مقالات

کنترل فشار خون با فشارسنج

فشار خون یکی از امراضی می باشد که سالانه هزاران نفر را در خطر مرگ قرار میدهد . بسیاری از افراد بدون آن که متوجه این امر باشند ، دارای فشار خون نا متعادل هستند ، یعنی فشار خون آن ها از حد متناسب بالاتر یا پایینتر می باشد.

در فشارخون پایین امکان از حال رفتن فرد مبتلا وجود دارد . معمولا پایین آمدن غیر معمول فشار با سر گیجه و تار شدن چشم و همچنین زنگ زدن گوش ها آغاز شده ، و در نهایت منجر به بیهوشی فرد می شود .

جدا از خطر برخورد شخص با زمین و مجروح شدن وی ، خطر های داخلی به دلیل نرسیدن مقدار کافی اکسیژن به بافت ها و اندام های بدن نیز وجود دارد.

اما فشار خون بالا می تواند بسیار خطرناک تر باشد . فشار خون بالا در دراز مدت برای فرد مبتلا مشکلات بینایی را به وجود می آورد. در صورت بالا رفتن فشار تا مرز خطر ، امکان بروز حمله قلب و حتی سکته نیز وجود دارد .

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون می باشند؟

دلایل پایین بودن فشار خون عموما به دلیل امراض قلبی و از نوع ارثی می باشد ، البته زنان باردار معمولا افت فشار را تجربه می کنند. تغذیه نیز یکی دیگر از عوامل موثر در افت فشار خون می باشد.

بالا بودن فشار نیز می تواند ارثی باشد ، اما رفتار های نا درست نیز منجر به بالا رفتن فشار می شوند . مصرف غذا های پرچرب و نا سالم ، مصرف بی رویه سیگار و عدم تحرک کافی و منظم از دلایلی هستند که باعث ایجاد فشار خون بالا می شوند .

حال بیایید کمی با فشار خون آشنا شویم.

برای اینکه بدانید فشار خون چیست به شما پیشنهاد می کنیم مقاله فشار خون را بخوانید.

فشار خون چیست؟ کنترل فشار خون

فشاری که خون در هنگام حرکت به دیواره های رگ وارد می کند را فشار خون می گویند. در هنگام اندازه گیری فشار خون دو عدد نمایش داده می شود . بالاترین فشار و پایینترین فشار.

فشار خون انقباضی:

به فشار خون در هنگام تپش قلب گفته می شود . این عدد بالاترین فشار خون می باشد.

فشار خون انبساطی:

پایین ترین فشار خون می باشد که مقدار فشار در حالت استراحت قلب را نشان میدهد .

فشار خون سالم:

فشار خون نرمال برای افراد در سنین مختلف ، متفاوت می باشد .  برای هر سن نسبت به شرایط آن شخص بازه استانداردی برای فشار خون تعریف می شود .

در جدول زیر می توانید فشار خون مناسب در هر سن را مشاهده بفرمایید.

جدول فشار خون براساس سن

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

در جدول بالا ، در هر ستون عدد سمت چپ نشانه ی فشار انقباظی و  عدد سمت راست نشانگر فشار انبساطی می باشد.

ستون وسط فشار مناسب در سنین مختلف را نشان می دهد . ستون های حداقل و یا حداکثر نشان از پایینترین و بالاترین فشار غیر خطرناک را دارند.

یعنی به طور مثال اگر یک فرد 25 تا 29 ساله ، دارای فشار 84/133 باشد فشار بالایی دارد ، اما در کوتاه مدت خطری برای وی ایجاد نمی کند.اما اگر فشار خون او از این حد بالاتر باشد ، باید فورا به مراکز درمانی مراجعه نماید.

کنترل منظم فشار خون از خطرات ناشی از بالا رفتن و افت فشار جلوگیری می کند . گرفتن منظم فشار به شما آگاهی می دهد تا با تغذیه مناسب بتوانید همواره دارای فشار مناسبی باشید . این موضوع برای زنان باردار و افراد مسن دارای اهمیتی دو چندان می باشد.

فشارسنج

انواع فشار سنج را از فروشگاه آبی سلامت بخرید

قطعات فشار سنج دیجیتال

فشارسنج وسیله ایست که به وسیله آن فشار خون را اندازه گیری میکنند. در این مقاله به بررسی انواع فشارسنج می پردازیم و راهنمای خرید فشارسنج را در اختیار شما قرار می دهیم.

فشارسنج ها دارای قطعات مختلفی می باشند . اگر فشارسنج دیجیتالی باشد عموما از دو قسمت اصلی تشکیل می شوند که شامل کاف فشارسنج (بازوبند یا بچبند) و خود دستگاه می باشد .

فشار سنج های عقربه ای به جای صفحه نمایش دارای یک مانومتر یا عقربه در سر فشارسنج می باشد

همچنین در این نوع فشار سنج عمل باد شدن کاف فشارسنج دستی می باشد و به وسله ی قطعه ای بادکنک شکل به نام پوآر انجام میپذیرد.

برخی از دستگاه ها نیز دارای متعلقاتی مانند گوشی پزشکی نیز می باشند.

فشارسنج ها دارای انواع مختلفی می باشند که به طور کلی می توان آن ها را به چهار دسته تقسیم کرد .

فشارسنج دیجیتالی بازویی :

این نوع فشارسنج دارای صفحه نمایش دیجیتالی می باشد و کاف آن بر روی بازو قرار می گیرد . میزان دقت آن بسیار بالا بوده و دارای دستورالعمل بسیار ساده ای می باشد ، به همین جهت مناسب ترین گزینه برای افراد سالخورده می باشد. قیمت فشارسنج دیجیتالی بازویی بسته به نوع کیفیت آن متفاوت می باشد که میتوانید در قسمت فروشگاه آن ها را بررسی نمائید.

فشارسنج دیجیتال مچی :

این فشارسنج دیجیتال مچی نیز مانند نمونه ی بازویی دارای صفحه نمایش دیجیتالی می باشد و خواندن فشار از روی آن بسیار آسان می باشد . قیمت پایینتری نسبت به نمونه ی بازویی دارد اما در نظر داشته باشید که احتمال بروز خطا و اشتباه در محاسبه بیشتری نسبت به نمونه بازویی دارد.

فشارسنج عقربه ای:

این نوع فشارسنج عقربه ای دارای قدت اندازه گیری بسیار بالایی می باشد. اما نکته منفی درباره این نوع این است که دارای دستور العمل بسیار پیچیده ای می باشد .

فشارسنج جیوه ای:

فشارسنج جیوه ای دقیقا مانند مدل عقربه ای دارای دقت بالا می باشد و به کمک گوشی پزشکی باید اندازه گیری را انجام داد ، اما این دو مدل دستگاه به دلیل پیچیدگی در مصرف بیشتر مناسب پزشکان و مراکز درمانی می باشند.

بعضی از فشارسنج ها دارای امکانات ویژه ای می باشند. حافظه یکی از این امکانات است . شخص می تواند با استفاده از این قابلیت فشار های اندازه گیری شده را ذخیره و از اندازه گیری های قبلی آگاه باشد .

برخی فشارسنج ها نیزمیانگین نتایج به دست آمده را به صورت خودکار میگیرند تا میزان نرمال فشارخون به دست بیاید. سخنگویی یکی دیگر از این قابلیت هاست . به طوری که ممکن است دستگاه به 5 زبان نتایج را اعلام کند .

در هنگام خرید فشارسنج باید به نکاتی توجه داشته باشید . یکی از مهمترین موارد ضمانت فشارسنج می باشد . آبی سلامت تمام فشارسنج ها را با ضمانت خود آبی سلامت به مشتریان عرضه می دارد.

سبک زندگی سالم ، تجربه آبی سلامت

22 دیدگاه در “کنترل فشار خون با فشارسنج

  1. آتنا گفت:

    سلام برای درمان فشار خون چی کار میشه کرد؟

    1. مدیریت گفت:

      با سلام فشار خون به طور عمده با استفاده از تغییر شیوه زندگی بیماران و سپس با استفاده از دارو درمانی بهبود می یابد

  2. نیوشا گفت:

    میشه راجب انواع فشار خون توضیح بدید؟

    1. مدیریت گفت:

      فشارخون نرمال:فشار سیستولیک (عدد بالا) کمتر از mm Hg ۱۲۰ و فشار دیاستولیک (عدد پایین) کمتر از ۸۰ mm Hg؛

      پیش فشارخون: فشار سیستولیک (عدد بالا) بین mm Hg ۱۳۹-۱۲۰ یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بین ۸۰-۸۹ mm Hg؛

      فشارخون بالا (مرحله۱): فشار سیستولیک (عدد بالا) بین mm Hg ۱۵۹-۱۴۰ یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بین ۹۰-۹۹ mm Hg؛

      فشارخون بالا (مرحله۲): فشار سیستولیک (عدد بالا) mm Hg ۱۶۰ یا بالاتر یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) ۱۰۰ mm Hgیا بالاتر

      فشارخون بحرانی (مراقبت فوری): فشار سیستولیک (عدد بالا) بالاتر از mm Hg ۱۸۰ یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بالاتر از ۱۱۰ mm Hg.

  3. تینا گفت:

    سلام اعداد فشار خون نشانه چیست؟

    1. مدیریت گفت:

      با سلام برای اندازه‌گیری فشار خون از دو رقم استفاده می‌شود. یکی رقم بالایی (سیستول) و دیگری رقم پایينی (دیاستول). رقم بالایی، بالاترین فشار در ماهیچه قلب را درست پس از اینکه پمپ می‌زند اندازه گیری می‌کند. رقم دوم مربوط به زمانی است که ماهیچه قلب پس از پمپ زدن خود را رها می‌کند. این رقم به فشاری که در رگ‌ها وجود دارد مربوط می‌شود، زیرا در آن هنگام است که خون وارد رگ‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌شود که اکسیژن اعضای بدن تامین شوند.

  4. پریسا گفت:

    برای کنترل فشار خون بالا چه بخوریم؟

    1. مدیریت گفت:

      با سلام دوست عزیز خوردن موز,سیر,کدو تنبل, ماست بسیار کمک کننده هستند.

  5. ساناز گفت:

    سلام میشه بگید که فشار خون بالا چند است؟

    1. مدیریت گفت:

      با سلام فشار خون سیستولیک بین 120 و 139 و دیاستولیک بین 80 تا 89 می باشد افراد مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند، اگر فشار خون 140/90 یا بالاتر باشد فرد فشار خون بالا دارد.

  6. سمیه گفت:

    با سلام درمان اورژانسی فشار خون پایین به چه صورت است؟

    1. مدیریت گفت:

      باا سلام معمولاً سریع ترین راه درمان اورژانسی فشار خون پایین، خواباندن مریض به پشت و بلند کردن پاها به طوری است که بالاتر از سطح قلب قرار گیرند

  7. متین گفت:

    سلام درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه از چه طریق است؟

    1. مدیریت گفت:

      با سلام گردن و گوش ها را ماساژ دهید,نفس کشیدن با سوراخ راست بینی را تمرین کنید و به موسیقی کلاسیک گوش بدید.

  8. مونس گفت:

    با سلام میشه بفرمایید که درمان فشار خون بالا با طب سنتی به چه صورت است؟

    1. مدیریت گفت:

      در طب سنتی گیاهان دارویی وجود دارند که می توانند در درمان فشار خون بالا به شما کمک کنند. درمان فشار خون بالا از طریق طب سنتی می تواند به عنوان یک درمان مکمل استفاده شود اما این نکته را در نظر داشته باشد که قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

  9. نرگس گفت:

    سلام امکانش هست که تعریف فشار خون و به من بگید؟

    1. مدیریت گفت:

      با سلام فشار خون بالا یا پرفشاری خون که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود.

  10. هادی گفت:

    سلام میشه لطفا بگید که برای درمان فشار خون عصبی چه میشه کرد؟

    1. مدیریت گفت:

      با سلام دوست عزیز با ورزش کردن و قرار گرفتن در محیطی آرام و به دور از استرس میتونید کنترل کنید.

  11. هانیه گفت:

    سلام درمان فشار خون بالا در جوانان به چه صورت است؟

    1. مدیریت گفت:

      فشار خون از شایع ترین اختلالات متابولیک است که در گذشته افراد کهنسال به آن مبتلا میشدند ولی امروزه جوانان هم به ان مبتلا میشوند. از آنجایی که دگرگونی های جسمی انسان در سنین نوجوانی روی میدهد، بهتر است حداقل یکبار در سال با مراجعه به پزشک از او بخواهید که فشارخونتان را اندازه گیری کند، پزشک با اندازه گیری فشارخون تشخیص میدهد که آیا تغییرات ایجاد شده در فشارخون متناسب با سن شما است یانه. این تشخیص و درمان به موقع با افزایش تدریجی سن، مانع از پرفشاری خون و عوارض آن در کهنسالی میشود.و در نهایت ورزش و دور بودن ار محیط های پر استرس بسیار کمک کننده به این موضوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *