مقالات

اکسیژن ساز چست ؟! آشنایی با فواید و مزایای انواع دستگاه اکسیژن ساز

قبل از خرید دستگاه اکسیژن ساز، در ابتدا بهتر است بدانید دستگاه اکسیژن ساز چیست و با انواع دستگاه اکسیژن ساز آشنا شوید.اکسیژن یکی از مهم ترین گازهای موجود در هوا می باشد.هوایی که با هر بار دم وارد سیستم تنفسی می شود، دارای ۲۱ درصد اکسیژن و ۷۸ درصد نیتروژن می باشد.چه لزومی به استفاده از مکمل اکسیژن یا اکسیژن ساز هست؟ کدام یک از انواع اکسیژن سازها کارکرد بهتر و قیمت مناسب تری دارند؟تیم مشاوره ی گروه آبی سلامت در این مقاله به شما پاسخ می دهد.

دستگاه اکسیژن‌ ساز چیست

چرا اکسیژن ساز

اکسیژن مهمترین گاز تنفسی برای انسان است. به طوری که کاهش اندکی از غلظت آن در خون طبعات خطرناکی برای انسان در پی دارد.در برخی از بیماری های تنفسی، جذب اکسیژن به مقدار کافی برای بدن فرد مقدور نیست. در این مرحله لزوم استفاده از اکسیژن سازها برای بیمار مشخص می شود.مکمل های اکسیژنی با بالابردن حجم اکسیژن در برابر دیگر گازها باعث می شوند جذب این گاز توسط ریه ی فرد راحت تر امکان پذیز شود و بیمار از خطرات کاهش اکسیژن تنفسی در امان بماند.

به همین دلیل است که پزشکان و متخصصان تنفسی استفاده از آن را برای بیمار تجویز می کنند و به فراخور حال بیمار دستور به مصرف یک یا چند ساعته آن می دهند.دستگاه اکسیژن ساز یکی از رایج ترین انواع دستگاه پزشکی بوده که اغلب در مواردی که سطح اکسیژن خون فرد پایین باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.از دستگاه اکسیژن ساز برای رساندن اکسیژن به افراد مبتلا به اختلالات مربوط به تنفس استفاده می شود. افرادی که غلظت اکسیژن خونشان کمتر از حد طبیعی است، معمولاً برای جایگزینی اکسیژن به یک غلیظ کننده اکسیژن نیاز دارند.

انواع دستگاه اکسیژن ساز جهت درمان مشکلات تنفسی مانند آسم، کرونا، سرطان ریه، آسیب های ریوی، آنفولانزا، آپنه خواب یا وقفه تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.قبل از خرید دستگاه اکسیژن ساز بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

فواید و مزایای اکسیژن ساز

کاهش غلظت اکسیژن در بدن با علایمی همچون کبودی لبها و صورت همراه است. در این مرحله با استفاده از اکسیژن تراپی می توان از آسیب های جدی همچون تورم مغزی جلوگیری کرد.در این روش، اکسیژن توسط دستگاه اکسیژن ساز برای بیمار آماده شده و با ورود آن به ریه ها و انتقال به بافت ها توسط گردش خون، عمل اکسیژن رسانی بهبود یافته و تسریع پیدا می کند.موارد مصرف دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارانی از قبیل: انسداد ریه و آمفیزیوم ها، بیماران قلبی، آمبولی هوا، پنومونی و بیماران مبتلا به آسم می باشد.

همچنین از این دستگاه در افراد سالم و برای کمک به استراحت عمومی، آرامش و خواب راحت نیز اسفاده می شود.هم چنین در مقاله معایب دستگاه اکسیژن ساز به طور کامل به معایب این دستگاه پرداخته ایم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.برخی از فواید و مزایای استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به قرار زیر است:

  •  کمک به بهبود سیستم تنفسی در بیماری های همچون کرونا.اگر میخواهید بدانید کرونا چیست به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.
  •  تسریع و تنظیم گردش خون
  •  جلوگیری از بالا رفتن فشار خون
  •  کاهش بیماری ها قلبی
  •  بهبود خونرسانی به بافت ها
  •  بهبود عملکرد ریوی در افراد سیگاری
  •  بهبود فعالیت مغز و افزایش حافطه در سالمندان
  •  سلامت جنین و بهبود سیستم عصبی جنین در زنان باردار
  •  جلوگیری از پیشروی بیماری های تنفسی همچون آسم
  •  راحتی تنفس در افراد با سابقه شیمیای جنگ

برای خرید ماسک میتوانید به لینک خرید ماسک سه لایه مراجعه نمایید

وظیفه و علل استفاده از دستگاه اکسیژن ساز چیست

بسیاری از پزشکان در شرایط حاد تنفسی، اکسیژن درمانی را تجویز می نمایند،معمولا پزشکان با استفاده از پالس اکسیمتر، سطح اکسیژن خون فرد را اندازه گیری نموده و اکسیژن درمانی کوتاه مدت یا طولانی مدت را برحسب میزان سطح اکسیژن خون تجویز می نمایند.امروزه به علت شیوع بیماری کرونا انواع دستگاه اکسیژن ساز از پرطرفدارترین دستگاه ها به شمار می آیند.انواع دستگاه اکسیژن ساز در ابتدا هوای محیط اطراف را به داخل دستگاه کشیده و سپس هوا را نسبت به چگالی مورد نیاز فشرده می سازد.آنگاه اکسیژن خالص را به بیرون منتقل می کند.

دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن تصفیه و تغلیظ شده را از طریق یک نازال باریک به مجاری تنفسی کاربر انتقال می دهد.برخی از افراد برای دریافت غلظت و جریان اکسیژن بالاتر از ماسک اکسیژن استفاده می کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع گن مردانه میتوانید به صفحه گن مردانه وارد شوید و خرید خود را ثبت نمایید و میتوانید برای مشاوره بیشتر با گروه آبی سلامت تماس بگیرید.

چرا اکسیژن ساز

اکسیژن ساز ها چگونه کار می کنند؟

این دستگاه با جذب هوای اطراف و جدا سازی گازها اکسیژن تولید می کند. از آنجا که میزان نیتروژن در هوا 78 درصد و اکسیژن 21 درد میباشد، اکسیژن ساز پس از جذب هوای اتاق و حذف نیتروژنِ آن، اکسیژن با خلوص 95 درد تولید می کند و آن را توسط ماسک یا نازل در اختیار مرف کننده قرار می دهد.

  • قطعات اصلی تشکیل دهنده دستگاه اکسیژن ساز چیست

فیلتر اول، فیلتر دوم، فیلتر سوم، بدنه، کمپرسور، سیلندر، دریچه، مخزن مرطوب کننده.

  • جنس فیلتر اول در دستگاه اکسیژن ساز چیست

از جنس پلی اورتان بوده و موجب جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون دستگاه می شود.

  • جنس فیلتر دوم در دستگاه اکسیژن ساز چیست

از جنس کاغذی (هپا) بوده و براساس مدت زمان استفاده از دستگاه باید تعویض شود.

  • جنس فیلتر سوم در دستگاه اکسیژن ساز چیست

فیلتر سوم که آخرین فیلتر یا همان فیلتر خروجی می باشد، یک فیلتر آنتی باکتریال بوده که از ورود عوامل بیماری زا به درون نازال یا ماسک اکسیژن جلوگیری می کند.

  •  بدنه
    بدنه دستگاه اکسیژن ساز از مواد درجه یک و ضد ضربه ساخته شده است.

قطعات دستگاه اکسیژن‌ ساز

  • وظیفه کمپرسور در دستگاه اکسیژن ساز چیست

کمپرسور موجب مکش هوای درون محیط به داخل دستگاه اکسیژن ساز شده و اغلب از نوع پیستونی می باشد.

  •  دریچه
    دریچه دارای چهار درگاه بوده و موجب اتصال کمپرسور و سیلندر می شود.
    این دریچه از یک طرف محل ورودی اکسیژن و از طرف دیگر محل خروجی نیتروژن می باشد.
  • سیلندر
    گرانول های زئولیت موجود در درون این سیلندر ها موجب بالا بردن درصد خلوص اکسیژن می شود.
  •  مخزن
    این مخزن محل تجمع اکسیژن تخلیص شده بوده و سبب بالا بردن فشار اکسیژن می شود.
  •  فلومتر
    یک استوانه مدرج بوده که وظیفه تنظیم اکسیژن خروجی را بر عهده دارد.این امر بر حسب لیتر در دقیقه انجام می شود.
  •  مرطوب کننده
    بیشتر دستگاه های اکسیژن ساز برای جلوگیری از خشک شدن راه های هوایی بیمار، به مرطوب سازی اکسیژن از طریق مخزن مرطوب کننده می پردازند.

قطعات جانبی اکسیژن سازها

در هنگام خرید اکسیژن ساز مناسب بهتر است به این قطعات جانبی توجه شود

  •  باتری
    استفاده از باتری در اکسیژن سازهای پرتابل مرسوم است. این نوع از اکسیژن ساز ها در شرایط متحرک برای بیمارانی که نیاز به حرکت دارند مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی این نوع اکسیژن ساز نسبت به نوع ثابت، قابلیت استفاده همیشگی از اکسیژن است. با تهیه چند باتری قابل شارژ دیگر بیمار نگران نوسانات احتمالی برق و قطع شدگی در اکسیژن رسانی نمی شود.
  •  فیلتر گرد غبار
    این فیلتر ها که هر چند وقت یکبار تعویض می شوند اجزای مهم اکسیژن ساز هستند. آنها با فیلتراسیون آلودگی هوا قبل از ورود به دستگاه باعث طول عمر دستگاه می شوند
  • اکسیمتر
    این دستگاه مهم میزان اکسیژن خون افراد را نشان می دهد از دیگر لوازم جانبی اکسیژنسازها می توان به کوله پشتی، نازل کانولا، چرخ دستی همراه و آداپتور مرطوب ساز اشاره کرد که در صورت نیاز بیمار در هنگام خرید همراه با دستگاه ارایه می شوند.

انواع دستگاه اکسیژن ساز

انواع اکسیژن سازها

اکسیژن ساز وسیله ای پزشکی برای بهبود هوای تنفسی و اکسیژن رسانی حداکثر است. این دستگاه در اتاق قرار داده شده و با فیلترهای ما خود نسبت اکسیژن را افزایش می دهد.اکسیژن سازها از نظر کاربری و کارکردی قابل دسته بندی هستند.دستگاه های اکسیژن ساز از نظر کاربری به دو شکل قابل حمل ( پرتابل) و ثابت تقسیم بندی می شوند.اکسیژن سازهای پرتابل مناسب افرادی است که نیاز به اکسیژن در مسافرت و یا حرکت دارند و دستگاه های ثابت بیشتر برای استفاده در منزل یا محیط کار افراد ساخته شده.

همچنین در تقسیم بندی دیگر اکسیژن سازها از دیدگاه کارکردی به دو نوع ممتد و متقاطع تقسیم بندی می شوند.اکسیژن سازهای ممتد، همانطور که از نامشان پیداست اکسیژن را به صورت ممتد منتشر می کنند و اکسیژن ساز های متقاطع یا ایمپالسی اکسیژن را در فواصل زمانی کوتاه و منظم منتشر می کنند. مطالعه مقاله بهترین دستگاه اکسیژن ساز را پیشنهاد می کنیم.

انواع مخلفتی از دستگاه اکسیژن ساز تولید شده است که همه آنها شامل دو دسته می شوند.
1. دستگاه اکسیژن ساز خانگی
2. دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی

دستگاه اکسیژن ساز خانگی چیست

دستگاه های اکسیژن ساز خانگی، دستگاه هایی با عملکرد آسان بوده و مناسب آن دسته از افرادی است که تمایل دارند بیمار خود را در خانه نگهداری نمایند.اغلب افرادی که باید روند اکسیژن درمانی را طی کنند برای کاهش هزینه های رفت و آمد و مراقبتی، اقدام به خرید دستگاه اکسیژن ساز خانگی می نمایند.

انواع دستگاه اکسیژن ساز خانگی چیست

دستگاه اکسیژن ساز خانگی به دو نوع پرتابل و ایستاده تقسیم بندی می شود.

  • دستگاه اکسیژن ساز خانگی پرتابل
    بسیار سبک و دارای ابعاد استاندارد بوده و این امکان را به کاربر می دهد تا در هرجای خانه به راحتی از آن استفاده نماید.
  • دستگاه اکسیژن ساز خانگی ایستاده
    دستگاه های ایستاده سنگین تر و بزرگتر بوده و امکان جابه جایی آن وجود ندارد.به همین دلیل کاربر فقط در یک مکان ثابت می تواند به اکسیژن درمانی بپردازد.

مزیت دستگاه اکسیژن ساز خانگی چیست

  •  کم مصرف
  •  کم هزینه
  •  کم صدا
  •  دارای قابلیت جابه جایی
  •  فراهم نمودن آرامش کاربر
  •  دور نمودن استرس به دلیل انجام شدن اکسیژن درمانی در محیط آرام خانه

دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی

این دستگاه ها که اغلب در حین عمل جراحی و یا در زمان بیهوشی بیمار مورد استفاده قرار می گیرند به صورت مرکزی و بسیار بزرگ می باشند.این دستگاه ها پرتابل نبوده و فقط در یک مکان مشخص مورد استفاده قرار می گیرند.افرادی که در بیمارستان بستری هستند از این دستگاه ها برای اکسیژن درمانی استفاده می نمایند.

وظیفه کمپرسور در دستگاه اکسیژن ساز

روش استفاده صحیح از اکسیژن ساز

برای کارایی بهتر و نگهداری بیشتر از دستگاه اکسیژن ساز لازم است با اول استفاده از آن آشنا شویم:

  1.  ابتدا کابل الی را به برق متصل مینماییم
  2.  دستگاه را به اتاق مناسبی برده و در حد فاصل یک متری از دیوار قرار می دهیم
  3.  لیوان مرطوب کننده را به دستگاه متصل می کنیم
  4.  فیلتر خارجی را در مکان خود متصل می کنیم
  5.  نازل یا ماسک را به خروجی متصل می کنیم
  6.  دستگاه را روشن می کنیم
  7.  با استفاده از فلومتر جریان اکسیژن را تنظیم میکنیم
  8.  در صورت مشاهده حباب در لیوان مرطوب کننده میتوانیم از نازل و یا ماسک استفاده کنیم

نگهداری کردن اکسیژن ساز

با توجه به اهمیت اکسیژن ساز در سلامت بیمار و لزوم کاراییِ همیشگی آن بهتر است با برخی موارد مهم در نگهداری اصولی از اکسیژن ساز آشنا شویم

  • محافظ برقی
    استفاده از یک محافظ برقی قوی باعث حفظ کارایی مادام وعدم قطعی در هنگام نوسانات برق شهری می شود که این امکان برای تنفس فرد بیمار حیاتی است
  • فیلتر ها
    برخی انواع اکسیژن سازها دارای فیلتر خارجی می باشند. لازم است این فیلتر ها هفته ای یک بار با آب مقر شسته شده و کاملا تمیز شوند. در خصوص فیلترهای داخلی لازم است برای تعویض حتما با سرویسکاران مجاز تماس حاصل شود
  • محل قرارگیری
    حدود یک متر فاصله برای کمپرسورهای دستگاه لازم است تا هوای کافی را به دستگاه منتقل کنند. پس حفظ این فاله از سطح دیوار، مبل و… برای کارایی بهتر دستگاه لازم است
  • گرد و غبار
    حجم بالای گرد وغبار در هوای اطراف باعث از کارافتادگی فیلترها و فشار بیشتر به کمپرسور دستگاه می شود. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است ححتی الامکان دستگاه را در مکان هایی که کمتر در معرض گرد و غبار هستند تعبیه کنیم.

چگونگی تمیز نمودن اجزای دستگاه اکسیژن ساز

  •  لوله نازال یا ماسک اکسیژن
    بهتر است این دو قطعه را هفته ای یکبار با آب گرم، صابون یا مایع ظرفشویی ملایم بشویید.اگر مریض شدید دفعات شستشو را بیشتر نمایید.پس از شستشو، ماسک و یا لوله را در هوای آزاد و دور از نور مستقیم خورشید خشک نمایید و اجازه ندهید آب درون لوله بماند.اگر لوله آسیب دیده به نظر می رسد، بهتر است از قطعه یدک استفاده نمایید،زیرا این امر موجب کاهش فشار اکسیژن ورودی به بیمار می شود و ممکن است صدمات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.
  •  مخزن مرطوب کننده
    اگر دستگاه دارای مخزن مرطوب کننده می باشد، هر 3 روز یکبار آن را با آب گرم و صابون، و یا مایع ظرفشویی ملایم تمیز کنید.همچنین می توانید مخزن را در ترکیبی از سرکه و آب برای چند دقیقه خیس کنید تا باکتری های باقی مانده از بین بروند.آب اطراف مخزن را با یک دستمال کاغذی استریل بگیرید، و سپس مخزن را در هوای آزاد خشک کنید.
  •  فیلتر متمرکز کننده (فیلتر اولیه)
    ماهی یکبار آن را تمیز کنید. فیلتر را از دستگاه خارج نموده و در ظرف تمیزی که پر از آب و صابون ملایم است قرار دهید. برای از بین بردن هرگونه کثیفی یا گرد و غبار، فیلتر را با یک دستمال شستشو دهید، سپس آن را زیر آب بشویید تا باقی مانده صابون پاک شود. فیلتر را روی یک حوله خشک و تمیز گذاشته و قبل از اینکه دوباره آن را در دستگاه اکسیژن ساز قرار دهید، اجازه دهید کاملاً در هوای آزاد خشک شود.

دستگاه اکسیژن ساز

بایدها و نبایدهای اکسیژن ساز

• باید شیلنگ اکسیژن از تاب خوردگی و سوراخ شدگی محافظت شود
• باید بدنه دستگاه همیشه با استفاده از مواد شوینده تمیز شود
• نباید بر روی دستگاه در هیچ حالتی آب ریخته شود . نباید دستگاه در نزدیک آتش نگه داشته شود

جمع بندی

دستگاه اکسیژن ساز هم در افراد سالم و هم بیمار کاربرد دارد. کارایی این دستگاه بهبود هوای تنفسی و عملکرد بهتر اندامها و ارگانهای مرتبط با تنفس است. از آنجا که انواع مختلف با کارایی های مختلف از این دستگاه در بازار موجود است، مشاوران زبده ی ما در آبی سلامت آماده اند تا شما را در تهیه بهترین و اقتصادی ترین نوع اکسیژن ساز برای مورد استفاده شما راهنمایی کنند.

نکاتی که در هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی باید رعایت کنید به شرح زیر می باشد:

  1.  از اشتراک گذاری ماسک یا لوله با فرد دیگر برای جلوگیری از انتقال بیماری های عفونی بخصوص کرونا اکیدا خودداری نمایید.
  2. هرگز از هیچ نوع دستگاه اکسیژن در نزدیکی شعله باز یا هنگام سیگار کشیدن استفاده نکنید.
  3.  دستگاه را در فضای باز نگه دارید. این امر باعث می شود که احتمال شکستن یا داغ شدن آن کمتر شود.
  4.  هیچ دریچه ای را از روی دستگاه مسدود نکنید.
  5.  اگر دستگاه شما بوق می زند یا زنگ هشدار دارد، دفترچه راهنمای دستورالعمل را بررسی کنید. ممکن است به این معنی باشد که اختلالی در روند اکسیژن رسانی به وجود آمده است و باید مطمئن شوید که مقدار مناسبی از اکسیژن را دریافت می کنید.
  6.  اگر متوجه تغییراتی در تنفس یا سطح اکسیژن خود شدید، یا اگر علائم

کووید-19، مانند: تب و لرز، سرفه، مشکل در تنفس خستگی دردهای عضلانی را دارید بهتر است با پزشک مربوطه مشورت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع دستگاه اکسیژن ساز با مشاوران ما در سایت آبی سلامت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *