مراقبت و سلامتی, مقالات

بالش طبی برای دیسک کمر

بالش طبی برای دیسک کمر - آبی سلامت

قبل از خرید بالش طبی برای دیسک کمر بهتر است با انواع و مزایای بالش طبی مخصوص کمر آشنا شوید.

امروزه بسیاری از افراد به علت آسیب و یا جراحات، دچار دیسک کمر می‌شوند.

دیسک کمر در واقع مابین استخوان‌ها قرار دارد و موجب جداسازی استخوان‌ها از یکدیگر و تسهیل حرکت می‌گردد. دیسک‌ها از دو لایه تشکیل شده‌اند که این دولایه شامل حلقه‌های فیبروزی و ماده ژله‌ای داخل این حلقه‌ها می‌باشد.

در صورت قرارگیری دیسک‌ها در وضعیت نامناسب و یا ایجاد ضربه ممکن است این دیسک‌ها ترک بخورند و یا از وضعیت صحیح خود خارج شوند. در این حالت فرد دچار دیسک کمر می‌شود.

در شرایطی که ماده ژله‌ای داخل دیسک‌ها به سمت بیرون تراوش کند به اصطلاح به آن بیرون زدگی دیسک گفته می‌شود.

دیسک کمر بر روی اعصاب، عضلات و استخوان‌ها تاثیر گذاشته و فرد درد، سوزش و یا گرفتگی پا را احساس می‌کند.

بسیاری از پزشکان پس از مراجعه بیماران برای کاهش درد و تسریع روند درمان استفاده از یک بالش طبی برای دیسک کمر را تجویز می‌نمایند.

بالش طبی برای دیسک کمر دارای انواع مختلفی بوده که بهتر است قبل از خرید با انواع آن آشنا شوید.

  • بالش‌های قوسی

یکی از انواع بالش طبی برای دیسک کمر بوده که دارای طراحی منحصر به فردی می‌باشد.

این نوع بالش‌ها برای پشتیبانی کامل از کمر دارای یک انحنا در انتهای بالش طبی بوده که مطابق با انحنای طبیعی ستون فقرات و کمر می‌باشد. این حالت قوسی و انحنادار در بالش طبی برای دیسک کمر بسیار مفید بوده و با حمایت و پشیبانی کامل از کمر، از فشار وارده بر روی دیسک ها و رشته‌های عصبی-کمری می‌کاهد.

  • بالش‌های طبی بادی

این نوع بالش‌ها از دیگر انواع بالش طبی برای دیسک کمر بوده که برای قرارگیری ستون فقرات در صحیح‌ترین حالت خود، توسط پزشکان توصیه می‌گردد.

بالش طبی بادی دارای یک پنل کنترل و پمپ هوا بوده که به وسیله آن می‌توان بالش را به میزان دلخواه از هوا پر و جهت درمان از آن استفاده نمود.

پمپ در این بالش‌ها وظیفه پر و خالی نمودن بالش با هوا به را بر عهده دارد.

  • بالش‌های طبی کمکی

برخی از بالش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به عنوان بالش‌های کمکی شناخته می‌شوند.

این بالش‌ها همزمان با بالش طبی برای دیسک کمر قابل استفاده بوده و ممکن است دارای اشکال مختلفی باشند. برخی از این بالش‌ها دارای قوس و برخی دیگر به شکل استوانه بوده که فرد در صورت چرخش و به پهلو خوابیدن می‌تواند از این بالش‌ها برای حمایت بیشتر از کمر خود استفاده نماید.

  • بالش طبی حاوی مموری فوم

یکی از بهترین انواع بالش طبی برای دیسک کمر، بالش‌های طبی حاوی مموری فوم می‌باشند.

بالش‌های حاوی مموری فوم در واقع بالش‌هایی هستند که، بیشتر از سایر انواع بالش‌های طبی کمر و ستون فقرات را تحت پوشش قرار داده و موجب تسریع روند بهبودی و پایداری بیشتر در ناحیه کمر می‌گردند.

این نوع بالش‌ها از یک‌ پلیمر پلی اورتان با خاصیت ویسکوالاستیک ساخته شده تا پس از قرارگیری بدن کاربر بر روی بالش، به فرم بدن درآمده و انحنای طبیعی کمر را به صورت کامل در بر بگیرد. این امر موجب کاهش فشار وارده بر روی مهره‌های کمر می‌گردد. پس از برداشتن فشار بدن کاربر، بالش طبی قادر است به آهستگی به حالت اولیه خود بازگردد.

این بالش‌ها در انواع گوناگون و با ویژگی‌های منحصر به فردی ساخته شده‌اند و توسط بسیاری از پزشکان تجویز می‌گردند.

 

  • بالش چند منظوره

یکی از انواع بالش طبی برای دیسک کمر، بالش‌های چند منظوره هستند.

بالش‌های چند منظوره، نوعی از بالش‌ها هستند که اغلب در هنگام خواب مورد استفاده قرار گرفته و حاوی مموری فوم می‌باشند. دلیل نامگذاری این بالش‌ها به این اسم به این علت است که کاربر می‌تواند علاوه بر قرار دادن در زیر کمر خود، از این نوع بالش برای زیر سر، ساق پا، لای ران و یا زیر مچ پای خود، استفاده نماید.

این بالش‌ها بیشتر در زیر کمر مورد استفاده قرار گرفته و با پرکردن گودی و حفظ انحنای طبیعی کمر، موجب کاهش و تسکین درد ناشی از آسیب به دیسک کمر می‌شوند. این بالش‌ها همانند بالش‌های راحتی بسیار سبک و قابل جابه­جایی می‌باشند.

بالش‌های چند منظوره به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا برای همه حالت‌های خواب (پهلو، رو به کمر) مناسب باشند و کاربر در هنگام خواب احساس راحتی و آرامش کافی داشته باشد. استفاده از بالش طبی برای دیسک کمر، بسیار مفید بوده و در کاهش دردهای کمری کمک شایانی به کاربر می‌نماید.

بالش‌های چند منظوره توسط شرکت‌های مختلفی تولید شده و هرکدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

  • بالش راحتی

این نوع بالش‌ یکی از انواع بالش طبی برای دیسک کمر بوده که جهت راحتی بیشتر کاربر در هنگام گذراندن دوران نقاهت پس از جراحی و یا در هنگام بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالش راحتی با به روزترین تکنولوژی مطابق با آناتومی بدن کاربر ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارای قابلیت قرارگیری در ۹ حالت مختلف باشند. این بالش‌های راحتی بسیار سبک بوده به همین دلیل تغییر حالت قرارگیری این نوع بالش فشاری بر روی کمر وارد نمی‌نماید. بالش‌های راحتی همگی از مموری فوم و یا همان فوم حافظه ساخته شده و ضد تعریق می‌باشند. از آنجایی که استفاده از بالش‌های راحتی باعث توزیع فشار شده و از اعمال فشار نقطه‌ای بر روی مهره‌های کمر جلوگیری می‌نماید، افراد باردار از این نوع بالش‌ها برای کاهش دردهای کمر و یا جلوگیری از آسیب به دیسک کمر خود استفاده می‌نمایند.

 

  • بالش نشیمنگاه و پشتی‌های طبی

نشستن برای بسیاری از افراد که دچار آسیب و یا بیرون زدگی دیسک کمر هستند بسیار دشوار می‌باشد. این افراد به منزله شغل خود مجبورند مدت زمان طولانی‌ای را در حالت نشسته به سر برند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان استفاده از بالش نشیمنگاه و پشتی‌های طبی را به این افراد توصیه می‌نمایند. پشتی‌های طبی باعث پرکردن گودی کمر و حمایت کامل از دیسک کمر شده و از خستگی عضلات و اعمال فشار بیش از حد بر روی مهره‌های کمر جلوگیری می‌نماید.

بالش‌های نشیمنگاه دارای اشکال مختلفی بوده، با اینحال بیشتر به شکل یک ‌دونات توخالی حاوی مموری فوم به نظر می‌رسند.

این نوع بالش‌ها اغلب بر روی صندلی و در زیر نشیمنگاه کاربر قرار گرفته و با حمایت کامل از لگن و استخوان دنبالچه از اعمال فشار مضاعف بر روی مهره‌ها و دیسک کمر می‌کاهد.

 

مزایای بالش طبی برای دیسک کمر

استفاده صحیح و مداوم از بالش‌های طبی تاثیر بسزایی در کاهش درد‌های ناشی از آسیب به مهره‌های کمر دارد.

از مهم‌ترین فواید استفاده از انواع بالش طبی برای دیسک کمر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  1. کاهش فشار بر روی دیسک

استفاده از بالش طبی برای دیسک کمر در هنگام خواب موجب پر شدن گودی کمر و حمایت کامل از عضلات ناحیه کمر می‌شود. حمایت کامل از گودی کمر موجب توزیع فشار وارده بر روی مهره‌های کمر و ‌در نتیجه کاهش فشار بر روی دیسک کمر می‌شود.

  1. کاهش درد در ناحیه کمر

استفاده از یک بالش طبی برای دیسک کمر در هنگام استراحت و یا خواب، با قرار گرفتن در ناحیه کمر و جلوگیری از تضعیف عضلات در این ناحیه از فشار وارده بر روی رشته‌های عصبی می‌کاهد. در نتیجه با برداشتن میزان فشار بر رشته‌های عصبی به همان میزان درد در ناحیه کمر کاهش می‌یابد.

  1. تسریع روند درمان و افزایش درصد بهبودی

انواع مختلف بالش طبی برای دیسک کمر به گونه‌ای طراحی شده است تا در هنگام استفاده از حرکات اضافه مهره‌های کمر در هنگام خواب کاهش یابد و مهره‌ها به ثبات و پایداری برسند. افزایش پایداری موجب کاهش استرس و فشار وارده بر روی دیسک‌های ناحیه کمر شده بنابراین از این طریق روند درمان تسریع می‌یابد.

  1. جلوگیری از ایجاد درد

تقریبا همه انواع بالش طبی برای دیسک کمر دارای طراحی آرگونومیک مطابق با انحنای طبیعی ستون فقرات بوده که این امر باعث شده تا این بالش‌ها از این انحنا به صورت کامل پشتیبانی کنند. قرار گرفتن ستون فقرات در ناحیه کمر در راستای اصلی خود موجب جلوگیری از ایجاد فشارهای غیر طبیعی و آسیب به مهره‌های کمر و در نتیجه جلوگیری از ایجاد درد می‌گردد.

  1. کاهش عوارض و دردهای کمر در دوران بارداری

در دوران بارداری با بزرگ‌تر شدن شکم و جلو آمدن آن، فشار بیشتری بر روی دیسک کمر و مهره‌های ستون فقرات وارد شده و به همین دلیل ممکن است فرد دچار بیرون زدگی دیسک شود. این بیرون زدگی اغلب در حالت خوابیده و یا نشسته اتفاق افتاده که در این حالت وزن شکم فشار بیشتری بر روی عضلات وارد نموده که با گذشت مدت زمانی، موجب تضعیف عضلات ناحیه کمر می‌گردد. وقتی عضلات تضعیف شوند، فشار بیشتری بر روی دیسک کمر وارد شده و بنابراین ماده ژله‌ای داخل دیسک به سمت بیرون تراوش می‌کند. استفاده از یک بالش طبی برای دیسک کمر در دوران بارداری و در هنگام خواب با توزیع فشار وارده بر روی عضلات از تضعیف این عضلات جلوگیری نموده و در نتیجه از بیرون زدگی دیسک جلوگیری می‌نماید.

  1. جلوگیری از عوارض ناشی از دیسک کمر

افراد دارای بیرون زدگی دیسک و یا دیسک آسیب دیده برای کاهش میزان عوارض ناشی از این آسیب، باید در هنگام نشستن و یا استراحت بسیار دقت نمایند تا هیچگونه فشار مضاعفی بر روی دیسک کمر وارد نگردد.

از آنجایی که به علت انحنای طبیعی بدن و داشتن گودی کمر در هنگام خواب بر روی مهره‌ها، عضلات و دیسک‌ها فشار وارد می‌شود، استفاده از یک بالش طبی برای دیسک کمر با داشتن ابری از جنس مموری فوم می‌تواند به راحتی به فرم بدن درآمده و گودی کمر را پر کند.

این امر کمک شایانی به حفظ حالت کمر در دوران گذراندن نقاهت پس از جراحی و کاهش عوارض دیسک کمر می‌نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید بالش طبی برای دیسک کمر، با مشاوران ما در سایت آبی سلامت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *