مقالات

ماسک نبولایزر چیست؟ کاربرد + فواید و نحوه عملکرد نبولایزر

بیماری های تنفسی یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان محسوب می شوند و تنها در آمریکا بیش از 10 میلیون نفر با انواع مختلف آن دست و پنجه نرم می کنند. بیماری های تنفسی شامل آسم، COPD، آپنه، برونشیت مزمن و سایر بیماری های ریوی می باشند. برای رساندن دارو به ریه ها به طور معمول از اسپری های مخصوصی استفاده می شود که البته استفاده از آن برای کودکان و بیماران تنفسی حاد دشوار است. به همین دلیل از دستگاهی به نام نبولایزر استفاده می شود. البته قبل از خرید نبولایزر بهتر است کاملاً با نحوه عملکرد نبولایزر آشنا شوید و بدانید نبولایزر چیست؟

نبولایزر چیست ؟

برای آنکه دارو به بخش های مختلف دستگاه تنفسی به طور کامل و در سریع ترین زمان ممکن انتقال یابد لازم است دارو به صورت هدفمند به ریه ها برسد. نبولایزر دستگاهی است که موجب تبدیل داروی مایع به یک غبار استنشاقی می‌شود و به این ترتیب تأثیر دارو را به حداکثر ممکن می رساند.

نبولایزر چیست؟

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آموزش کار با دستگاه الکتروتراپی خانگی کلیک کنید.

کاربرد دستگاه نبولایزر چیست ؟

از مهم ترین کاربردهای دستگاه نبولایزر در درمان بیماران تنفسی می باشد که به دلایل مختف از جمله سن، زوال عقل و آرتریت قادر به مصرف دارو نیستند. دستگاه نبولایزر بیمار را ملزم نمی کند که نفس خود را حبس کند یا نفس عمیق بکشد. همین امر باعث سهولت مصرف دارو در افراد می شود.

نبولایزر مصرف دارو در افراد مبتلا به انواع بیماری های تنفسی را تسهیل می کند و به فرد این امکان را می دهد در سریع ترین زمان ممکن دارو را به شکل استنشاقی به بخش های درگیر برساند.

همچنین از دستگاه نبولایزر می توان برای ایجاد رطوبت در فضا استفاده کرد. درواقع افرادیکه از بیماری های تنفسی رنج می برند خشکی هوا می تواند یک عامل تهدیدکننده محسوب شود. البته این دستگاه تنها می تواند بخشی از کارکردهای انواع دستگاه بخور را که به طور تخصصی بدین منظور ساخته شده اند را دارا هستند.

کاربردهای دستگاه نبولایزر

نبولایزرها همچنین در مواردی که بیمار به دوز زیادی از داروی استنشاقی نیاز دارد، مانند دوره آسم حاد، پنومونی یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مورد استفا‌ده قرار می‌گیرند.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه نبولایزر چیست ؟

دستگاه نبولایزر دارای قطعات کوچکی به نام:

  • ظرف پلاستیکی کوچک (محفظه نبولایزر)
  • کمپرسور هوا (دستگاه نبولایزر)
  • نازال با لوله هوا
  • ماسک صورت با رابط دهانی

اجزای تشکیل دهنده دستگاه نبولایزر

محفظه نبولایزر چیست

محفظه نبولایزر که اغلب یک قطعه کوچک بوده، محل قرارگیری دارویی است که قرار است از حالت مایع به حالت استنشاقی تبدیل گردد.

کمپرسور دستگاه نبولایزر چیست

کمپرسور دستگاه نبولایزر یک دستگاه کوچک برقی است که همان موتور این دستگاه می‌باشد. این قطعه پایه و اساس کار نبولایزر است.

نازال دستگاه نبولایزر چیست

نازال دستگاه نبولایزر یک لوله شفاف با طول استاندارد بوده که موجب انتقال داروی استنشاقی به ماسک نبولایزر یا رابط دهانی می‌شود.

ماسک نبولایزر چیست

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که ماسک نبولایزر چیست و فرق رابط دهانی با ماسک نبولایزر چیست؟

ماسک نبولایزر در واقع یک ماسک با برآمدگی بوده که دارای اندازه‌های مختلفی می‌باشد. ماسک نبولایزر بر روی نیمی از صورت بیمار قرار رفته و دهان و بینی فرد را به طور کامل می‌پوشاند.

ماسک نبولایزر ممکن است توسط بیمار استفاده شود یا توسط یک مراقب نگهداری شود. ماسک‌های نبولایزر به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا منجر به هدر رفتن داروی استنشاقی نشوند. کاربرد دستگاه نبولایزر و نحوه عملکرد نبولایزر به قطعات تشکیل دهنده آن وابسته است. ایجاد آسیب در هر یک از این قطعات موجب ایجاد اختلال در نحوه عملکرد نبولایزر می‌شود.

فواید نبولایزر

نبولایزرها نسبت به استنشاق‌کننده‌ها سریع‌تر و کامل‌تر مشکلات تنفسی را تسکین می‌دهند، زیرا بیمار دارو را به‌صورت غبار در طول حدود 20 دقیقه به جای چند نفس طولانی استنشاق می‌کند. از آنجایی که دوره درمان طولانی‌تر است، نبولایزر بازه‌ای از تنفس آزادتر با اثر ماندگارتر فراهم می‌کند.

مزیت های دستگاه نبولایزر

اکثر افراد برای مصرف داروهای استنشاقی معمولی از دستگاه‌های استنشاقی دستی استفاده می‌کنند. اغلب نبولایزر توسط پزشکان برای استنشاق دارو برای پاکسازی راه‌های هوایی یا درمان عفونت‌ها تجویز می‌شود. در مواقع اضطراری، اگر برای نفس کشیدن مشکل و به دوز بالایی از داروی مسکن خود نیاز دارید، کارکنان بیمارستان ممکن است از طریق نبولایزر به شما داروی مسکن دهند.

برای افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، به‌ویژه برای افرادی که مبتلا به COPD و آسم هستند، استفاده از دستگاه تنفسی دستی آسان‌تر و به همان اندازه مؤثر است، به‌ویژه اگر با اسپیسر استفاده شود. اما اگر دچار برخی بیماری‌های ریوی مانند فیبروز کیستیک یا برونشکتازی باشید، پزشک مربوطه ممکن است استفاده از یک نبولایزر را به منظور کمک درمان در خانه توصیه نماید.

مزایای دستگاه نبولایزر

درمان آسم توسط نبولایزر، ماهیچه‌های تنفسی را شل کرده و اجازه می‌دهد هوا راحت‌تر به داخل و خارج از ریه ‌ها جریان یابد. همچنین به شل شدن مخاط در ریه‌ها کمک می‌کند. هر دوی این فواید نبولایزر به کاهش و جلوگیری از خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و سفتی در قفسه سینه کمک می‌کند. درمان توسط نبولایزر همچنین ممکن است در افراد مستعد به آسم، به عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی در حین ورزش استفاده شود.

نبولایزرها که فقط با نسخه تجویز می‌گردند، در اندازه‌های مختلفی عرضه شده‌اند. برخی از انواع دستگاه‌های نبولایزر نیاز به پریزهای برق دارند یا می­توان آنها را به فندک ماشین وصل کرد. برخی دیگر بسیار کوچک هستند و می­توان آنها را در جیب، کیف یا دفترچه جیبی حمل کرد تا در هر مکانی در دسترس باشد.

از آنجایی که برخی از نبولایزرها  با باتری کار می‌کنند و قابل حمل هستند، به ویژه برای حملات غیرمنتظره آسم یا ورزشکاران قبل از رویدادهای شدید، مفید هستند.  نبولایزرها باید همیشه در محیطی تمیز و بدون دود استفاده شوند و بین استفاده تمیز شوند. فواید نبولایزر بسیار زیاد است با اینحال ممکن است در برخی از موارد دارای عوارض جانبی باشند.

انواع مختلف نبولایزر چیست؟

انواع مختلفی از نبولایزر موجود است. دو مورد از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

انواع مختلف دستگاه نبولایزر

  • نبولایزرهای اولتراسونیک:

در دستگاه نبولایزر اولتراسونیک از ارتعاشات با فرکانس بالا برای ساختن آئروسل استفاده می‌کنند. نبولایزرهای اولتراسونیک می‌توانند گران باشند و اغلب در خارج از بیمارستان ها استفاده نمی‌شوند.

  • نبولایزرهای جت:

در دستگاههای نبولایزرهای جت از گاز فشرده برای ساختن آئروسل استفاده می‌کنند. نبولایزرهای جت رایج‌ترین نوع نبولایزر هستند. داروهای نبولایزر معمولاً از طریق ماسک تجویز می‌شوند. در برخی از موارد برای استفاده از برخی داروها، ممکن است به شما توصیه شود که از یک رابط دهانی استفاده کنید، زیرا موجب جلوگیری ورود دارو به چشم یا روی پوست شده و از بروز عوارض جانبی احتمالی جلوگیری می‌کند.

رابط دهانی همچنین ممکن است بهترین راه برای ارائه حداکثر مقدار دارو باشد. به عنوان مثال، اگر برونشکتازی دارید، برای کمک به پاکسازی مخاط، بیشترین محلول دارو را از این طریق می‌توانید به مخاط خود وارد نمایید.

تفاوت بین نبولایزر، اسپیسر و استنشاقی چیست؟

در کنار نبولایزر، درمان بیماری ریوی ممکن است اسپری و استفاده از اسپیسر توسط پزشک تجویز شود. اما هر یک از این موارد چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تفاوت بین نبولایزر، استنشاقی و اسپیسر

  • استنشاقی چیست؟

اگر بیماری ریوی دارید، به عنوان بخشی از درمان، ممکن است نیاز باشد تا داروهایی را استنشاق کنید. این امر راه های هوایی را پاک کرده، علائم را تسکین داده و از بروز مجدد علائم جلوگیری می‌کند. دستگاه‌های استنشاقی یک روش رایج برای ارائه داروهای استنشاقی هستند. برای دانستن نحوه صحیح استفاده از اسپری های استنشاقی توصیه می کنم مقاله آسم چیست را مطالعه کنید.

  • اسپیسر

یک ظرف بزرگ و خالی استا که معمولاً از پلاستیک ساخته شده و به دستگاه‌های تنفسی متصل می‌شوند. اسپیسرها با استنشاق‌هایی با دوز اندازه‌گیری شده (MDI) استفاده می‌شوند تا به فرد کمک کنند داروی بیشتری را مستقیماً وارد ریه‌های خود کند.

خطرات درمان نبولایزر

برخی از عوارض جانبی نبولایزر ممکن است در افراد خاصی که از نبولایزر استفاده می‌کنند رخ دهد.  شایع‌ترین عوارض جانبی درمان نبولایزر ضربان قلب سریع، بی قراری و اضطراب است. عوارض جانبی کمتر شایع، ممکن است شامل سردرد، تهوع، استفراغ یا تحریک گلو باشد. در صورت بروز واکنش‌های جدی به درمان با نبولایزر، باید فوراً به پزشک تجویز کننده گزارش شود. این علائم خطرناک ممکن است شامل درد قفسه سینه، بثورات پوستی، کهیر، تورم یا اشکال در بلع باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع دستگاه نبولایزر با مشاوران ما در سایت آبی سلامت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *