مقالات

24 کاربرد باند کشی | وظیفه و کاربرد باند کشی چیست؟

بسیاری از افراد مخصوصا ورزشکاران تجربه استفاده از انواع باند کشی را در هنگام آسیب هایی که منجر به تورم می شود دارند، کاربرد باند کشی بستگی به انواع مختلف آن دارد که هر کدام برای قسمت خاصی از بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

قبل از خرید بدانید باند کشی چیست

باند کشی یک پارچه طویل از جنس پلی اورتان با خاصیت کشسانی زیاد و قابلیت چند بار مصرف می باشد. اغلب باند ها کشی به صورت رولی به بازار عرضه شده اند. اصلی ترین کاربرد باند کشی در ثابت نگهداشتن عضو ضرب دیده و کاهش تورم می باشد.معمولا از باند کشی برای ایجاد فشار موضعی به روی قسمت های آسیب دیده استفاده می شود و معمولا می توانند حداقل تا۱۵۰ ٪ از طول اصلی خود کشیده شوند انعطاف پذیری بالای باند کشی باعث شده تا به راحتی همه مناطق آسیب دیده را پوشش دهد.

در گذشته باند های کشی از لاتکس ساخته می شدند اما به دلیل خطر آلرژی به لاتکس در کاربران، ترکیب اصلی این باند تغییر کرده است و نخ های الاستیک پنبه ای و پلی استر جایگزین لاتکس شده اند بسته به میزان درصد استفاده از پنبه و پلی استر انواع باند کشی دارای میزان مختلف فشرده سازی و دوام می باشندباند کشی در رنگبندی متفاوت آبی، کرم، مشکی و سفید به بازار عرضه شده اندطول انواع باند های کشی، در حالت کشیده معادل ۴۵۰ سانتی متر می باشند.

باند های کشی بر اساس عرض به دو نوع تقسیم بندی می شوند

  • باند های کشی بلند و کوتاه

باند های کشی کوتاه دارای میزان فشرده سازی بالاتری نسبت به سایر باندهای کشی هستند و معمولا برای درمان های وریدی و لنفاوی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • باند های کشی بلند

همان باند های کشی معمولی با ایجاد فشار موضعی می باشند که در درمان آسیب های مفاصل و عضلات مورد استفاده قرار می گیرند. اگر میخواهید درباره  تاریخ مصرف بتادین بیشتر بدانید به مفاله مربوطه مراجعه نمایید.

باند کشی چیست

انواع باند کشی چیست

بیشتر انواع باند کشی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • باندهای کشی با حلقه یا چسب و باند های کشی با گیره.
  • هر یک از این دو باند کشی مزایای خاص خود را دارد

انواع گیره دار باند کشی چیست

این نوع باند دارای دو گیره فلزی از جنس آلومینیوم بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد که به راحتی باعث اتصال و محکم شدن باند می شود.یکی از معایب گیره فلزی این است که گیره باعث خراشیده شدن باند در نقطه اتصال می شود. ترکیبات بتادین را بشناسید.

انواع باند کشی چیست

انواع گیره دار باند کشی چیست

  • نوع چسبی یا حلقه دار باند کشی چیست
    در انتهای باند یک چسب یا حلقه وجود دارد که باعث اتصال سریع و بدون خراشیدگی سطح باند می شود این باند دارای قدرت فشرده سازی کمتری می باشد
  • باند های کشی بر حسب سایز و میزان فشار وارده ( کم، متوسط، زیاد) به چندین دسته تقسیم بندی می شوند
    ⦁ باند کشی ۵ سانتی متری
    رايج ترين باند كشی، باند کشی با طول ۵ سانتی متر می باشداین نوع باند کشی معمولا در نواحی کوچک و باریک مانند مچ و انگشتان دست مورد استفاده قرار می گیرد، کاربرد باند کشی ۵ سانتی متری معمولا در گرم نگه داشتن و کاهش درد و تورم در این نواحی می باشد

اگر قصد خرید وسایل پانسمان را دارید میتوانید به قیمت لوازم پانسمان مراجعه نمایید و با دیدن قیمت ها خرید خود را ثبت نمایید و با مشاورین گروهآبی سلامت تماس بگیرید برای مشاوره و راهنمایی بیشتر.

  •  باند کشی ۷/۵ سانتی متری
    این نوع باند کشی دارای طول ۷/۵ سانتی متر بوده و معمولا در نواحی بزرگتر از مچ دست مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای نقاطی مانند مچ پا یا مچ دست آقایان و نگه داشتن کیسه یخ برای کمک به کاهش کبودی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • باند کشی ۱۰ سانتی متری
    این نوع باند کشی که دارای طول ۱۰ سانتی متر است معمولا برای نواحی بزرگتر از مچ دست و آسیب دیدگی های وسیع تر مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع باند کشی به خوبی محل آسیب دیده را پوشش می دهد و با گرم نگه داشتن و فشرده سازی به بهبود این ناحیه کمک می کند
    ⦁ باند کشی ۱۵ سانتی متریا
    ین نوع باند کشی برای نواحی وسیع مانند ران پا، شانه و گردن مورد استفاده قرار می گیرد کاربرد باند کشی با طول ۱۵ سانتی متر عمومی نبوده و فقط در زمانی که محل آسیب دیده بسیار وسیع و تورم زیاد باشد مورد استفاده قرار می گیرد از این نوع باند کشی برای نگه داشتن کیسه یخ برای کاهش تورم و کبودی نیز می توان استفاده نمود
    ⦁ باند کشی ۲۰ سانتی متری
    کاربرد باند کشی با طول ۲۰سانتی متر معمولا در مراکز پزشکی می باشد و عمومی نیست این نوع باند کشی برای نواحی وسیع مانند شکم و لگن مورد استفاده قرار می گیرد .

وظیفه و کاربرد باند کشی چیست

24 وظیفه و کاربرد باند کشی چیست

کاربرد باند کشی بیشتر در زمینه ارتوپدی می باشد، بعضی از انواع باند کشی دارای خاصی ضد آلرژی و آنتی باکتریال بوده و به صورت استریل به بازار عرضه شده اند.
⦁ یکی از مهم ترین کاربرد باند کشی در هنگام اسپاسم عضلات می باشد
امروزی بسیاری از افراد به دلایل گوناگون دچار اسپاسم عضله می شوند که بسیار دردناک می باشد برای کاهش درد و بهبود اسپاسم عضلات بسته به وسعت محل آسیب دیده از انواع باند کشی استفاده می شود
⦁ از رایج ترین کاربرد باند کشی می توان به کاهش رگ به رگ و کشیدگی عضلات اشاره نمود
⦁ ایجاد فشار موضعی به منطقه آسیب دیده
⦁ کاهش تورم با اعمال فشار پایدار و کاهش جریان خون
⦁ بستن برای درمان شکستگی استخوان و مو برداشتن دنده ها
⦁ تسریع بهبودی با استفاده در زیر انواع آتل و گچ
⦁ کمک به درمان ادم وریدی و ورم لنفاوی
⦁ کمک به درمان نارسایی عروقی
⦁ بهبود کبودی
⦁ بهبود پیچ خوردگی و پشتیبانی از مفاصل آسیب دیده
⦁ کاهش درد های کشکک زانو
⦁ کاهش ادم خون یا ترومبوز وریدی در پاها
⦁ کمک به نگهداری کمپرس گرم یا سرد بر روی محل آسیب دیده
⦁ بهبود جریان خون و افزایش میزان انتقال مواد مغذی
⦁ تنظیم شدت جریان خون و افزایش اکسیژن رسانی به محل آسیب دیده
⦁ کاهش آسیب های حاد و میزان کوفتگی
⦁ کمک به بهبود عملکرد ورزشی
⦁ کمک به بهبود نارسایی مزمن وریدی (CVI)
⦁ کاهش خون مردگی در زیر بافت و درمان زخم های وریدی پا
⦁ کاهش تجمع اسید لاکتیک در عضلات
⦁ کاهش التهاب در اثر انتقال مایعات و کاهش رگهای عنکبوتی
⦁ کمک به درمان ضعف ماهیچه که در اثر آسیب دیدگی ایجاد شده است
⦁ کمک به تسکین درد آرتروز و درمان التهاب مفاصل
⦁ کاهش خطر گرفتگی عضلات در هنگام انجام فعالیت های سنگین ورزشی و کاهش خستگی

مراحل بستن انواع باند کشی

در ابتدا باند را در انتهای محل آسیب دیده قرار داده و سپس پانسمان را به سمت بالا جهت دهید. سپس انتهای باند را برای جدا نشدن با دست خود نگه داشته و باند را یک یا دو بار برای محکم شدن دور آن بپیچید
برای پوشش دهی کامل محل آسیب دیده کمی از باند را روی باند زیرین قرار داده به طوری که قسمت دیگر باند با سطح ناحیه آسیب دیده در تماس باشد این کار را تا جایی که باند به طور کامل این منطقه را پوشش دهد ادامه دهید. سپس به وسیله گیره باند را محکم نمایید. آیا میدانید گوشی پزشکی چیست ؟

نکات مهم در هنگام استفاده از باند کشی

باند کشی غیر استریل است و نباید از آن بر روی زخم های باز استفاده نمود بهتر است قبل از آن محل زخم را پانسمان نموده و سپس اقدام به استفاده از باند کشی نمایید. فشرده سازی باند کشی نباید زیاد باشد زیرا باعث کاهش میزان خون رسانی به بافت آسیب دیده و کبودی آن منطقه می گردد.

  • از باند کشی نباید بر روی محل سوختگی استفاده نمود.

در هنگام استفاده از باند کشی دقت نمایید که حتما روزانه چند بار باند کشی را از محل آسیب دیده جدا کرده تا از ایجاد محیطی مرطوب برای رشد باکتری ها و قارچ ها در زیر باند جلوگیری شود. در صورت استفاده از پماد و ژل در زیر باند بهتر است باند را بشویید و سپس اقدام به استفاده مجدد نمایید. شستن باند کشی باعث از بین رفتن خاصیت کشسانی آن نمی شود.لوازم جانبی باند کشی مانند گیره آن به صورت جداگانه در بسته های ده عددی (۵جفت) تا ۲۰ عددی قابل تهیه می باشد.
برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد باند کشی به کارشناسان سایت آبی سلامت مراجعه بفرمایید.

برخی سوالات متداول:

باند کشی چیست؟

باند کشی یک پارچه طویل از جنس پلی اورتان با خاصیت کشسانی زیاد و قابلیت چند بار مصرف می باشد. اغلب باند ها کشی به صورت رولی به بازار عرضه شده اند. اصلی ترین کاربرد باند کشی در ثابت نگهداشتن عضو ضرب دیده و کاهش تورم می باشد.

انواع باند کشی چیست؟

باندهای کشی با حلقه یا چسب و باند های کشی با گیره.-هر یک از این دو باند کشی مزایای خاص خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *