مقالات

فشارخون پایین (Hypotension) چیست ؟

همه ما در باره ی مشکلات فشارخون چیز هایی شنیده ایم . اما معمولا تمام این بحث ها در باره ی فشارخون بالا می باشد . نکته اینجاست که همانطور که فشارخون بالا یک بیماری بوده و نیاز به درمان دارد ، فشارخون پایین نیز خطرناک است و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد . در این مقاله کمی به بررسی علایم و راه کار های درمان خانگی فشارخون پایین خواهیم پرداخت .

علایم فشارخون پایین چیست ؟

شاید پیش آمده باشد که وقتی شما در حال انجام کاری هستید احساس کنید شنوایی شما کم شود ، حالت سرگیجه به شما دست داده و تهوع پیدا کنید . این حالت شدید افت فشار می باشد که به اصطلاح عامیانه فشار شخص افتاده است . اما فشارخون پایین مانند هر مشکل دیگری دارای علایمی می باشد که شناسایی امر را ممکن می سازند .

از جمله نشانه های پایین بودن فشارخون می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. خستگی مزمن : افرادی که دارای فشارخون پایین هستند معمولا همواره احساس خستگی بیشتری نسبت به افراد عادی دارند .
  2. نداشتن تمرکز : تمرکز کردن به مدت بیش از چند دقیقه برای افرادی که از پایین بودن فشارخون رنج می برند ، سخت تر از دیگران می باشد .
  3. تاری دید : پایین بودن فشارخون

همچنین در صورت افت ناگهانی فشار این مورد بسیار قابل تشخیص می باشد .

  • حالت تهوع : این مورد معمولا در زمان افت شدید فشار برای افراد رخ می دهد .
  • زردی پوست : افراد دارای فشارخون پایین معمولا حالت رنگ پریدگی در پوست خود دارند .
  • اختلال در تنفس : در هنگام پایین بودن فشارخون معمولا تنفس فرد از حالت نرمال خارج شده و فرد دم و باز دم های سریع و کم عمق را تجربه می کند .
  • بی نظمی ضربان : نبض فرد در هنگام افت فشارخون به صورت سریع تر و ضعیف تبدیل می شود .

دلایل فشارخون پایین

دلایل فشارخون پایین 

پایین بودن فشار خون می تواند دلایل بسیاری داشته باشد . در اینجا برخی از علل فشارخون پایین را بررسی می کنیم .

  1. از دست دادن آب بیش از حد بدن در اثر اسهال ، استفراغ و یا ورزش سنگین
  2. اختلالات و نارسایی های در عملکرد قلب و یا ضعیف بودن ماهیچه های قلبی عروقی
  3. مصرف مواد مخدر
  4. خون ریزی بدن
  5. عوارض مصرف برخی از دارو های معده ، ضد افسردگی یا خواب آور
  6. بارداری : زنان باردار معمولا دارای کمی افت فشار می شوند که البته طبیعیست و پس از زایمان فشارخون آن ها به حالت عادی بر میگردد .
  7. اگر چه مراقبت های دوره بارداری از مادر امری مهم است و فشارخون که یکی از این موارد است باید به صورت منظم چک شود .
  8. نداشتن رژیم غذایی مناسب : کمبود مواد مغذی کافی در بدن باعث پایین بودن بیش از فشارخون می شود
  9. داشتن عفونت های داخلی نیز گاها باعث بروز این مشکل می شوند .

در طول یک روز فشارخون متغیر می باشد . مثلا در هنگام خواب معمولا کمی پایینتر از حالت نرمال آمده و در فعالیت شدید  افراد فشار خون بالا را تجربه می کنند .

اما در صورت کاهش ناگهانی فشارخون درمان برای فرد الزامی می شود . تغییر فشار خون در حدود 20 میلی متر جیوه می تواند باعث بر هم زدن شرایط عادی شده ومنجر به غش کردن فرد شود. همچنین گاها به دلایل غیر منتظره ای افت فشارخون در افراد رخ می دهد .

فشارخون پایین وضعیتی (Orthostatic)

فشارخون پایین وضعیتیاین حالت شایع ترین نوع فشارخون پایین در افراد می باشد و اتفاق افتادن به ندرت آن برای بیشتر افراد اتفاق می افتد و زیاد جای نگرانی ندارد . اما در صورت تکرار این مورد باید با پزشک متخصص مشورت کنید . مثلا هنگام ایستادن ناگهانی یا کشیدن ناگهانی بیش از حد اندام های بدن… در این هنگام قلب با بالا بردن ضربان سعی در جبران وضعیت می کند که در صورت شکست ، خونبا فشار کافی به مغر نمیرسد و فرد دچار سر گیجه ، تاری چشم و حتی غش می شود .

پایین بودن فشارخون پس از خوردن غذا

این مورد بیشتر در افراد سالخورده دیده می شود .

فشارخون پایین در نتیجه ی سیگنال های ناقص مغز

این مورد در اثر نا هماهنگی های بین مغز و قلب رخ می دهد و در استرس و تنش آن را تشدید می کند . جوانان بیشتر مبتلا به این نوع اختلال فشارخون می شوند .

درمان فشارخون پایین در خانه

در صورت خفیف بودن سطح پایین بودن فشارخون درمان های خانگی و اصلاحیات در الگوی رفتاری و غذایی درمان طبیعی فشارخون را ممکن می سازد .

  1. ویتامین E و B12 در درمان فشارخون پایین نقش موثری دارند . همچنین B12 برای درمان کم خونی نیز استفاده می شود . شیر ، تخم مرغ ، اسفناج و بادام سرشار از این ویتامین می باشند . در صورت نیاز می تونید از مولتی ویتامین های تایید شده نیز استفاده کنید .
  2. خوردن مداوم عسل طبیعی خواص بی شماری دارد . یکی از این خواص خارق العاده بالا بردن فشارخون به اندازه ی مورد نیاز می باشد .
  3. درست کردن سرم های خوراکی خانگی بهترین کار در هنگام افت شدید فشار می باشد . نصف قاشق چای خوری نمک و به همان میزان شکر می تواند افت ناگهانی فشار را درمان و فشارخون را فورا به حالت طبیعی بر گرداند .
  4. جینسینگ یک گیاه جادوییست که در گذشته برای ساخت بسیاری از دارو ها از آن استفاده می شد . راه های مصرف این گیاه متنوع است ، اما بهترین کار دم کردن آن در آب جوش و نوشیدن آن می باشد .در صورت دوست نداشتن طعم زننده  جینسینگ می توانید هنگام میل کردن کمی عسل به آن اضافه کنید .درمان فشار خون با جنسینگ
  5. برخی دمنوش ها در تنظیم فشارخون نقش موثری دارند . به طور مثال شیرین بیان برای افراد با فشارخون پایین بسیار مفید می باشد .
  6. داشتن رژیم هایی با مصرف مقدار مناسب نمک نیز به بالا تر نگه داشتن فشارخون کمک شایانی می نماید .افزایش فشار خون با مصرف نمک
  7. ورزش سبک به صورت روزانه می تواند در دراز مدت به تنظیم فشارخون بسیار کمک کند .
  8. گرسنه نمانید . بهتر است وعده های غذایی خود را کم حجم کرده و تعداد وعده ها را در روز افزایش دهید .
  9. در انجام فعالیت های بدنی دقت کنید . هرگز اجسام سنگین را به صورت ناگهانی از جا بلند نکنید یا پس از بیدار شدن تا قبل از پایدار شدن حالت عادی از جا بلند نشوید .
  10. نوشیدن مایعات به خصوص آن حجم خون را افزایش می دهد و به نرمال شدن فشارخون کمک می کند .
  11. اما مهمترین امر در کنترل فشارخون ، اندازه گیری منظم فشارخون می باشد . با متوجه شدن مقدار دقیق فشارخون شخص می توانید مراقبت های لازم را بهتر و با دقت بیشتری انجام دهید . در صورت افت شدید فشار بهترین راه حل خانگی استفاده از نمک و مایعات می باشد . نوشیدن آب نمک می تواند فشارخون پایین را از بین برده و آن را به حالت عادی بر گرداند .

درمان فشارخون با مصرف مایعات

در مقاله های بعد بیشتر به پایین بودن فشارخون ، بالا بودن فشارخون و راه های مواجهه با آن می پردازیم . با خرید فشارسنج مناسب به درمان فشارخون پایین یا هرگونه اختلال در فشارخون کمک کنید . در صورت نیاز به مشاوره در باره ی خرید فشارسنج و دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان آبی سلامت تماس حاصل نمایید . سبک زندگی سالم ، تجربه آبی سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *