مقالات

لامپ مادون قرمز چیست؟ (Infrared) | کاربرد پزشکی + فواید

قبل از خرید لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی در ابتدا بهتر است بدانیم لامپ مادون قرمز چیست و با کاربرد اشعه مادون قرمز در پزشکی آشنا شوید.

کاربرد اشعه مادون قرمز در پزشکی

پرتودرمانی توسط مادون قرمز که نور درمانی نیز نامیده می شود در فیزیوتراپی برای مدیریت درد حاد یا مزمن (عمدتا درد مفاصل و عضله) در بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.کاربرد اشعه مادون قرمز در پزشکی بدین روش صورت می گیرد که طول موج های مختلف نور به قسمت هایی از بدن که آسیب دیده اند تابانده و بر روی این قسمت ها متمرکز می شود. یکی از ویژگی های اصلی نور مادون قرمز این است که این نور می تواند به زیر لایه های پوست رفته و عمق بسیار بیشتری را تحت تاثیر قرار دهد.این امر به نوبه خود می تواند در تسکین درد مؤثرتر باشد.

استفاده از لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی روشی طبیعی و بدون درد است و می تواند فواید بی شماری برای سلامتی داشته باشد، بدون اینکه آسیبی به پوست وارد کند. تابش مادون قرمز (IR) یا تابش حرارتی، نواری از انرژی در طیف کامل الکترومغناطیسی است. اشعه مادون قرمز، تابش هایی با طول موج طولانی تر از طیف مرئی هستند و تا ناحیه مایکروویو گسترش می یابند، یعنی از 760 نانومتر تا 1 میلی متر.تابش IR توسط خورشید تولید می شود.

لامپ مادون قرمز

360,000 تومان
توضیحات لامپ مادون قرمز درمان توسط مادون قرمز روشی است که در آن از نور برای درمان درد حاد یا

لامپ مادون قرمز چیست

در بسیاری از درمان های باستانی از نور خورشید برای التیام زخم و تسکین درد استفاده می-کردند. هنگامی که پرتوهای خورشید به زمین می رسد، توسط گازها یا مولکول های آب در جو جذب می شوند.بدن انسان از 70 درصد آب تشکیل شده است، بنابراین به طور بالقوه می تواند مقدار زیادی انرژی را انباشته کند و فرآیندهای بیولوژیکی را با جذب تشدید کننده قوی تابش IR از نور خورشید به واسطه مولکول آب تعدیل کند.

لامپ مادون قرمز :

لامپ مادون قرمز در واقع یک لامپ حرارتی است که دارای فیلتر های رنگی نور قرمز می باشد. این لامپ توسط مکانیسمی منحصر به فرد موجب مسدود سازی نور های منتشر شده ای که در محدوده مادون قرمز نمی باشند، می شود.

یکی از انواع بهترین مارک ها لامپ مادون قرمز بیورر می باشد که بسیاری از پزشکان در کلینیک های فیزیوتراپی نیز از آن استفاده می کنند اگر قصد خرید دارید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

نور منتشر شده توسط لامپ مادون قرمز :

این نور در واقع همان نور قرمز است که به صورت گرما بر روی پوست تابانده شده و تا عمق سه اینچی در بافت نفوذ می کند.

قیمت لامپ مادون قرمز با توجه به کارایی آن متفاوت می باشد .قیمت لامپ مادون قرمز بیورربا توجه به کاربرد آن بسیار مناسب می باشد.برای خرید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

خواص لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی

نحوه استفاده از لامپ مادون قرمز

از لامپ مادون قرمز در مراکز فیزوتراپی جهت درمان و انجام جلسات فیزیوتراپی استفاده می شود. لامپ مادون قرمز فیزوتراپی علاوه بر مصارف پزشکی دارای مصارف خانگی نیز می باشد و به دلیل عملکرد ساده این لامپ، می توان در خانه نیز از مزایای پرتو درمان بهره برد.جهت استفاده از لامپ مادون قرمز به دلیل پر قدرت بودن نور منتشر شده بهتر است لامپ را در هنگام استفاده، در فاصله پنجاه سانتی متری از پوست خود قرار دهید.

نور مادون قرمز تابیده شده توسط لامپ مادون قرمز توانایی رسیدن به عضلات، اعصاب و حتی استخوان ها را دارد زیرا تا عمق 2 تا 7 سانتی متری به لایه های داخلی پوست نفوذ می کند. از این رو، استفاده از لامپ مادون قرمز یکی از موثرترین درمان هایی است که برای بهبود شرایط التهابی استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم مقاله ” الکل سنج چیست ” را مطالعه کنید.

فواید لامپ مادون قرمز

1. کاهش التهاب
2. کنترل درد
3. کاهش درد های عضلانی و مفصلی
4. مراقبت از زخم
5. ترمیم بافت

برخلاف اشعه فرابنفش، نوری که از لامپ مادون قرمز منتشر می شود، به سلول ها جهت بازسازی سریع کمک شایانی می نماید. نور مادون قرمز موجب افزایش میزان گردش خون شده و از این طریق باعث افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها می شود. افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها، به نوبه خود موجب بازسازی بافت در لایه های عمیق و کاهش درد می شود.به طور کلی نور مادون قرمزی که از چراغ مادون قرمز فیزیوتراپی منتشر می شود، همان گرمایی است که افراد در صورت ماندن در زیر نور خورشید احساس می کنند.

فواید لامپ مادون قرمز به قدری زیاد است که بسیاری از افراد اقدام به خرید چراغ مادون قرمز فیزیوتراپی می نمایند.نحوه استفاده از لامپ مادون قرمز به دو صورت نورانی و غیر نورانی صورت می گیرد. خواص لامپ مادون قرمز فقط شامل پوست نمی شود، بلکه می تواند دردهای مزمن در نواحی عضلانی و سایر بافت های بدن را کاهش دهد.

لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی

  •  خواص لامپ مادون قرمز در صورت نور درمانی به صورت مکرر:

سلول های میتوکندری که به عنوان سلول های مولد انرژی شناخته می شوند، با جذب نور تابیده توسط لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی، انرژی بیشتری تولید کرده و از این طریق با افزایش بازسازی سلول ها، موجب ترمیم بافت ها می شود. همچنین این امر باعث بهبودی پوست و بافت عضلانی می شود.

  •  خواص لامپ مادون قرمز در افرادی که دچار زوال عقل هستند

در طی یک تحقیق ثابت شد که افرادی که دچار زوال عقل هستند در صورت دریافت نور مادون قرمز به صورت مکرر در نواحی سر و بینی دچار بهبودی و کاهش سرعت روند زوال عقل شده اند.

برای مشاهده و خرید دستگاه فیزیوتراپی خانگی میتواند به فروشگاه آبی سلامت مراجعه کنید و از مشاوران ما پشتیبانی دریافت کنید.

  • خواص لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی در کاهش دندان درد و ریزش مو

افراد مبتلا به سندرم اختلال عملکرد گیجگاهی فکی (TMD) پس از درمان با نور قرمز، درد و حساسیت دندانی کم تری را تجربه نمودند. همچنین مردان و زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (اختلال ژنتیکی که باعث ریزش مو می شود) با استفاده از چراغ مادون قرمز فیزیوتراپی، کاهش و یا قطع ریزش مو را تجربه کردند.

چراغ مادون قرمز فیزیوتراپی

  •  خواص لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی بر روی افراد سالخورده

در صورت استفاده از لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی بر روی افراد سالمند می توان تاثیرات مثبت این پرتو درمانی را در قسمت های مختلف مشاهده نمود. این روش موجب کاهش موارد زیر می¬گردد:

  •  کاهش چین و چروک
  •  کاهش درد دندان
  •  کاهش درد در نواحی کمر
  •  کاهش بدن درد
  •  کاهش دردهای مفصلی
  • کاهش مشکلات خواب
  •  بهبود فشار خون بالا
  •  کاهش خستگی مزمن
  •  کاهش آرتروز

خواص لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی بر کل بدن

  •  افزایش تعریق و کاهش سموم بدن
  •  تقویت سیستم ایمنی بدن
  •  بهبود جریان لنفاوی
  •  کاهش استرس

 

  •  خواص لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی بر روی درد های مزمن

لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی با افزایش میزان اندروفین تولیدی توسط بدن منجر به کاهش درد های مزمن می شود. این دردها ممکن است در اثر جراحات ناشی از تصادف، آسیب های جسمانی یا کهولت سن باشد.

  •  کاهش درد در نواحی گردن و شانه
  •  کاهش درد در بافت اسکلتی بدن
  •  کاهش درد در بافت عضلانی مانند اسپاسم و یا دردهای عضلانی پس از انجام ورزش
  •  کاهش درد در بافت مفصلی
  •  کاهش درد ناشی از آسیب های ورزشی،
  •  بهبود سطح اندورفین و فعال سازی نورومدولاتورها

نحوه استفاده از لامپ مادون قرمز

درمان توسط مادون قرمز فاقد عوارض جانبی بوده و به همین دلیل برای نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نیز استفاده می شود. ثابت شده است که پرتوهای مادون قرمز سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد. نور مادون قرمز توسط گیرنده های نوری در سلول ها جذب شده که موجب شروع فرآیندهای متابولیک و تحریک فرآیندهای طبیعی بدن در سطح سلولی می شود.تخمین زده می شود که اثربخشی درمان با نور مادون قرمز ممکن است به دلیل اکسید نیتریک باشد.

اکسید نیتریک همان مولکولی است که برای سلامت عروق بدن مهم است. اکسید نیتریک می تواند به آرامش شریان ها، جلوگیری از تجمع پلاکت در رگ ها، مبارزه با رادیکال های آزاد برای کاهش استرس اکسیداتیو و تنظیم فشار خون کمک کند.اندام های اصلی مانند کلیه ها، سیستم تنفسی، کبد و بسیاری دیگر را می توان از طریق پرتو درمانی سم زدایی کرد. در صورت توصیه پزشک در خرید لامپ مادون قرمز فیزوتراپی، بهتر است لامپ را طبق تجویز پزشک استفاده نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با نحوه استفاده از لامپ مادون قرمز با مشاوران ما در سایت آبی سلامت تماس حاصل نمایید.

برخی سوالات متداول:

لامپ مادون قرمز چیست ؟

لامپ مادون قرمز با الگوبرداری از مارماهی برقی برای ایجاد شوک الکتریکی ساخته شد. در سال 1975 ، تحریک الکتریکی از طریق پوست (TENS) برای درمان درد مزمن ایجاد شد.

نحوه ی کاربرد نور مادون قرمز در لامپ مادون قرمز چیست ؟

نور مادون قرمز توسط گیرنده های نوری موجود در سلول ها جذب می شود. انرژی نور پس از جذب ، مجموعه ای از وقایع متابولیکی را شروع می کند و چندین فرآیند طبیعی بدن را در سطح سلولی آغاز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *