مقالات

انواع آمبوبگ چیست؟ قطعات آمبوبگ (ماسک آمبوبگ و …)

انواع آمبوبگ با کاربرد پزشکی در سی پی آر یا پنوموتوراکس برای نجات جان افرادی که نفس نمی کشند با تنفس ضعیفی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.امبوبگ چیست؟به مجموع یک کیسه لاستیکی شفاف و یک ماسک، آمبوبگ گفته می شود که اغلب برای کمک به نفس کشیدن یک فرد با ایجاد فشار مثبت ریوی به صورت دستی در آمبولانس تا رسیدن به اورژانس بیمارستان استفاده می شود.

آمبوبگ ShineBall

360,000 تومان
آمبوبگ یکی از تجهیزات پزشکی است که در زمان اورژانسی مورد استفاده قرار می گیرد . آمبوبگ کیسه های پلاستیکی

آمبوبگ silicon بزرگسال

1,550,000 تومان
توضیحات آمبوبگ silicon بزرگسال یکی از مهمترین تجهیزات درمانی برای افرادی که با اختلال در تنفس مواجه شده اند آمبوبگ

آمبوبگ silicon اطفال زنیت مد

1,550,000 تومان
توضیحات آمبوبگ silicon اطفال زنیت مد آمبوبگ silicon اطفال زنیت مد آمبوگ ها یکی از مهمترین تجهیزات پزشکی می باشند

آمبوبگ pvc نوزاد

توضیحات آمبوبگ pvc نوزاد آمبوبگ pvc نوزاد bag (آمبوبگ) نام تجاری محصولی بود که در سال 1953 توسط یک مهندس

آمبوبگ تنفسی مخصوص بزرگسالان

350,000 تومان
آمبوبگ تنفسی مخصوص بزرگسالان معرفی اجمالی محصول آمبوبگ یک نام تجاری است که در سال ۱۹۵۳ بر روی اولین نوع

آمبوبگ مخصوص اطفال و نوزادان

350,000 تومان
آمبوبگ مخصوص اطفال و نوزادان معرفی اجمالی محصول تعداد تنفس در دقیقه هنگام داشتن لوله تراشه در کلیه گروههای سنی

تاریخچه آمبوبگ

دکتر هنینگ روبن (1914-2004)، دکتر بیهوشی ساکن دانمارک ، پس از مواجهه با مشکل ضعف در اکسیژن رسانی به فرد بیمار تا بیمارستان، در سال 1954 ،کیسه های ماسک هوا (AMBU) را اختراع کرد.این کیسه که در اصل بر روی چارچوب پره های دوچرخه ساخته شده بود ، پس از هر بار فشرده سازی دوباره به شکل اولیه خود درآمده و به طور خودکار با هوای تازه پر می شود. دریچه باد کننده (بدون تنفس مجدد) به اپراتور این امکان را می دهد تا ماسک را روی بینی و دهان بیمار ثابت نگه دارد در حالی که مانع از تنفس مجدد دی اکسید کربن موجود در بازدم، توسط بیمار می شود.

آزمایشگاه تستا اولین کیسه های آمبو را در سال 1957 تولید کرد. این شرکت بعداً نام خود را به Ambu International تغییر داد. سپس با پیشرفت علم انواع آمبوبگ به یکی از تجهیزات ضروری و استاندارد آمبولانس ، اورژانس بیمارستان و اتاق عمل بیمار تبدیل شدند.

نحوه عملکرد انواع آمبوبگ

تا اینجا با امبوبگ چیست؟ اشنا شدید و حال به نحوه عملکرد امبوبگ میپردازیم.با گذاشتن ماسک در مجرای تنفسی یا دهان بیمار و پمپ کردن کیسه آمبوبگ، هوا به داخل ریه فرد وارد می شود. کیسه آمبوبگ دارای یک شیر یک طرفه بوده که باعث پر شدن خودکار کیسه به هنگام قطع فشار دست و برگشت به فرم اصلی خود می شود.با توجه به وضعیت بیمار می توان سرعت فشرده سازی و باد کردن مجدد کیسه توسط دست را تنظیم کرد. بخصوص در زمان تامین اکسیژن در احیای بیماری که نمی تواند به طور طبیعی تنفس انجام دهد.

همچنین وجود دریچه valve در آمبوبگ باعث جلوگیری از ورود فشار هوای بیشتر به سیستم تنفسی بیمار می شود.برای اطمینان از ورود مستقیم هوا به ریه بیمار توسط آمبوبگ از لارنگوسکوپ (ابزاری برای بررسی حنجره و باز کردن راه لوله گذاری) برای لوله گذاری استفاده می شود این لوله گذاری امکان تنفس صحیح را فراهم می کند و موجب جلوگیری از عوارض ناشی ورود هوا به معده می شود. در  مطلبی دیگر با معایب تشک مواج آشنا شوید.

انواع آمبوبگ چیست؟

آمبوبگ انواع مختلفی دارد و مقیاس تفاوت در مدل های آن بر اساس چهار عامل اندازه و سایز، جنس مواد تشکیل دهنده، حجم کیسه، و برند تولید کننده تعریف می شود.

آمبوبگ ها بر اساس موارد مقیاس به چند زیر رده دسته بندی می شوند که شامل :

• اندازه و سایز

مدل بزرگسالان، مدل کودکان، مدل نوزادان

• جنس مواد تشکیل دهنده

  • جنس کیسه یکبار مصرف آمبو از SEBS (استایرن اتیلن بوتیلن استایرن) تشکیل شده که از جنس پلاستیکی PVC ایمن تر است.
  • جنس کیسه قابل شست و شو و استفاده مجدد از لاستیک سیلیکون ، 100٪ فاقد لاتکس ساخته شده است. که قابلیت اتوکلاو شدن به مدت زمان 15 دقیقه را دارد.

اجزای آمبوبگ

• برند تولید کننده

انواع آمبوبگ ها ساختار و عملکرد مشابهی دارند ولی دارای اشکال متنوع در طراحی خود می باشند که این طراحی بر اساس برند تولید کننده متفاوت می باشد.

• حجم مخزن یا کیسه

آمبوبگ ها در حجم های ۵۰۰، ۶۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی به بازار عرضه شده اند.

قطعات آمبوبگ (اجزای تشکیل دهنده آمبوبگ)

به طور کلی قطعات آمبوبگ متشکل از سه قسمت اصلی با عنوان ماسک سیلیکونی، کیسه ذخیره و دریچه valve می باشد. در هر آمبوبگ اجزای فرعی زیادی به عنوان لوازم جانبی کاربرد دارند. از مهم ترین اجزای آمبوبگ می توان به موارد زیر اشاره کرد.پر کاربرد ترین اجزای آمبوبگ شامل یک کیسه AMBU، یک ماسک صورت، یک لوله اکسیژن، یک کیسه مخزن می باشد. راه هوایی گودل / راه هوایی برمن، دهانه باز کن، فیلترها در دسته فرعی اجزای آمبوبگ رده بندی می شوند. همه اجزای آمبوبگ دارای قابلیت جداسازی قطعات برای شست و شو و ضدعفونی تا مدت زمان 15 دقیقه را دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماسک نبولایزر، مقاله ماسک نبولایزر چیست را مطالعه فرمایید.

ماسک آمبوبگ

همانطور که گفته شد ماسک آمبوبگ یکی از اصلی ترین قطعات آمبوبگ می باشد جنس ماسک آمبوبگ از سیلیکون با قابلیت شستشو و اتوکلاو تشکیل شده استقابل به ذکر است که جنس سیلیکونی این ماسک هیچ گونه حساسیتی برای فرد ایجاد نمی کند. انحنای ظاهری این ماسک به گونه ای طراحی شده است که به صورت کامل بر روی دهان بیمار فیکس می شود و از خروج هوا از لای ماسک جلوگیری به عمل می آورد.

کیسه آمبوبگ

از دیگر اجزای آمبوبگ، کیسه آمبوبگ با ساختاری از سیلیکون نرم می باشد که به راحتی فشرده شده و باعث پمپ هوا به درون ماسک می شود.

دریچه valve

یک دریچه با کاربرد جلوگیری از ورود فشار هوای بیشتر به راه های هوایی بیمار می باشداین دریچه بر روی آمبوبگ تعبیه شده و دارای درجات فشار ۲۰، ۴۰و ۶۰ سانتی متر آب (cmH2O) می باشد.قابل به ذکر است که cmH2O یک واحد اندازه گیری است و تعریف آن به این صورت که یک واحد فشار وارد شده توسط یک ستون آب به ارتفاع یک سانتی متر در دمای 4 درجه سانتیگراد (دمای حداکثر چگالی) در شتاب استاندارد گرانش می باشد .

اغلب برای اندازه گیری فشار وریدی مرکزی ، فشار داخل جمجمه هنگام نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی و همچنین تعیین فشارها در هنگام تهویه مکانیکی یا در شبکه های تأمین آب (معمولاً در متر ستون آب) استفاده می شود.

  • 1 سانتی متر H2O (معمولی) = 98.0665 پاسکال

این دریچه در هنگام تهویه با ماسک باید بسته و در هنگام استفاده از لوله باید باز باشد.نحوه کار این دریچه به این صورت است که اگر بر روی ۴۰ باشد و فشار وارده از ۴۰ بیشتر شود مابقی فشار هوا خارج شده و وارد راه هوایی بیمار نمی شود. لاغری شکم با ماساژور برقی چگونه است ؟

آمبوبگکاربرد آمبوبگ در شرایط اضطراری

در شرایط اضطراری که بیمار قادر به تنفس عادی نمی باشد ، از کیسه آمبو به عنوان جایگزین تنفس دهان به دهان استفاده می شود. استفاده از آمبوبگ در موقعیت هایی مانند غرق شدن، ایست قلبی، اطفال دارای تنگی نفس و یا در افرادی که به علت مصرف بیش از حد مواد مخدر دچار سنکوپ شده اند متداول تر می باشد.نحوه استفاده از آمبوبگ بسیار تخصصی و پیچیده می باشد که نیاز به آموزش و تمرین عملی دارد زیرا در صورت ناوارد بودن به هنگام استفاده ممکن است منجر به ایجاد آسیب دیدگی یا حتی مرگ مسدوم شود. این آموزش فقط به پرسنل اورژانس و متخصصان پزشکی ارائه می شود.

از بیشترین آسیب های احتمالی ایجاد شده در هنگام استفاده از آمبوبگ برای احیا می توان به آسیب به گلو ، کم بودن میزان اکسیژن ورودی به بیمار و یا وارد کردن هوا به معده اشاره کرد.بکارگیری آمبوبگ برای نجات افرادی که دارای مشکلات جسمی مانند جثه بسیار چاق ، دهان فاقد دندان، جثه بسیار لاغر، وجود ریش و سیبیل در صورت، و همچنین مبتلا به خرو پف زیاد می باشند، به علت دشوار بودن بازگشایی راه هوایی بسیار سخت می باشد.

ده نکته پر کاربرد در نحوه استفاده از انواع آمبوبگ

  1. در ابتدا کیسه (یا مخزن اکسیژن) ، ماسک و لوله اکسیژن را به BVM وصل کنید.
  2. برای جلوگیری از مسدود سازی مجاری تنفسی توسط زبان ، از مکمل راه هوایی استفاده کنید، که به عنوان بلوک گلوت یا بایت بلوک شناخته می شود. در صورت جمع نکردن زبان ممکن است هوا به سمت مری یا معده رانده شود.
  3. اگر بیمار روی زمین خوابیده است، در پشت و بالاسر بیمار قرار بگیرید و سپس ماسک را روی صورت بیمار قرار دهید و آن را محکم روی بینی و دهان نگه دارید. اینکار بهتر است با کمک دو‌نفر صورت بگیرد یک نفر ماسک را در جای خود ثابت نگه داشته و فرد دیگری کیسه را فشار دهد.
  4. برای قرار گیری کامل ماسک بر روی صورت، چانه را به سمت بالا بکشید (به جای اینکه پیشانی را به سمت پایین فشار دهید) تا راه هوایی باز بماند. کیسه را فشار دهید تا زمانی که قفسه سینه بر اثر پر شدن ریه ها بلند شود.
  5. فرمول تعداد فشار آمبوبگ به صورت : زمان طول کشیدن عمل فشار کیسه شش ثانیه ، و در کل به صورت تقریبی 10 الی 12 بار در دقیقه بر روی فرد بزرگسال و به تعداد 12 الی 20 مرتبه در خردسالان محاسبه می شود.
    قابل به ذکر است که در صورت استفاده از تراشه تعداد فشار آمبوبگ برای همه گروه های سنی نباید بیشتر از ۸ تا ۱۰ تنفس باشد.
  6. پس از جاگذاری لوله تراشه می توانید با جداسازی ماسک از کیسه، دهانه کیسه را به روی لوله تراشه متصل کنید و سپس با فشار دادن کیسه به انجام عمل احیای تنفس ادامه دهید
  7. توجه داشته باشید که هنگام فشار کیسه، ماسک آمبوبگ باید در حالت درست خود قرار بگیرد و میزان بالا رفتن قفسه سینه قابل مشاهده باشد در غیر این صورت هوا به اندازه کافی وارد ریه فرد نخواهد شد. همچنین از فشار دادن سریع کیسه و تهویه زیاد برای بیمار نیز خودداری کنید.
  8. از انواع آمبوبگ می توان به دو روش استفاده کرد روش اول: بکارگیری آمبوبگ متصل به سیلندر اکسیژن، روش دوم: استفاده از آمبوبگ بدون اتصال به کپسول اکسیژن.
  9. همچنین میزان اکسیژنی که توسط انواع آمبوبگ تولید می شود بسته به مواردی چون اندازه کیسه (آمبوبگ بزرگسال چیست ، کودک یا نوزاد)، اتصال یا عدم اتصال کیسه آمبو به مخزن اکسیژن، اندازه و یا شدت جریان اکسیژن خروجی از کپسول در زمان اتصال کیسه آمبو به مخزن اکسیژن دارد.
  10. در هنگام استفاده از انواع آمبوبگ به همرا کپسول اکسیژن ابتدا باید لوله اتصال سیلندر را به دریچه کیسه آمبو متصل کرد سپس میزان شدت جریان اکسیژن را با توجه به شرایط بیمار تنظیم نمود

سوپاپ آمبوبگسه روش موثر در بررسی سلامت و عملکرد صحیح آمبوبگ

برای اطمینان از عملکرد صحیح انواع آمبوبگ سه نوع روش بررسی سریع وجود دارد:

  1. ابتدا کیسه را فشار دهید تا مطمئن شوید که به BVM پس از تخلیه هوا به صورت خوکار پر خواهد شد ، که این امر نشان دهنده عملکرد صحیح سوپاپ آمبوبگ است.
  2. اتصال بیمار (جایی که آمبوبگ وارد دهان بیمار می شود) را مسدود کنید و سعی کنید کیسه را فشار دهید. شیر پاپ آف باید به صورت خودکار باز شود.
  3. مخزن اکسیژن را جدا کرده و دریچه ورودی بیمار را مسدود کنید. کیسه نباید پر شود.

ضد عفونی کردن انواع آمبوبگ پس از استفاده

کیسه در انواع آمبوبگ، به دو نوع تقسیم می شود، کیسه با قابلیت شست و شو (استریل کردن) و استفاده مجدد، و کیسه یکبار مصرف.برای ضد عفونی کردن کیسه با قابلیت شست و شو، ابتدا باید اجزای آن را جدا کرده و کاملاً تمیز کنید. با توجه به جنس کیسه می توان از دو روش متفاوت برای ضد عفونی استفاده کرد.برخی از کیسه ها قابلیت استریل در اتوکلاو در دمای 134 درجه سانتیگراد یا 272 درجه فارنهایت را دارند و دفرمه نمی شوند. روش دوم در آن دسته از آمبوبگ هایی کاربرد دارد که توانایی ماندگاری در اتوکلاو را ندارند.

در نتیجه از محلول ضد عفونی کننده گلوتارآلدئید 2٪ برای ضد عفونی اجزای آمبوبگ به مدت حداقل 20 دقیقه به حالت غوطه ور در محلول استفاده می شود.در موارد دسترسی نداشتن به پروتکل ها و تجهیزات تمیزکاری و ضدعفونی آمبوبگ و لارنگوسکوپ  مناسب از کیسه های یکبار مصرف استفاده شود. عمر مفید هر کیسه آمبو به نوع طراحی، جنس و شرایط استفاده آن بستگی دارد برای خرید آمبوبگ با کارشناسان سایت آبی سلامت تماس حاصل بفرمایید.

برخی سوالات رایج:
انواع آمبوبگ چیست؟
آمبوبگ انواع مختلفی دارد و مقیاس تفاوت در مدل های آن بر اساس چهار عامل اندازه و سایز، جنس مواد تشکیل دهنده، حجم کیسه، و برند تولید کننده تعریف می شود.
قطعات آمبوبگ کدامند؟
قطعات آمبوبگ متشکل از سه قسمت اصلی با عنوان ماسک سیلیکونی، کیسه ذخیره و دریچه valve می باشد. در هر آمبوبگ اجزای فرعی زیادی به عنوان لوازم جانبی کاربرد دارند. از مهم ترین اجزای آمبوبگ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *