دسته‌بندی نشده

تفاوت انواع دستکش نایلونی و انواع دستکش وینیل چیست؟

انواع دستکش نایلونی که جزئی از دستکش های یکبار مصرف به شمار می آیند از پلی اتیلن ساخته شده اند، پلی اتیلن یک ماده پلیمری استخراج شده از نفت خام می باشد که در چگالی های متفاوت، در ساخت مواد مختلف نقش دارد. از پلی اتیلن سبک با چگالی بالا (HDPE) برای ساخت انواع دستکش نایلونی استفاده شده است.

پلی اتیلن به کار رفته در انواع دستکش نایلونی، یکی از رایج ترین و ارزان ترین پلیمر موجود در ساخت پلاستیک هاست. این پلیمر که با حروف اختصاری PE شناخته می شود، پلیمری با پایداری شیمیایی عالی است که اغلب به عنوان عایق و ساخت دستکش مورد استفاده قرار می گیرد.

دستکش های نایلونی، دستکش هایی بسیار نازک و شفاف هستند که بیشتر برای استفاده در هنگام کارهای سبک و کارهایی که اغلب به تعویض دستکش نیاز دارند، طراحی شده اند.

انواع دستکش نایلونی دارای وزن بسیار کم و انعطاف پذیر هستند که باعث می شوند در هنگام کار آزادی عمل بیشتر و خستگی کمتری را احساس کنید.

این دستکش ها در برابر گرما، مواد اسیدی و الکل مقاومت کمی از خود نشان می دهند و در صورت تماس با اتانول به میزان ۹۰٪ نسبت به ویروس نفوذ پذیرتر می شوند.

انواع دستکش نایلونی، مطابق با دستورالعمل PPE اروپا 89/686 / EEC ساخته شده و طبق استاندارد EN420 اروپا آزمایش شده است. دستکش های نایلونی برای حداقل خطرات در نظر گرفته شده اند و به منظور ارائه یک راه حل بهداشتی برای کاربردهای کوتاه و ساده طراحی شده اند.

مهمترین ویژگی های انواع دستکش نایلونی

  • مهمترین ویژگی انواع دستکش نایلونی عدم ایجاد حساسیت آن می باشد. انواع دستکش نایلونی فاقد لاتکس، بدون پودر و بدون بو می باشد از این رو افرادی که نسبت به لاتکس و پودر داخل این دستکش حساسیت نشان می دهند و دچار درماتیت تماسی می شوند به راحتی می توانند در هنگام کار از این دستکش استفاده بنمایند.
  • انواع دستکش نایلونی ضد آب بوده و در ضخامت های نازک تا کلفت تولید شده اند. این دستکش ها در ضخامت نازک بسیار آسیب پذیر هستند و مقاومت کمی در برابر خراشیدگی و پاره شدن از خود نشان می دهند
  • انواع دستکش نایلونی بر اساس طراحی به دو نوع صاف (که کاملا شفاف بوده و دارای برآمدگی نمی باشد ) و برجسته (کمی کدر تر از نوع صاف بوده و دارای برآمدگی های ریزی در تمام سطح دستکش می باشد که کمتر لغزنده است) تقسیم بندی می شوند
  • انواع دستکش نایلونی استریل نیستند و مقاومت کمی در برابر ویروس و باکتری از خود نشان می دهند.

انواع دستکش وینیل

کاربرد دستکش نایلونی

  • از انواع دستکش نایلونی، برای محافظت اولیه در برابر گردو غبار و خاک استفاده می شود.
  • دستکش نایلونی بر اساس اندازه به دو نوع بازو بلند و بازو کوتاه تقسیم بندی می شوند.
  • از انواع دستکش نایلونی بازو بلند برای محیط هایی مانند صنایع غذایی و سردخانه ها و از انواع دستکش نایلونی بازو کوتاه که تا روی مچ را می پوشانند برای تهیه غذا، پذیرایی، رنگ کردن، نانوایی، بیشتر خدمات رستورانی، خدمات درمانی و کمک پرستاری، داروخانه ها و … استفاده نمود

انواع دستکش وینیل چیست؟

انواع دستکش وینیل از یک پلیمر به نام پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته شده است. پلی وینیل کلراید یک pvc خشک است که دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی می باشد.
انواع دستکش وینیل بر روی دست فیکس نمی شود و دست در درون دستکش حالت آزادانه ای به خود می گیرد. اگر در هنگام کار به دستکشی نیاز دارید تا قابلیت لامسه زیادی ایجاد کند این دستکش مناسب نمی باشد.

اگر میخواید بدانید دستکش لاتکس چیست میتوانید مقاله نوشته شده ما را دریاره دستکش لاتکس مطالعه نمایید.

جنس دستکش وینیل چیست؟

جنس دستکش وینیل از پلی وینیل کلراید فاقد لاتکس و پودر بوده که (به علت آزاد بودن این دستکش نیازی به وجود پودر برای پوشیدن دستکش نیست)

از مهم ترین ویژگی دستکش وینیل قابلیت کشسانی زیاد آن را می توان نام برد که باعث ایجاد اصطحکاک و خستگی کم تر به هنگام کار با دستکش می شود.

دستکش وینیل به دلیل متفات بودن ماده ساختاری خود نسبت به دستکش لاتکس جایگزین خوبی برای افراد مبتلا به حساسیت نسبت به لاتکس و یا پودر درون آن می باشد انواع دستکش وینیل مانع مناسبی برای مواد شیمیایی نیستند.

دستکش وینیل چیست

دستکش های وینیل نسبت به گرما، حرارت و آب و ویروس مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و در برابر باکتری نفوذ ناپذیری متوسطی دارند و دارای قدرت نفوذپذیری کمی نسبت به ویروس کرونا هستند

انواع دستکش وینیل بسیار نرم و راحت هستند و در انواع سایز بندی و رنگ بندی سفید و آبی شفاف به بازار عرضه شده اند.

از نکات منفی در مورد دستکش وینیل چیست؟

یکی از نکات منفی در مورد دستکش وینیل این است که می توان آنها را فقط برای اقدامات غیر آسپتیک و کارهایی با خطر کم تماس با خون یا مایعات بدن استفاده کرد.در اصل دستکش وینیل کاربرد پزشکی ندارد. دلیل این امر این است که این دستکش ها به ورود ویروس های منتقل شده در خون نفوذ پذیر هستند و مستعد نشت می باشند ، زیرا به اندازه نمونه های لاتکس قوی نیستند.

دستکش های پلی وینیل کلراید (PVC) اغلب توسط متخصصان پزشکی برای اقدامات جزئی بیمارستان با ریسک حداقل خطر، استفاده می شود. آشپزها ، پیشخدمت ها ، نانوایان و سایر افرادی که در صنایع غذایی مشغول به کار هستند نیز از کاربران بزرگ این دستکش های مصنوعی هستند. همچنین از دستکش وینیل در دامپزشکی ها و در دامپروری ها معمولاً برای اهداف نظافت استفاده می شود.

این دستکش ها که از اتصالات کمتری برخوردار هستند معمولاً بیشتر در صنایع غذایی استفاده می شوند زیرا دوام و محافظت از آنها در تهیه غذا چندان مهم نیست ، همچنین گزینه کم هزینه تری نسبت به دستکش لاتکس هستند. قیمت دستکش یکبار مصرف در مدل های مختلف متفاوت است.

انواع دستکش

تفاوت انواع دستکش نایلونی و انواع دستکش وینیل چیست؟

  • دستکش نایلونی نازک تر از دستکش وینیل بوده است.
  • قیمت دستکش یکبار مصرف نایلونی نسبت به قیمت دستکش یکبار مصرف وینیل کمتر و مقرون به صرفه است.
  • قابلیت لمس و فیکس بودن دستکش نایلونی بیشتر از دستکش وینیل است.
  • دستکش های وینیل مقاومت بیشتری در برابر خراشیدگی نسبت به دستکش های نایلونی دارند.
  • دستکش های وینیل نسبت به باکتری نفوذناپذیر و نسبت به ویروس دارای ۱/۳ نفوذپذیری هستند در حالیکه دستکش های نایلونی نسبت به نفوذ باکتری دارای مقاومت متوسطی هستند و نسبت به ویروس کاملا نفوذ پذیرند.
  • دستکش های وینیل مقاومت بیشتری در برابر گرما و حرارت و مواد شیمیایی نسبت به دستکش های نایلونی دارد.
  • دستکش های وینیل از جنس PVC هستند در حالیکه دستکش های نایلونی از پلی اتیلن ساخته شده اند.
  • خاصیت کشسانی در دستکش های وینیل بسیار بیشتر از دستکش های نایلونی می باشد.
  • دستکش های نایلونی در برابر اتانول آسیب پذیر هستند و قدرت نفوذ ناپذیری خود را از دست می دهند در صورتیکه دستکش های وینیل اگر در معرض اتانول قرار بگیرند ضد عفونی می شوند.
  • دستکش های نایلونی بدون پودر هستند در حالیکه دستکش های وینیل در دو نوع پودر دار و دستکش وینیل بدون پودر وجود دارند.
  • دستکش های نایلونی دارای سطح صاف و یا عاج دارند در صورتیکه دستکش های وینیل فقط در نوع صاف به بازار عرضه شده اند.
  • قسمت انتهایی در دستکش های نایلونی صاف ولی در دستکش های وینیل دارای برآمدگی می باشد.
  • دستکش های وینیل کدر تر از دستکش های نایلونی هستند.

برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دستکش نایلونی به مشاورین زبده سایت آبی سلامت مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *