مقالات

5 معایب دستگاه اکسیژن ساز + مزایا

معایب دستگاه اکسیژن ساز

معایب دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز یکی دیگر از دستگاه های بیشماریست که برای حمایت از زندگی بیماران مبتلا به انواع بیماری های تنفسی، مورد استفاده قرار می گیرد. هر وسیله ای علاوه بر داشتن مزایا و کارآیی های مفید خود دارای معایبی نیز می باشد.در ادامه این مقاله علاوه بر شمردن مزایا به توضیح معایب دستگاه اکسیژن ساز نیز خواهیم پرداخت. معایب دستگاه اکسیژن ساز چیست

کاربرد دستگاه اکسیژن ساز

از دستگاه اکسیژن ساز برای اکسیژن درمانی در موارد انسداد تنفس ، بیماری های ریوی و مشکلات تنفسی عمومی ، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) ، ذات الریه ، COVID-19 ، حمله شدید آسم ، نارسایی قلبی در مراحل آخر ، فیبروز سیستیک یا آپنه خواب و…. استفاده می شود و یک دستگاه کمک تنفسی محسوب می شود. برای مشاهده انواع دستگاه کمک تنفسی و ساکشن می توانید به بخش مربوطه در سایت آبی سلامت رجوع کنید.

لیست معایب دستگاه اکسیژن ساز

در صورت قرار گرفتن در هر یک از شرایط بالا و مواجه شدن با کمبود اکسیژن در خون، ممکن است نیاز مبرم به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز داشته باشید.ما در این مقاله عوارض استفاده از دستگاه اکسیژن ساز را نیز بیان کردیم.

اگر شما و یا اطرافیانتان علائم کمبود اکسیژن خون دارید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

انواع دستگاه اکسیژن ساز

انواع مختلفی از دستگاه اکسیژن ساز وجود دارد که در کل به دو مدل قابل حمل و یا ثابت خلاصه می شوند. استفاده از هر یک از مدل های دستگاه اکسیژن ساز با توجه ب شرایط های مختلف در زمان مصرف کارایی بسیار دارد .مطالعه مقاله خطرات کپسول اکسیژن را توصیه می کنیم.

معایب انواع دستگاه اکسیژن ساز

از مدل ثابت دستگاه اکسیژن ساز می توانیم در زمانی که نیاز به جابجایی بیمار نداریم مانند خانه یا مطب استفاده کنیم و مدل قابل حمل آن نیز بیشتر در شرایط بحرانی و مورد نیاز به دستگاه در خارج از منزل کاربرد دارد و با یک کیف کوچک قابلیت جابجایی و حمل دارد. مطالعه مقاله بهترین دستگاه اکسیژن ساز را پیشنهاد می کنیم.

نحوه عملکرد دستگاه اکسیژن ساز

یک دستگاه اکسیژن ساز برای بیماران، بخصوص برای بیماران COVID منبع مطمعنی از هوای غنی شده با اکسیژن را فراهم می کند. دستگاه اکسیژن ساز هوای اتاق را از طریق فیلترهای مخصوص برای از بین بردن ازت اضافه، گرد و غبار ، باکتری ها و سایر ذرات ، بوی نامطبوع جذب کرده و تمیز می کند.

مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز

کنسانتره اکسیژن و ساختار آن

معمولاً برای اکسیژن درمانی از مخازن اکسیژن با میزان غلظت مشخص اکسیژن استفاده می شود تا تنفس راحت تری انجام شود. یک کنسانتره اکسیژن از دستگاهی تشکیل شده است که هوا را به داخل سیلندرهای حاوی غربال و غشا وارد می کند. این سیستم در کل برای جذب نیتروژن و جداسازی آن از اکسیژن غلیظ در هوای اتاق به طور موثری عمل می کند.

لیست مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز دارای یک باتری قابل شارژ می باشد و نیاز به پریز برق ندارد که این ویژگی باعث حمل راحت تر آن شده است. حمل آسان و شارژی بودن، یکی از بزرگترین مزایای دستگاه اکسیژن ساز است.

مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز

طبق نتایج آزمایشات و نظر سنجی های مختلف می توان به یقین اعلام کرد که استفاده از دستگاه اکسیژن ساز می تواند میزان بقا در شرایط بد تنفسی بیماران را بهبود بخشد.از دستگاه های اکسیژن ساز به طور گسترده ای برای درمان انواع بیماری های ریوی استفاده می شود تا روند درمان توسط اکسیژن به طور مستمر فراهم شود. در ادامه مطالب به برخی از مزایای قابل توجه در استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خواهیم پرداخت.

– برخلاف کپسول اکسیژن یا همان سیلندر O2 دارای محدودیت حجمی منبع تغذیه نمی باشد و نیاز به شارژ یا پر کردن مجدد ندارد و همواره بدون وقفه میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. درصورتی که داشتن حجم محدود می تواند یکی از معایب دستگاه اکسیژن ساز سیلندر دار به شمار بیاید.

– قابلیت حمل آسان: یکی از مزایای اصلی دستگاه اکسیژن ساز قابلیت حمل آن می باشد. انواع مختلفی از کنسانتره های قابل حمل در بازار وجود دارد که وزن آنها تا 4.5 کیلوگرم است و از آنها میتوان در هر زمانی حتی در حال حرکت نیز استفاده کرد.

این نوع دستگاه های اکسیژن درمانی دارای یک بسته باتری هستند و با یک بار شارژ می توانند تا 12 ساعت استفاده مداوم داشته باشند. استفاده از دستگاه های کنسانتره اکسیژن بسیار راحت تر از استفاده از سیلندرهای گاز فشرده هستند . عمر مشخص دستگاه اکسیژن ساز تا 1500 ساعت تخمین زده شده است.

اگر به دنبال خرید

ویژگی ها و معایب دستگاه اکسیژن ساز

– ساخت دستگاه های کنسانتره اکسیژن در اندازه ها ، مدل ها ، سبک های مختلف و متنوع صورت گرفته است. انواع دستگاه اکسیژن ساز کاملا سازگار با نیازهای کاربران طراحی شده است. همچنین می توانید با توجه به فضای در نظر گرفته شده در منزل، دستگاه ثابت اکسیژن ساز مورد نظر را تهیه و در محل زندگی خود نصب کنید.

– اطمینان از ایمنی : یکی دیگر از مزیت های مقایسه ای دستگاه های کنسانتره اکسیژن ، درصد بالای ایمنی در دستگاه اکسیژن ساز است. سیلندرهای اکسیژن مستعد نشت و هدر رفتن اکسیژن می باشند. که این از بزرگترین معایب دستگاه اکسیژن ساز سیلندر دار است. برعکس ، هیچ نگرانی در مورد اتلاف اکسیژن یا مسائل نشتی در دستگاه های اکسیژن ساز کنسانتره وجود ندارد. در همه گیری ویروس کرونا اهمیت وجود و نیاز به دستگاه اکسیژن ساز برای نجات جان بیماران بسیار نمایان شد.

– قیمت کنسانتره اکسیژن در دستگاه اکسیژن ساز مشابه قیمت سیلندر اکسیژن است. دستگاه متمرکز کننده اکسیژن ثابت ، میزان اکسیژن تولید شده بیشتری دارد و از نظر هزینه، به صرفه تر می باشد. شما می توانید یک دستگاه دست دوم با عملکرد سالم را با هزینه کمتری خریداری کنید.

از دیگر معایب دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

جدا از مزایای دستگاه اکسیژن ساز ، در نظر گرفتن محدودیت های آنها قبل از خرید نیز بسیار مهم است. معایب دستگاه اکسیژن ساز کنسانتره بسته به مدل ، نوع یا برند آن متفاوت است. عوارض استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بیان شده است.

  • اولین معایب دستگاه اکسیژن ساز استفاده از منبع برق می باشد . دستگاه کنسانتره اکسیژن با منبع تغذیه خارجی به محض ضعیف شدن باطری در عملکرد خود دچار مشکل خواهد شد. حتی ممکن است برای شارژ مجدد باطری منبع برق شهری با ولتاژ مورد نياز قابل دسترسی نباشد.

از دیگر معایب دستگاه اکسیژن ساز چیست

در مورد استفاده در منزل با توجه به چیدمان، این دستگاه حتما باید در نزدیکی پریز برق باشد. نیاز به منبع تغدیه خارجی یکی از معایب دستگاه اکسیژن ساز کنسانتره است زیرا عملکرد آنها به ولتاژ الکتریکی ثابت وابسته می باشد. اگر برق در حین استفاده از دستگاه اکسیژن ساز کنسانتره بدون برنامه ریزی قطع شود ، اکسیژن رسانی ب بیمار قطع خواهد شد که پیامدهای ناگواری را در بر دارد.

  • دومین معایب دستگاه اکسیژن ساز کنسانتره ایجاد آلودگی صوتی است. سر و صدا یکی از رایج ترین معایب دستگاه اکسیژن ساز است . در یک کنسانتره اکسیژن پمپ مکش، هوای محیط را جمع می کند، سپس از فیلتر های تعبیه شده در دستگاه اکسیژن ساز عبور داده می شود و پس از آن عمل فشرده سازی صورت می گیرد.

سروصدای تولید شده از دستگاه کنسانتره اکسیژن قابل حمل ، می تواند برای بیماران آزار دهنده باشد. اگرچه این سرو صدا یکی از معایب دستگاه اکسیژن ساز کنسانتره است که جزئی ترین آن به شمار می آید. این صدا ممکن است باعث پرت شدن حواس افراد استفاده کننده نیز شود ، ویا می تواند باعث ایجاد مشکلات ارتباطی در افراد دارای مشکلات شنوایی شود.

از دیگر مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز چیست

  • سومین معایب دستگاه اکسیژن ساز کنسانتره این است که نگهداری منظم سیلندرها ، فیلترها و عملکردهای الکتریکی نیاز به سرویس منظم و دائمی دارند. افرادی که از کنسانتره های ثابت اکسیژن استفاده می کنند باید به صورت هفتگی یا طبق دستورالعمل سازنده ، فیلترها را عوض کنند. که هزینه اضافی در بر دارد.همچنین ، دستگاه اکسیژن سازی که با باتری کار می کند گاه به گاه نیاز به تعویض باتری دارد.در نتیجه همیشه تهیه باطری پشتیبان بهتر است. گرچه شامل هزینه بیشتر می شود.
  • چهارمین معایب دستگاه اکسیژن ساز، مربوط به هزینه های نگهداری آن می باشد که هزینه های نگهداری سیلندر اکسیژن در مقایسه با هزینه نگهداری دستگاه اکسیژن ساز کنسانتره بسیار مقرون به صرفه تر می باشد،یک کنسانتره اکسیژن دارای بسیاری از قطعات متحرک و سیستم های الکتریکی / باتری است که باعث کیفیت و کارایی بهتر می شود. اکثر قطعات گران هستند و بندرت در بازار موجود می باشند.

5 تا از از دیگر معایب دستگاه اکسیژن ساز

وزن دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز کنسانتره قابل حمل، بسیار سبک وزن است و حمل آن برای بیمار آسان است. دستگاه متمرکز کننده اکسیژن می تواند تا 4.5 کیلوگرم وزن داشته باشد. همچنین ، برخلاف سیلندرهای اکسیژن ، مجبور نیستید آن را دوباره پر کنید. طبق تحقیقات پزشکی ، یک کنسانتره اکسیژن معمولی پس از فیلتراسیون ،اکسیژن غلیظ (90٪ یا بالاتر) تولید می کند.

5 معایب دستگاه اکسیژن ساز

یک کنسانتره اکسیژن معمولی می تواند جریان اکسیژن 300 لیتر در ساعت (غلظت اکسیژن کم جریان) تا 600 لیتر در ساعت اکسیژن (متمرکز کننده اکسیژن با جریان بالا) را تحویل دهد. هم چنین برای خرید متعلقات کمک تنفسی می توانید به سایت آبی سلامت مراجعه کنید.مزایای دستگاه اکسیژن ساز بیشتر از معایب آن است که جزئی و قابل کنترل است. این دستگاه اکسیژن خانگی سبک وزن برای مصارف ثابت و قابل حمل در دسترس عموم می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین سایت آبی سلامت تماس حاصل بفرمایید.

برخی سوالات متداول:

کنسانتره اکسیژن و ساختار آن چگونه است ؟

معمولاً برای اکسیژن درمانی از مخازن اکسیژن با میزان غلظت مشخص اکسیژن استفاده می شود تا تنفس راحت تری انجام شود. یک کنسانتره اکسیژن از دستگاهی تشکیل شده است که هوا را به داخل سیلندرهای حاوی غربال و غشا وارد می کند. این سیستم در کل برای جذب نیتروژن و جداسازی آن از اکسیژن غلیظ در هوای اتاق به طور موثری عمل می کند.

وزن دستگاه اکسیژن ساز چقدر است؟

دستگاه اکسیژن ساز کنسانتره قابل حمل، بسیار سبک وزن است و حمل آن برای بیمار آسان است. دستگاه متمرکز کننده اکسیژن می تواند تا 4.5 کیلوگرم وزن داشته باشد. همچنین ، برخلاف سیلندرهای اکسیژن ، مجبور نیستید آن را دوباره پر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *