مقالات

خطرات کپسول اکسیژن + 14 خطر و امکان انفجار گاز اکسیژن

خطرات کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن سیلندری است که گاز اکسیژن درون آن به صورت فشرده ذخیره می شود. همه افرادی که دچار بیماری های تنفسی هستند از کپسول اکسیژن استفاده می کنند. امروزه با همه گیر شدن ویروس کرونا، افراد زیادی در خانه های خود از کپسول اکسیژن استفاده می کنند.

کاربرد های کپسول اکسیژن

اکسیژن درمانی در منزل برای افرادی که اکسیژن کافی در خون ندارند بسیار مفید می باشد کپسول های اکسیژن هم کاربرد بیمارستانی و هم کاربرد خانگی دارند. کاربرد و مصرف کپسول اکسیژن در بیماری های زیر شایع تر می باشد.

خطرات کپسول اکسیژن چیست

  • – بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)
  • – فیبروز ریوی
  • – نارسایی قلبی
  • – آسم طولانی مدت شدید
  • – فشار خون ریوی
  • – فیبروز سیستیک
  • – مشکلات تنفسی ناشی از چاقی و داشتن یک بیماری زمینه ای به طور همزمان

اکسیژن درمانی در منزل کمک شایانی به افرادی که دارای علائمی مانند به نفس افتادن با انجام کوچکتربن فعالیت ، احساس خستگی مداوم، مشکلات حافظه و سرفه کردن هستند، می کند. برای بررسی میزان اکسیژن در خون ، از سه روش ممکن استفاده می کنند :

1. آزمایش خون
2. اندازه گیری توسط پالس اکسیمتر که یک حسگر اکسیژن کوچک بوده و به انگشت یا لاله گوش متصل شود
3. آزمایش اسپیرومتری با قرار گیری در داخل یک دستگاه عملکرد ریه مورد آزمایش قرار می گیرد.

خطرات استفاده از کپسول اکسیژن

استفاده از کپسول اکسیژن علاوه بر داشتن مزایای زیاد، دارای خطرات زیادی نیز می باشد. برای جلوگیری از وقوع خطرات کپسول اکسیژن بهتر است تمامی نکات زیر را رعایت کنید:

  • – استفاده از سنسور هشدار دهنده های آتش و نصب آن در نزدیک محل استفاده از کپسول
  • – قرار دادن کپسول اکسیژن در فاصله سه متری از هر وسیله برقی در خانه
  • – عاری بودن سیلندر اکسیژن از آغشتگی به گریس یا مواد چرب
  • – اطمینان از نحوه صحیح اتصالات و محکم بودن آن در کپسول اکسیژن

در هنگام اکسیژن تراپی در خانه باید دقت بیشتر برای اطمینان از ایمنی کامل داشته باشید چون درصد بروز خطرات کپسول اکسیژن در محیطی بسته مانند خانه بسیار زیاد تر از بیرون می باشد. یکی از بیشترین خطرات کپسول اکسیژن که ممکن است رخ دهد نشتی گاز اکسیژن به بیرون از کپسول بوده و این امر به دلیل درست بسته نشدن محل اتصالات شیر می باشد.

خراب شدن دستگاه مانومتری به هر دلیلی باعث بروز آسیب زیادی به بیمار تحت درمان اکسیژن تراپی می شود. از دیگر خطرات کپسول اکسیژن که باعث بروز آسیب های زیادی می شود قابل اشتعال بودن اکسیژن است.

مزایا و خطرات کپسول اکسیژن

14 خطر و امکان انفجار گاز اکسیژن

به طور کلی از انواع خطرات کپسول اکسیژن می توان به علت انفجار کپسول اکسیژن و دلایل انفجار اشاره کرد:

1. نشت گاز اکسیژن به محیط بسته که با یک جرقه کوچک باعث انفجار می شود

2. آغشته بودن کپسول به هر نوع روغن باعث ایجاد حریق می شود

3. سیگار کشیدن در کنار کپسول گاز اکسیژن نیز ممکن است باعث انفجار شود

4. ذخیره کردن گاز اکسیژن درون سیلندرهایی که برای کار با آن طراحی نشده اند

5. اشباع اکسیژن بر اثر استفاده از شیر های نامرغوب و تخلیه ناگهانی آن

6. نداشتن تهویه مناسب در مکانی که کپسول گاز اکسیژن در آن قرار دارد

7. نصب جابه جای شیر های ورودی و خروجی

8. محکم بسته نشدن محل اتصالات

14 تا از خطرات کپسول اکسیژن
9. باز کردن سریع شیر گیج فشار که موجب ترکیدن گیج فشار شده ، و قطعات آن ممکن است به صورت فرد برخورد کنند

10.کپسول های خالی اکسیژن را از کپسول های پر جدا کرده چون ممکن است به طور اتفاقی مبنی بر خالی بودن کپسول شیر آن را باز بگذارید و اشباع گاز اکسیژن در اتاق منجر به انفجار می شود.

11.بهتر است از کپسول اکسیژن به صورت ایستاده استفاده نمایید چون ممکن است باعث کج شدن شیر ها و نشت گاز اکسیژن به محیط شود.

12.هرگونه ضربه به کپسول اکسیژن درصد احتمال منفجر شدن آن را بالا می برد

13. در هنگام حمل و جابه جایی کپسول اکسیژن حتما از دستکشی که از تمیز بودن آن اطمینان دارید استفاده نمایید تا مانع از انفجار گاز اکسیژن شود

14.در هنگام استفاده از کپسول اکسیژن هیچ گاه سیلندر را به طور کامل خالی نکنید بهتر است مقدار کمی اکسیژن در حد ۲ اتمسفر در کپسول باقی بگذارید، این کار مانع ورود گاز های دیگر به درون سیلندر و انفجار کپسول می شود.

بهتر است برای جلوگیری از آسیب رساندن خطرات کپسول اکسیژن، یک کپسول آتش نشانی برای خاموش نمودن حریق تهیه نمایید . بهتر است کپسول اکسیژن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

علت انفجار کپسول اکسیژن

از اصلی ترین خطرات کپسول گاز اکسیژن قابلیت اشتعال و انفجار این گاز در کنار مواد اشتعال زا می باشد. گاز اکسیژن فاقد رنگ و بو می باشد به همین دلیل حتما از تهویه های مناسب و فرسوده نبودن شیر های آن اطمینان حاصل نماییدیکی از دیگر خطرات کپسول اکسیژن غیر استاندارد بودن آن می باشد. در هنگام خرید کپسول اکسیژن از معتبر بودن فروشگاه مربوطه اطمینان حاصل کنید در هنگام خرید کپسول دقت نمایید که سطح آن کاملا صاف، بدون فرو رفتگی و جای جوش باشد .

جای جوش بر روی سیلندر نشان دهنده خراب بودن کپسول است که ممکن است در هنگام استفاده، بدنه مجدد سوراخ و باعث نشت گاز اکسیژن به درون محیط شود از سالم بودن مانومتر و کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید زیرا مانومتر باعث تنظیم شدت جریان گاز اکسیژن خروجی می شود و احتمال منفجر شدن سیلندر را کم می کند. مشاهده دسته خرید اکسیژن ساز را توصیه می کنیم.

نصب یک شیر کپسول استاندارد نیز باعث کم شدن نشت و ایجاد ایمنی می شود. از قرار دادن کپسول ها در ارتفاع زیاد یا سطح شیب دار خود داری نمایید زیرا این کار باعث ضربه به سیلندر و انفجار کپسول می شود.در اثر خرابی مانومتر ممکن است اکسیژن خالص با فشار نسبی بالا توسط بیمار استنشاق شود که باعث آماس ریه ، تشنج، کما، کاهش میزان بینایی، کاهش ظرفیت شش و التهاب بافت های ششی شود.

خطرات هوا برش

بهتر است در زمانی که بیمار از اکسیژن استفاده نمی کند شیر را ببندید. در صورت دیدن نشتی از هر کدام از محل اتصالات از سیلندر استفاده ننمایید. سیلندر اکسیژن را در مکان هایی که دارای بار الکتریکی زیاد هستند قرار ندهید زیرا این کار منجر به اشتعال کپسول می شود.در صورتی که نیاز به جابه جایی کپسول اکسیژن دارید آن را با ترالی یا چرخ دستی و به آرامی جابه جا نمایید تا از ورود ضربات احتمالی به شیر کپسول اکسیژن جلوگیری نمایید می توانید با رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از سیلندر از بروز خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

در صورت بروز حادثه بهتر است نکات زیر را رعایت نمایید. در وهله ی اول بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید. در صورت شعله ور شدن کپسول اکسیژن به هیچ عنوان کپسول را به سمت افقی قرار ندهید. از گاز آتش نشانی برای خاموش کردن کپسول استفاده کنید.از انداختن پارچه پشمی برای خاموش کردن شعله خود داری نمایید.. اگر شک به نشت گاز اکسیژن دارید در ابتدا شیر اصلی سیلندر را بسته و بیمار را از آنجا دور نمایید و سپس پنجره ها را باز بگذارید در این زمان هیچگاه از وسایلی که باعث جرقه می شوند استفاده ننمایید.

رعایت ایمنی در برابر خطرات کپسول اکسیژن

در زمانی که کپسول دچار حریق شده است کپسول را جا به جا نکنید زیرا ممکن است در این بین کپسول منفجر شود و آسیب زیادی به فرد جابه جا کننده وارد شود. کپسول شعله ور را به هیچ عنوان تکان ندهید این کار باعث منفجر شدن سیلندر می شود. کپسول های اکسیژن به شدت به ضربه حساس هستند و ممکن است به راحتی دچار انفجار شوند.در بسیاری از بیمارستان ها نیز کپسول اکسیژن به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی لازم در هنگام استفاده دچار احتراق شده و آسیب های جبران ناپذیری را به بار آورده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرات کپسول اکسیژن به کارشناسان سایت آبی سلامت مراجعه بفرمایید.

کپسول اکسیژن فلزی مدل 10 لیتری

2,450,000 تومان
کپسول اکسیژن فلزی مدل 10 لیتری معرفی اجمالی محصول گاهی بیمار براساس تجویز پزشک باید به طور مداوم از گاز اکسیژن استفاده

کپسول اکسیژن آهنی مدل 5 لیتری مکسی

2,050,000 تومان
کپسول اکسیژن آهنی مدل 5 لیتری مکسی معرفی اجمالی محصول کپسول اکسیژن آلومینیومی 5 لیتری یکی دیگر از کپسول های

کپسول 2.5 لیتری برند وکتو

3,450,000 تومان
کپسول 2.5 لیتری برند وکتو معرفی اجمالی محصول وسیله اي است اکسیژن رسانی میکند به افرادی که کمبود اکسیژن دارند.

مانومتر کپسول اکسیژن برند وکتو

1,130,000 تومان
مانومتر کپسول برند وکتو معرفی اجمالی محصول مانومتر اکسیژن یا همان رگلاتور اکسیژن در بالای کپسول اکسیژن نصب می شود

کپسول اکسیژن مدل آهنی 2.5 لیتری مکسی

4,600,000 تومان
کپسول اکسیژن مدل آهنی 2.5 لیتری مکسی معرفی اجمالی محصول خلاصه محصول(کاربردها) کپسول 2 لیتری و 5 لیتری: 1- یکی

برخی سوالات رایج:

کاربرد ها و خطرات کپسول اکسیژن چیست؟

اکسیژن درمانی در منزل برای افرادی که اکسیژن کافی در خون ندارند بسیار مفید می باشد کپسول های اکسیژن هم کاربرد بیمارستانی و هم کاربرد خانگی دارند.کپسول اکسیژن سیلندری است که گاز اکسیژن درون آن به صورت فشرده ذخیره می شود. همه افرادی که دچار بیماری های تنفسی هستند از کپسول اکسیژن استفاده می کنند

انواع خطرات کپسول اکسیژن را نام ببرید؟

نشت گاز اکسیژن به محیط بسته که با یک جرقه کوچک باعث انفجار می شود- آغشته بودن کپسول به هر نوع روغن باعث ایجاد حریق می شود- سیگار کشیدن در کنار کپسول گاز اکسیژن نیز ممکن است باعث انفجار شود- ذخیره کردن گاز اکسیژن درون سیلندرهایی که برای کار با آن طراحی نشده اند- اشباع اکسیژن بر اثر استفاده از شیر های نامرغوب و تخلیه ناگهانی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *