دستی

اجزای فشار سنج دستی :

  • کاف

کاف یکی از اولین اجزای فشارسنج دستی می باشد که دور دست فرد پیچانده می شوددر زمان سنجش میزان فشارخون کاف باد و منقبض می شود.در این حالت خون درون شریان ها برای مدت زمان کوتاهی متوقف شده تا میزان فشارخون به درستی سنجیده شود.اغلب کاف ها دارای یک یا دو شلنگ می باشند.همچنین کاف های فشارسنج دستی از نوع ضد حساسیت بوده و دارای یک چسب محکم هستند.کاف ها در اندازه های مختلف تولید شده اند با اینحال بیشتر فشارسنج های دستی دارای یک کاف با اندازه استاندارد بوده تا مناسب استفاده تمامی افراد در سنین و شرایط وزنی مختلف باشد.

  • شلنگ رابط

شلنگ رابط از دیگر اجزای تشکیل دهنده فشارسنج بوده که به کاف متصل می باشد.کاف ها براساس مدل دستگاه فشارسنج می توانند دو شلنگه یا تک شلنگه باشند.شلنگ در کاف ها وظیفه انتقال هوا از پوآر به کاف یا بالعکس را بر عهده دارند. این شلنگ ها از مواد درجه یک ساخته شده و موجب بروز حساسیت نمی گردند.

  • گیج فشار

در واقع مهم ترین اجزای فشارسنج دستی گیج فشار بوده که میزان فشار سنجیده شده را نمایش می دهد.گیج فشار میزان فشار خون را بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری کرده و به صورت دو عدد سیستولیک و دیاستولیک نمایش می دهد.گیج فشار توسط شلنگ رابط به کاف متصل می شود.هنگامی که فشار هوا به کاف اعمال می شود، عقربه درون گیج در جهت عقربه ساعت حرکت می نمایند.اغلب گیج های فشار دارای قابلیت اندازه گیری فشارخون از ۰ تا ۳۰۰ میلی متر جیوه می باشد.

گیج های فشار از بهترین آلیاژها ساخته شده اند.در صورت خرابی این قسمت از دستگاه فشارسنج به راحتی می توان یدک آن را خریداری و سپس جایگزین نمود.

  • گوشی پزشکی

از دیگر اجزای فشارسنج دستی گوشی پزشکی بوده که به وسیله آن صدای سیستولیک و دیاستولیک در هنگام سنجش میزان فشارخون شنیده می شود.گوشی پزشکی از یک جفت گوشی، سرگوشی (دیافراگم و بل) و لوله رابط تشکیل شده است.در واقع سرگوشی در زیر کاف و در محل اتصال آرنج به بازو قرار می گیرد.

  • پوآر هوا

در واقع پوآر یک پمپ کوچک دستی بوده که به شلنگ رابط متصل شده و به صورت مکانیکی (فشردن پوآر) منجر به جریان یافتن هوا درون کاف می شود. پوآر دارای یک قطعه کوچک پیچی بوده که در صورت باز کردن، هوای درون کاف خالی و در صورت بستن، هوا به درون کاف وارد می شود.

فشار سنج جیوه ای

فشارسنج های جیوه ای را اغلب بر روی میز های ویزیت پزشکان مشاهده میکنید و تمامی پزشکان متفق القول بر این باورند که این نوع دستگاه فشار خون از دقیق ترین دستگاه های گرفتن فشار خون میباشد.

نحوه گرفتن فشار خون با استفاده از فشار سنج جیوه ای:

در مرحله بعدی قفل مخزن جیوه فشار سنج را باز کنید تا جیوه مایع قابلیت حرکت در مخزن شیشه ای را دارا باشد. در هنگام گرفتن فشار خون با تمامی فشار سنج های موجود چند نکته را مد نظر داشته باشید.لطفا قبل از انجام دادن عملیات گرفتن فشار خون به هیچ عنوان تحرک زیادی انجام نداده و یا پیاده روی طولانی مدت نداشته باشید زیرا میزان اعداد به دست امده و میزان فشار شما در این صورت اشتباه به دست میاید.

به سایز کاف فشار سنج(بازو بند)دقت کنید زیرا باید متناسب با میزان قطر بازوی شما باشد و به هیچ عنوان بازو بند را مقداری سفت نکنید تا به بازوی شما فشار وارد شود.دقت فرمایید در هنگام گرفتن فشار خود از تحرک و حتی مکالمه پرهیز فرمایید.بعد از توجه به موارد بالا شیر پوار فشار سنج(پمپ)را بسته(به جهت عقربه های ساعت) تا هوا از مجاری ان خارج نشود دقت فرمایید شیر پوار فشار سنج را زیاد سفت نکنید زیرا این کار به شما کمک میکند تا در هنگام عملیات تعیین فشار خون به راحتی بتوانیید هوا را از کاف خارج فرمایید.

در این مرحله شما باید کاف فشار سنج را به دور بازو ببندید هیچ گونه استناد علمی موجود نمیباشد که برای بستن کاف بهتر است از کدام بازو استفاده شودبعضی از متخصصین بر این باورند به دلیل نزدیک بودن بازوی چپ به قلب بهتر است کاف فشار سنج به بازوی سمت چپ بسته شود. در صورتی که برخی دیگر بر این باورند به دلیل نزدیک بودن دست چپ به قلب و قدرت پمپاژ قلب و تاثیر گذاری ان بهتر است کاف فشار سنج به بازوی سمت راست بیمار بسته شود.

بنا به میزان اندک بودن خطا مبنی بر قرار گرفتن کاف در دست چپ یا راست بهتر است اگه شما راست دست هستید و میخواهید فشار خون خود را اندازه گیری کنید کاف فشار سنج را به بازوی دست چپ ببندید و اگر چپ دست هستید برای سهولت استفاده و تسلط روی دستگاه فشارسنج، کاف را روی بازوی دست راست خود ببندید.

 

اجزای فشارسنج عقربه ای

حال گوشی فشار سنج را در گوش خود قرار دهید و اگر احساس راحتی نمیکنید لطفا گوشی را تنظیم فرماییددیافگرام گوشی(قسمت پهن) را به طور صحیح به صورتی که کاملا به سطح دست شما چسبیده باشد بالای ارنج قرار دهید.

به هیچ عنوان برای نگه داشتن دیافراگم گوشی پزشکی از شصت دست استفاده نکنید زیرا شصت شما خود دارای نبض میباشد.

حال میتوانید به کمک پوار فشارسنج(پمپ)کاف فشارسنج (بازو بند)را باد کنید. دقت داشته باشید باید به میزانی کاف فشارسنج را باد کنید که جیوه بین اعداد120 و 160 درجه باشد.معمولا حتی برای فشارهای بالا هم نیازی به باد کردن کاف بیشتر از 160 درجه نمیباشد.بعد از انجام مراحل فوق حال باید شیر پوار فشارسنج را بر خلاف عقربه های ساعت به صورت کاملا اهسته باز کنید به طوری که هوا به صورت اهسته و پیوسته از پوار خارج شود.در حین خالی شدن هوا از کاف فشار سنج به نبض بیمار گوش دهید در همین حین جیوه به ارامی(یک یا دو درجه در هر ثانیه) به سمت پایین میرود.

همانطور که به پایین رفتن جیوه دقت میکنید و هوا از کاف فشارسنج به ارامی خارج میشود باید صدای نبض بیمار را به وسیله گوشی پزشکی در گوشتان بشنوید. زمانی که برای اولین بار صدای نبض بیمار را شنیدید به درجه ای که جیوه مایع نشان میدهد دقت کنید و این عدد را به خاطر بسپارید.این عدد نشان دهنده بیشترین فشار وارد شده به دیواره رگ شما است.حال باید حواس خود را به پایین رفتن جیوه معطوف کنید. زمانی که صدای نبض بسیار کم شنیده شد یا قطع گردید به درجه ای که جیوه در مخزن شیشه ای نشان میدهد دقت فرمایید و عدد را به ذهن بسپارید.

این اعدد نشان دهنده کمترین میزان فشار وارد شده به دیواره شریانات رگ شما است. حال اگر موفق به ثبت دو عدد مد نظر نشدید میتوانید دوباره مقداری کاف فشارسنج خود را به وسیله پوار باد کنید.

نکته:بنا به دلیل انکه بعد از گرفتن فشار خون از بیمار به رگهای بیمار فشار وارد میشود و میزان فشار بلا فاصله بر طرف نمیگردد لذا لطفا از هر شخص یک بار فشار خون گرفته شود و فاصله زمانی معمول برای گرفتن دوباره فشار از همان شخص بین 5 تا 10 دقیقه میباشد.

نکته:به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از فشار سنج جیوه ای و اتمام کار حتما مخزن جیوه فشار سنج را قفل بفرمایید وگرنه مخزن جیوه شما خالی میشود و دیگر قابل استفاده نیست و جیوه انرا باید عوض کنید. اجزای دستگاه فشار خون چه هستند ؟

انواع فشارسنج های موجود

لوازم یدکی و متعلقات فشارسنج های جیوه ای:

  • مخزن شیشیه ای مدرج فشار سنج که جیوه در ان حرکت میکند و عدد را نشان میدهد.
  • کاف یا بازو بند:کاف فشار سنج که از جنس لاتکس میباشد و دور بازوی بیمار قرار میگیرد.
  • کاف پارچه ای فشارسنج(کاف بیرونی داری چسب):کاف لاستیکی فشار سنج داخل کاف پارچه ای قرار میگیرد.
  • پوار فشار سنج(پمپ):وسیله ای که با فشار دست شما هوا را وارد کاف فشار سنج کرده و انرا باد میکند.
  • گوشی پزشکی:برای شنیدن صدای نبض بیمار میباشد
  • جیوه: فلز مایعی که در این نوع فشارسنج داخل مخزن قرار میگیرد تا با بالا و پایین رفتن آن فشار های بالا و پایین مشخص گردد.

اگر جیوه فشار سنج جیوه ای شما از بین رفته نگران نباشید میتوانید جیوه انرا مجددا تهیه فرمایید و به طور معمول برای یک فشار سنج 100 گرم جیوه کفایت میکند.

قابل توجه:شما میتوانید کلیه اقلام فشار سنج و متعلقات آنرا از فروشگاه اینترنتی آبی سلامت تهیه کنید.

اجزای دستگاه فشار خون

فشار سنج های عقربه ای

از معمول ترین دستگاه های فشار سنج مورد استفاده در مطب های پزشکی فشار سنج های عقربه ای هستند. میتوان گفت کار با فشار سنج های عقربه ای شباهت زیادی به فشارسنج های جیوه ای دارد که در مطالب بالا به آن پرداختیم

اجزا و متعلقات داخلی فشار سنج عقربه ای:

  • کاف فشارسنج(بازو بند):کاف فشارسنج از جنس لاتکس میباشد که بسته به نوع فشار سنج شما دارای دو خروجی یا یک خروجی میباشد که اصطلاحا کاف فشارسنج دو شلنگ یا کاف فشار سنج تک شلنگ نامیده میشوند.
  • کاف پارچه ای فشارسنج:این کاف از جنس پارچه میباشد و کاف لاستیکی  درون ان قرار میگرد و دور بازو بسته میشود
  • پوار فشارسنج(پمپ):از پوار فشار سنج (پمپ)برای باد کردن کاف استفاده میشود و جنس ان از لاتکس میباشد
  • گیج فشارسنج(صفحه مدرج):گیج فشار سنج همراه با عقربه میباشد که مقادیر عددی را نشان میدهد.
  • گوشی پزشکی:برای شنیدن صدای نبض بیمار استفاده میشود ودارای گوشی،صفحه دیافگرام و لوله شلنگ از جنس لاتکس است.

نحوه استفاده فشار سنج های عقربه ای

میتوان گفت نحوه استفاده از اجزای فشارسنج عقربه ای شباهت بسیار زیادی به فشار سنج های جیوه ای دارد. تنها تفاوت موجود در فشار سنج های عقربه ای و فشارسنج های جیوه ای در صفحه نمایش اعداد میباشد.در فشار سنج های عقربه ای از گیج فشارسنج(صفحه مدرج)که شامل عقربه نمایشگر است استفاده میشود و در فشارسنج های جیوه ای از شیشه مدرج و جیوه برای نمایش اعداد استفاده میشود.

انواع فشار سنج ها عقربه ای

1. در ابتدای امر کاف فشار سنج را به روی دست بیمار ببندید توجه کنید کاف به صورت خیلی سفت بسته نباشد که به دست بیمار فشار وارد کند.
2. صفحه گوشی(دیافگراگم)را به طور کامل به روی سطح ارنج قرار دهید.توجه کنید که سیم گوشی و کاف کاملا صاف باشد و برای نگه داشتن گوشی پزشکی روی دست بیمار از شصت خود استفاده نکنید زیرا شصت شما دارای نبض می باشد.
3. به وسیله پوارفشارسنج(پمپ)شروع به باد کردن کاف کنید تا عقربه بین اعداد 120 تا 160 قرار بگیرد.
4. حال باید به وسیله شیر پوار فشارسنج عقربه ای هوای داخل کاف رو خالی کنید.توجه بفرمایید که هوای داخل کاف باید به صورت منظم و کم کم خارج شود به طور میانگین در هر ثانیه یک عدد در گیج کم شود.
5. حال باید دقت کنید تا صدای اولین نبض بیمار شنیده شود بعد از شنیدن صدای نبض بیمار به روی گیج فشارسنج نگاه کنید و عددی که عقربه به نمایش میدهد رو به خاطر بسپارید.این عدد میزان بیشترین فشار ممکن به جداره شریانات رگ بیمار است.
6. حال همچنان که هوای کاف فشارسنج به وسیله پوار خارج میشود دقت داشته باشید که صدای نبض بیمار بسیار کم میشود یا کاملا قطع میگردد به صفحه مدرج نگاه کنید و عدد مد نظر را به خاطر بسپارید.این عدد میزان کمترین فشار وارد شده به شریانات رگ بیمار است.
7. حال اگر موفق به ثبت دو عدد مورد نیاز نشدید میتوانید به وسیله پوار فشارسنج دوباره کاف را باد کرده تا به نتیجه برسید.
جدول فشار خون نسبت به سن افراد

متاسفانه به دلیل شیوه نا درست زندگی شاهد هجوم این بیماری به تمامی اقشار جامعه هستیم ودیگر نمیتوان کهولت سن را تنها عامل بیماری فشار خون دانست. حال باید در ابتدا توضیح کوتاهی درمورد عوامل فشار خون در کودکان جوانان و افراد مسن داده شود.

جدول فشار خون نسبت به سن افراد

متاسفانه به دلیل شیوه نا درست زندگی شاهد هجوم این بیماری به تمامی اقشار جامعه هستیم ودیگر نمیتوان کهولت سن را تنها عامل بیماری فشار خون دانست. حال باید در ابتدا توضیح کوتاهی درمورد عوامل فشار خون در کودکان جوانان و افراد مسن داده شود.

 جدول فشار خون و فشار سنج

فشار خون برای کودکان:

علت فشار خون در کودکان

قطعا شما هم این طرز فکر سنتی را شنیده اید که کودکان دارای فشار خون نمیباشند، ولی این طرز فکر کاملا اشتباه میباشد زیرا نداشتن فشار خون در هر شخص نشانه متوفی بودن شخص میباشد. پس تمامی کودکان دارای فشار خون میباشند.  باید برای پیشگیری از نوسانات غیر عادی فشار خون کودک ،چه میزان فشار خون کودک کم باشد وچه در صورتی که  عواملی باعث بالا رفتن فشار خون کودک شود بهتر است در سال چندین  بار میزان فشار کودک شما گرفته شود تا از نرمال بودن فشارخون  کودک خود مطمئن شوید.

اجزای فشارسنج دیجیتال

عوامل تاثیر گذار در فشار خون کودک

میزان فشار خون در کودکان و بزرگسالان دو امر کاملا مجزا هستند و فشار خون کودک را بر اساس سن،قد و وزن کودک محاسبه و اندازه گیری میشود.در کودکان فشار خون بالا به ندرت اتفاق می افتد و میتوان گفت در بیشتر موارد که کودک دارای فشار خون بالا میباشد این فشار خون یک بیماری ثانویه محسوب میشود و یک بیماری مهم باعث بروز فشار خون بالا در کودک شده است.عواملی چون نارسایی کبد،مشکلات کلیوی،بیماری مادر زادی قلب و عروق و میزان بیماری غدد داخلی و چاقی کودک اصلی ترین عوامل فشار خون در کودک میباشد.

جای نگرانی نیست زیرا میتوانید در منزل نیز با استفاده از فشار سنج های کودک میزان فشار کودک خود را اندازه گیری کنید. یا میتوانید از کاف مخصوص اطفال و کودکان برای فشار سنج بزرگسالان استفاده نمایید. ازمهمترین علائم بالا بودن فشار خون در کودک میتوان به سر درد شدید،حالت منگی،بی اشتهایی کودک،تشنج و تغیرات بینایی اشاره کرد.

پایین آوردن فشار خون کودک

در این مواقع باید از تحرک کودک جلوگیری شود و به مدت زمان ثابت برای چند ثانیه کودک را تشویق به کشیدن نفسهای عمیق کنید.شاید باور این موضوع سخت باشد که موسیقی بی کلام و ارامش بخش رابطه مستقیمی با پایین اوردن فشار خون دارد.در وعده های غذایی کودک دقت بیشتری به خرج داده و از غذاهای مغذی و کم چرب استفاده کنیدسعی کنید که ذائقه کودک خود را به سمت غذای کم نمک سوق دهید زیرا نمک در غذا رابطه مستقیم با فشار خون دارد.استفاده هرچه بیشتر از سبزیجات،میوهای تازه و غلات کمک به سزایی به میزان فشار خون کودک شما میکند.

خرید فشار سنج اطفال و کودک

متاسفافه به دلیل جدی نگرفتن امر فشار خون در اطفال و کودکان اکثر خانواده های ایرانی خرید فشار سنج مخصوص اطفال و کودک را امری بیهوده تلقی میکنند.به دلیل وجود تقاضای کم فشار سنج های مخصوص اطفال و کودک در کشور عزیزمان شرکتهای تجهیزات پزشکی کمترین اعتنایی به  فشارسنج های اطفال ندارند زیرا برای واردات اقلام در وجه اول بیشترین تمرکز به روی تقاضا و میزان سود مالی اجناس میباشد.شما میتوانید با مشاوران فروشگاه اینترنتی آبی سلامت مشورت کنید و بنا به بوجه و نیاز خود فشارسنج های اطفال را تهیه فرمایید.

اگر در منزل خود صاحب دستگاه فشار سنج عقربه ای هستید نیازی به خرید فشارسنج های مخصوص اطفال نمی باشد و شما میتوانید با تهیه کاف مخصوص اطفال، فشار کودک دلبندتان را اندازه گیری کنید.برای خرید کاف مخصوص فشارسنج های اطفال از مشاوران مهندسی آبی سلامت مشورت بگیرید.

در خرید کاف و یا فشارسنج های اطفال و کودک حتما به سایز بازوی کودک توجه فرمایید و کاف را متناسب با سایز کودک خریداری فرمایید.

برای اندازهگیری فشار توسط فشارسنج های دستی نیازمند تبحر خاصی می باشید.به همین دلیل بسیاری از افراد از فشارسنج های دیجیتال برای اندازهگیری فشار استفاده می نمایند.فشارسنج دیجیتال یکی از رایج ترین انواع فشارسنج می باشد که توسط افراد دارای فشارخون بالا در منازل و یا برخی از کلینیک های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.فشارسنج دیجیتال خود دارای دو نوع مچی و بازویی می باشد.

برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره فشار سنج های دیجیتال داشته باشید میتوانید مقاله راهنما خرید فشار سنج دیجیتال را مطالعه نمایید.

 

اجزای فشارسنج مچی

فشارسنجهای دجیتال مچی و بازویی

تفاوت فشارسنجهای دیجیتال بازویی و مچی فشارسنج مچی بخریم یا بازویی؟ می خواهیم درباره انواع فشار سنج های دیجیتالی و برندهای موجود در بازار صحبت کنیم تا هم وطنان عزیز با اطلاعات کامل و جامع برای خرید فشارسنج های دیجیتال اقدام فرمایند.

فشارسنج های دیجیتال مچی

مهمترین سوالی که ذهن شخص را در هنگام خرید فشار سنج دجیتالی درگیر میکندفشار سنج مچی بخرم یا بازویی؟

  • فشار سنج دجیتال مچی: دستگاه الکترونیکی که به وسیله کاف فشارسنج به مچ افراد وصل میشود و میزان فشار خون بیمار را به وسیله اعداد از شاهرگ مچ بیمار اندازه گیری میکند.
  • فشار سنج دیجیتال بازویی: دستگاه الکترونیکی که به وسیله کاف به دور بازوی شخص  وصل میشود و میزان فشار خون را به وسیله اعداد از راه بازوی بیمار اندازه گیری میکند.

فشارسنج های دجیتال مچی نسبت به هم خانواده خود فشارسنج های دیجیتال بازویی معایب و مزیتهایی را دارا می باشند.

  • اولین مزیتی که فشارسنج های دیجیتال مچی به دجیتال بازویی دارند ابعاد کوچکتر انها میباشد و میتوانید به دلیل کم حجم بودن و سبک بودن دستگاه انرا به راحتی با خود حمل کنید.
  • فشارسنج های مچی نسبت به فشار سنج های بازویی دارای قیمت کمتری میباشند.پس میتوان گفت خرید فشارسنج های دیجیتال مچی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر میباشند.
  • میزان حافظه دستگاه در فشار سنج های مچی اغلب کمتر از حافظه دستگاه های بازویی میباشد و امر میزان حافظه دستگاه فشارسنج های دیجیتال یکی از پارامترهای مهم و مفید خرید فشارسنج دیجیتال میباشد
  • در هنگام بستن کاف فشارسنج دجیتالی مچی نسبت به فشارسنج های دیجیتالی بازویی باید دقت بیشتری داشته باشید زیرا اگر فشارسنج مچی کاملا درست دور مچ بسته نشود احتمال خطا بالا تر از فشارسنج بازویی میباشد.

اجزای فشارسنج بازویی

  • تحقیقاتی در سال 2016 میلادی انجام شد و 277 شرکت معتبر تولید کننده تجهیزات پزشکی در ان شرکت کردند. در این تحقیقات به میزان دقت فشار سنج های دجیتالی بازویی نسبت به فشارسنج های دیجیتال مچی پرداخته شد در اکثر برندهای معتبر دنیا فشارسنج های دجیتال بازویی دقیقتر از همان برند با فشار سنج های دجیتال مچی بود.این امر ثابت میکند به دلیل اینکه فشارسنج های دیجیتال بازویی بر روی بازوی بیمار بسته میشود نسبت به فشارسنج های دجیتال مچی دارای دقت بیشتری می باشند.
  • از لحاظ زیبایی شناسی میتوان گفت فشارسنج های دیجیتال بازویی دارای ظاهری بهتر نسبت به فشارسنج های دیجیتال مچی میباشند.

اجزای فشارسنج دیجیتال بازویی و دستی یکسان بوده و فقط اندازه کاف در آن ها متغیر است.از اجزای فشارسنج دیجیتال می توان به مانیتور، کاف، شلنگ رابط و پمپ هوا اشاره نمود.

  • مانیتور

یکی از اصلی ترین اجزای فشارسنج دیجیتال مانیتور این دستگاه است.مانیتورهای این نوع فشارسنج شارژی بوده و یا با باطری کار می کنند.اغلب مانیتور ها دارای نمایشگر LED بوده و بسیار خوانا می باشد.برخی از مانیتورها دارای قابلیت ذخیره سازی میزان فشارخون سنجیده شده و استفاده چند کاربر به صورت همزمان می باشند.بعضی از مانیتورها دارای قابلیت آلارم رنگی بوده که میزان فشار خون را در محدوده سبز ( نرمال)، زرد (کم خطر) و قرمز (خطر) نمایش می دهند.

  • شلنگ رابط

از دیگر اجزای فشارسنج دیجیتال که موجب اتصال پمپ هوا و کاف می شود شلنگ رابط می باشد.این شلنگ وظیفه انتقال هوای ورودی و خروجی را بر عهده دارد.

  • پمپ هوا

یکی از مهم ترین اجزای فشارسنج دیجیتال به شمار می آید که با مکش هوای اطراف و انتقال آن از شلنگ رابط موجب منقبض و باد شدن کاف و در نهایت سنجش میزان فشارخون می شود.پس از فشردن دکمه شروع بر روی مانیتور، کاف توسط پمپ در مدت زمان کوتاهی باد و سپس به آرامی تخلیه می گردد.

  • کاف

کاف در فشارسنج دیجیتال یک پارچه ضد حساسیت و مقاوم بوده که بسته به نوع فشارسنج در اندازه های مختلفی تولید شده است.کاف با منقبض شدن موجب توقف جریان خون درون رگ ها شده و به سنجش میزان فشارخون کمک شایانی می نماید.فشارسنج دیجیتال مچی دارای مکانیسمی مشابه با سایر فشارسنج ها بوده با این تفاوت که ابعاد کاف و مانیتور در آن کوچکتر می باشد.این نوع فشارسنج مناسب آن دسته از افرادی است که مایلند، میزان فشارخون خود را به تنهایی بسنجند.

کاف فشارسنج مچی به راحتی و بدون کمک به دور مچ بسته شده و پس از روشن شدن دستگاه شروع به سنجش میزان فشارخون کاربر می نماید.اغلب اجزای فشارسنج دیجیتال، در صورت آسیب به صورت یدک و جداگانه قابل تهیه می باشند.پیشنهاد گروه مهندسین آبی سلامت به کسانی که از چاقی رنج میبرند برای انکه انتخابی دقیق داشته باشند و به سهولت بتوانند از فشارسنج دجیتال در منزل استفاده کنند این است که فشار سنج دجیتال بازویی خریداری فرمایید که دارای کاف فنری باشد.

برای خرید فشارسنج دیجیتال بازویی میتوانید به صفحه ی فشارسنج بازویی دیجیتال مراجعه کنید و از قیمت ها و مدل ها آگاهی پیدا کنید.

فشار سنج با کاف فنری

نظر متخصصین آبی سلامت در باره خرید فشار سنج دجیتال بازویی و قیمت فشارسنج، برای خرید فشارسنج خانگی باید به خیلی از پارامترهای مختلف دقت فرمایید تا بتوانید فشارسنجی برای نیاز خانوار با بهترین بازدهی خرید کنید.

نکته:اگر دقت فشار سنج دجیتالی برای شما در الویت اول قرار دارد بدون شک فشارسنج های بازویی دیجیتالی را خریداری کنید.

در صورتی که حمل فشار سنج دجیتالی و سبک بودن آن برای شما معیار خرید می باشد باید به سراغ فشارسنج های دجیتال مچی بروید زیرا فشارسنج های دجیتال بازویی دارای حجمی به نسبت بزرگتر و سنگین تر از فشارسنج های دجیتال مچی میباشند.در هنگام استفاده از فشارسنج های دیجیتال باید تمامی نکات را رعایت فرمایید.

اجزای فشارسنج دستی

نکاتی که باعث می شود فشارسنج فشار خون را اشتباه نشان دهد

  1. لطفا قبل از انجام عملیات گرفتن فشار خون تحرک و پیاده روی طولانی مدت نداشته باشید.
  2. لطفا بلا فاصله بعد از خوردن غذا مخصوصا غذاهای چرب و پر نمک اقدام به گرفتن فشار خون نفرمایید.
  3. در هنگام بستن کاف فشارسنچ دجیتال به روی بازو یا مچ خود بسیار دقت بفرمایید تا به طور صحیح دور دست شما بسته شود.
  4. در هنگامی که دستگاه روشن میشود از تکان دادن دست خود بپرهیزید و سعی کنید بدن هیچ گونه تکانی نخورد.
  5. در هنگامی که دستگاه عملیات گرفتن فشار خون شما را شروع میکند از صحبت کردن بپرهیزید.
  6. برخی بر این باورند در هنگام عملیات فشار نفس خود را حبس کنند که این کار کاملا اشتباه میباشد شما باید به صورت منظم و ارام نفس بکشید.

در متن بالا به شش مورد از مهمترین دلایلی که باعث خطا در گرفتن فشار خون با دستگاه دجیتالی میشود اشاره کردیم .حال به مشاوره خرید فشار سنج دیجیتالی بر میگردیم.

فشار سنج های دیجیتال بازویی

حال که با ما هم مسیر بوده اید و اطلاعاتی در باره انواع فشار سنج های موجود به دست اوردیم نوبت فشارسنج های دیجیتال بازویی میباشد.

طرح سوال یک:

ذهن خیلی از مردم معطوف به این مسئله میباشد که ایا فشارسنج های دیجیتال بازویی به نسبت فشارسنج های جیوه ای و عقربه ای دارای خطا میباشد؟

پاسخ: اگر فشار سنج دیجیتال بازویی از برندهای برتر موجود در بازار باشد، خیر، شما در عدد به دست امده برای فشار بیمار، هیچ گونه مغایرت نسبت به فشارسنج جیوه ای یا فشارسنج عقربه ای مشاهده نمیکنید.باید خاطر نشان کرد که این در صورتی میباشد که شما به تمامی نکات موجود در این مقاله و دفترچه راهنما عمل کنید.

ولی اگر فشار سنج مد نظر شما از برندهای معتبر نباشد میزان اختلاف در فشار سنجهای دیجیتال بازویی و فشارسنج های جیوه ای یا عقربه ای نمایان میشود.بعضی مواقع حتی برای فشارسنج بازویی از یک برند معتبر هم احتمال خطا هست ولی به دلیل سهولت در استفاده و بدون نیاز به شخص ثالث و هم چنین جزئی بودن میزان خطا به راحتی میتوان از ان چشم پوشی کرد.در این مواقع کالیبره بودن فشارسنج دیجیتال بسیار امر مهمی میباشد و به عزیزان پیشنهاد میکنیم حتما سالی یک بار دستگاه فشار سنج دجیتالی خود را به شرکت اصلی داده تا کالیبره شود.

نکته:لطفا از تحویل دستگاه فشار سنج دیجیتال خود به افراد سود جو جدا بپرهیزید.

نکاتی قابل توجه برای خرید فشار سنج دجیتال بازویی

ظاهر و لمسی بودن فشار خون دیجیتالی:اولین و شاید کم اهمیت ترین مورد را میتوان به ظاهر فشارسنج نسبت داد و اینکه دستگاه فشار سنج شما لمسی یا دکمه ای باشد.ما پیشنهاد میکنیم برای ظاهر و لمسی بودن دستگاه اهمیت کمی قادر باشین زیرا از لحاظ اقتصادی به صرفه نمیباشند ولی نمیتوان منکر آن بود فشارسنج های دیجیتال لمسی از تکنولوژی جدیدتری برخوردار هستند.

  • حافظه دستگاه فشارسنج دیجیتال:دستگاه فشار سنج شما قادر میباشد تعداد فشار هایی که در فواصل مختلف زمانی گرفته اید در خود زخیره کند و ان اعداد را وارد جدول فشار خون خود کنید تا به دکتر خود نشان دهید.بعضی از دستگاه ها داری حافظه عددی بیشتر از یک شخص را دارا میباشند و این یک پارامتر مفید میباشد زیرا دو شخص مختلف میتوانند فشار خود را در دستگاه ثبت کنند.
  • میانگین گرفتن فشار خون: از دیگر پارامترهایی که برای خرید فشار سنج دیجیتالی باید دقت کرد قدرت دستگاه فشارسنج دجیتالی شماست که ایا میتواند میانگین فشارهای شما رو در فواصل زمانی مختلف به شما عرضه کند؟

توجه داشته باشید بعضی از فشارسنج های دیجیتال مچی و بازویی این پارامتر را دارا میباشند و بسته به مدل دستگاه به طور مثال میانگین 7 روز فشار خون شما یا 3 روز فشار خون شما را محاسبه کرده و نشان میدهد.این قابلیت به افراد کمک میکند تا از میزان میانگین فشار خود اگاه باشند.

  • تشخیص اریتمی قلب:اریتمی قلب اصطلاحی میباشد برای مواقعی که قلب از ریتم طبیعی خود خارج میشود.در بازار بعضی از فشارسنجهای دجیتال مچی و بازویی قابلیت تشخیص اریتمی قلب رو دارا می باشند.

یکی از بهترین و مهمترین پارامترهایی که برای خرید فشارسنج دیجیتالی بازویی و مچی باید دقت کنید تشخیص اریتمی قلب میباشد. از مهمترین نشانه های اریتمی قلب میتوان به سرگیجه،تپش قلب و تنفس سنگی (نفس کم اوردن)اشاره کرد.

  • WHOرده بندی : این الگریتم برای تعریف جهانی سازمان بهداشت برای فشار خون استفاده میشود و از مخفف world health organization برگرفته شده است.

انواع فشارسنجها

در کنار فشارسنج های دجیتال بازویی و مچی که از این الگریتم استفاده کرده اند نوار باریکی دیده میشود که در بالای خود کلمه` WHO`  مخفف  قرار دارد و از سه رنگ اصلی سبز،نارنجی یا زرد و قرمز تشکیل شده است.

  • رنگ سبز:اگر نشانگر بر روی رنگ سبز قرار بگیرد یعنی فشار شما نرمال میباشد.
  • حال سه رنگ سبز در این درجه بندی تعبیه شده است
  •  رنگ سبز پایین: اگر فشارسنج دیجیتال رنگ سبز پایین را نشان داد فشار شما نرمال رو به پایین است.
  • رنگ سبز وسط: : اگر فشارسنج دیجیتال رنگ سبز وسط را نشان داد فشار شما نرمال و طبیعیست.
  • رنگ سبز بالا: اگر فشار سنج شما رنگ سبز بالا را نشان داد فشار شما نرمال رو به بالا میباشد.
  • رنگ نارنجی(یا زرد):رنگ اخطار میباشد که فشار شما اندکی بالا میباشد
  • رنگ قرمز:فشار خون شما بسیار بالا بوده و خطرناک میباشد.

نکته:بودن این پارامتر در فشارسنج های دیجیتال بازویی و مچی کمک شایانی به شما میکند تا از وضعیت فشار خون خود مطلع گردید

قابلیت اتصال به کامپیوتر:شما میتوانید در صورت دارا بودن دستگاه از این قابلیت فشارسنج دیجیتالی خود را به کامپیوتر شخصی وصل کرده و با کمک نرم افزار میزان سلامتی خود را به طور منظم چک کنید. health manager نرم افزار

باطری و اداپتور فشارسنج دیجیتالی: فشارسنج های دیجیتالی میزان انژی لازم برای گرفتن فشار بیمار را از دو طریق باطری و اداپتور که مستقیم به برق متصل میشود تامین میکنند در فشارسنج های دیجیتال بازویی به دلیل مصرف بیشتر نسبت به فشارسنج های دجیتال مچی بهتر است که از فشارسنج دارای اداپتور استفاده کرد.بیشترین فشارسنج های دیجیتال بازویی معتبر دارای باطری و اداپتور میباشند و دستگاه فشار سنج قادر میباشد هم با باطری و هم اداپتور به فعالیت خود ادامه دهد ولی بهتر است دستگاهی بخرید که دارای آداپتور می باشد.

فشارسنج های دیجیتال سخنگو بازویی و مچی:

از جذابترین امکانات دستگاههای فشار سنج دیجیتال میتوان به سخنگو بودن آن اشاره کرد.اولین کمپانی وارد کننده ی فشار سنج دیجیتال سخنگو شرکت شکوفا درمان بود که هموطنان عزیز به نام  برند بریسک اجناس این شرکت وارد کننده را میشناسند.دلیل خرید فشارسنج دیجیتال سخنگو:این اپشن برای افراد مسن که توانایی خواندن اعداد نمایش داده شده را ندارند بسیار مفید میباشد.فشار سنج دجیتال سخنگو برای افراد کم بینا بسیار کارایی دارد و تمامی مقادیر به دست امده را به صورت صوتی اعلام میکند.

بعضی از فشارسنج های سخنگو قابلیت اعلام نتیجه فشار خون را به شیش زبان زنده دنیا دارا میباشند.

به طور مثال فشارسنج های دیجیتال سخنگوی بریسک به زبانهای

  • انگلیسی
  • المانی
  • فارسی
  • اذری
  • ترکی استانبولی
  • عربی
    قابلیت اعلام نتیجه به صورت صوت را دارا میباشد.

گارانتی فشارسنج های دیجیتالی : تمامی شرکت ها و کمپانی های معتبر دنیا برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود از این سرویس استفاده میکنند خیلی از مردم بر این باورند که در کشور عزیزمان ایران هیچ گونه خدمات پس از فروشی به مشتری داده نمیشود ودر تمامی کارت گارانتی ها قوانینی غیر قابل تصور وضع کردن تا میزان خدمات پس از فروش به مشتری را به حداقل برسانند.

 

مژده: فروشگاه  اینترنتی آبی سلامت در طول این سالها خود را همیشه خدمتگذار مشتریان دانسته و از این رو افتخار داریم خدمت همراهان عزیز عرض کنیم بنا به نا رضایتی از گارانتی شرکت ها و پیگیر نبودن آنها تیم مهندسین آبی سلامت طی اقدامی در راستای مشتری مداری بیشتر و رضایت مندی شما عزیزان تمامی اجناسی که از سایت آبی سلامت خریداری میفرمایید با کارت گارانتی خود آبی سلامت تقدیم عزیزان هم راه شود تا دغدغه گارانتی، پی گیری و ایرادات معمول و به نا حق کارتهای گارانتی را از بین ببریم.

جهت خرید فشارسنج دستی و دیجیتال و کسب اطلاعات بیشتر از انواع فشارسنج و اجزای یدک آن می توانید به مشاوران سایت آبی سلامت مراجعه نمایید.

3 دیدگاه در “معرفی انواع فشار سنج ها و بررسی قیمت آن‌ ها

  1. محسن گفت:

    با تشکر از مقاله خوبتون می خواستم بدونم دقیق ترین دستگاه فشار خون از چه برندیه ؟

    1. مدیریت گفت:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز میتونید از صفحه فشار سنج های سایت به نشانی زیر دیدن کنید ما در فروشگاه جهت رفاه حال مشتریان بترین برندها با مناسب ترین قیمت ها را قرار داده ایم
      https://mtest.abiesalamat.com/product-category/blood-pressure/

  2. سهرابی گفت:

    برای خرید بهترین مارک فشار سنج عقربه ای کدومه ؟ تنوع فروشگاهتون خیلی زیاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *